Mandat for Nav Oslos brukerutvalg
Brukerutvalget er et rådgivende organ som skal bidra til bedre tjenester på Nav-kontorene i Oslo.
Brukerutvalget skal sikre at brukernes erfaringer med Nav-kontorenes tjenester blir tatt hensyn til i utviklingen av virksomheten.
Brukerutvalgets rolle:
- Et rådgivende organ for Nav Oslo og Oslo kommune ved Byrådsavdeling for arbeid, integrering og sosiale tjenester (heretter referert til som Oslo kommune). Utvalget kan gi råd i saker som angår tjenestetilbudet ved Nav-kontorene i Oslo.
- Et forum for tilbakemelding fra brukere om erfaringer innenfor Nav Oslo fylkes og Oslo kommunes ansvarsområde i Nav-kontorene.
- Et samarbeidsforum mellom Nav Oslo og Oslo kommune og brukerorganisasjonene.
Brukerutvalgets formål er å:
- Arbeide for gode og likeverdige tjenester til alle Nav-kontorenes brukere i Oslo uavhengig av alder, kjønn, bosted, kulturell bakgrunn, sosial status og funksjonshemming.
- Bidra til at tjenestetilbudet i Nav-kontorene i Oslo har god kvalitet.
- Bidra til god medvirkning fra brukere og deres organisasjoner.
- Bidra til at brukerkompetansen blir benyttet som grunnlag for planlegging, gjennomføring og evaluering av tjenestene.
Brukerutvalgets oppgaver er å:
- Bidra i Nav Oslo og Oslo kommunes mål- og strategiarbeid, budsjett og omstillingsprosesser, som angår tjenestetilbudet til brukerne av Nav-kontorene i Oslo.
- Bidra til utforming, gjennomføring og evaluering av brukerundersøkelser.
- Arbeide for god kontakt mellom brukerutvalget på Nav fylke-/kommunenivå og de regionale brukerutvalgene i Nav-kontorene i Oslo.
- Evaluere sitt arbeid i løpet av hver fungeringsperiode
- Brukerutvalg på fylkes-/kommunenivå i Nav i Oslo deltar på erfaringssamlinger i regi av direktoratet.
Sammensetning av brukerutvalget
Brukerutvalget skal representere bredden av brukere av Nav-kontorene i Oslo sitt tjenestetilbud og skal i hovedsak bestå av representanter for paraply- og/eller landsdekkende brukerorganisasjoner.
Organisasjonene inviteres til å foreslå medlemmer og varamedlemmer, fra sine respektive organisasjoner. De som foreslås må ha et nødvendig mandat fra egen organisasjon, slik at saker som fremmes og problemstillinger som diskuteres i brukerutvalget, er godt forankret. Utvalgets medlemmer og varamedlemmer skal oppnevnes av Nav Oslo og Oslo kommune på bakgrunn av sine erfaringer, kompetanse, verv og organisasjonstilknyting.
Avdelingsdirektør i Nav Oslo og seksjonssjef i Byrådsavdeling for arbeid, integrering og sosiale tjenester (Oslo kommune) deltar i utvalgets møter.
Ledelse
Brukerutvalget skal i utgangspunktet ledes av en representant fra en av brukerorganisasjonene, som er representert i utvalget, men dette kan brukerutvalget selv avgjøre fra periode til periode. Leder og nestleder velges av brukerutvalget, og funksjonstiden er satt til ett år med mulighet til forlengelse ett år (til sammen to år).
Leder for brukerutvalget skal lede møtene og godkjenne forslag til agenda som er foreslått fra brukerutvalgets redaksjonsråd/arbeidsutvalg, i samarbeid med Nav Oslo og Oslo kommune.
Arbeidsform
- Nav Oslo og Oslo kommune og brukerrepresentantene har et likeverdig ansvar for å melde inn saker til behandling.
- Sakslisten forslås av sekretariatet og leder for brukerutvalget i felleskap.
- Brukerutvalget skal involveres tidlig i prosesser for å sikre at brukermedvirkningen blir reell.
- Brukerutvalget skal ta initiativ til andre former for brukermedvirkning på systemnivå.
- Det utarbeides et årshjul for å sikre kontinuitet i arbeidet.
- Nav Oslo og Oslo kommune har ansvar for å stille sekretariatsfunksjon til rådighet.
- Utvalget møtes minimum fire ganger pr år, eller oftere ved behov.
- Saker som legges fram for brukerutvalget før de er offentlig tilgjengelige, skal behandles med fortrolighet. Kravet om fortrolighet vil bli presisert de gangene det gjelder.
- Dagsorden og referat skal legges ut på nav.no.