Publisert 11. november 2024 | Oppdatert 13. november 2024
— Vi er stolte over at tilliten til Nav i Rogaland holder seg på et høyt nivå, også i forhold til landssnittet. Nav forvalter et av landets viktigste samfunnsoppdrag, og vi er avhengige av at samarbeidet mellom våre kontorer, brukere og arbeidsgivere legger grunnlaget for å skape et inkluderende arbeidsliv og et velfungerende arbeidsmarked, sier direktør i Nav Rogaland Merethe P. Haftorsen.
Nav har publisert resultatene av den årlige personbruker- og arbeidsgiverundersøkelsen. Undersøkelsene beskriver tilfredsheten blant brukere og arbeidsgivere, knyttet til tilbudene til Nav. I Rogaland har 873 personer svart på personbrukerundersøkelsen, og nesten 250 arbeidsgivere har svart på arbeidsgiverundersøkelsen.
Rogaland opplever mest respekt fra Nav
Hele 85 prosent av brukerne svarte at de opplever å møtes med respekt fra Nav. På spørsmålet om hvor stor tillit brukerne har til Nav sitt arbeid i sin helhet, svarer 81 prosent i Rogaland at de har tillit til Nav. I fjor var andelen i fylket på 72 prosent. Snittet for landet i år er 74 prosent. De som mottar alderspensjon, sykepenger og arbeidsavklaringspenger er de som over tid også er mest fornøyde. Personer som mottar hjelpestønad/grunnstønad, barnebidrag og enslige forsørgere er minst fornøyde med Nav.
Tilfredsheten blant personbrukere gikk ned under pandemien, men har i etterkant økt. I 2020 svarte 70 prosent av respondentene at de var fornøyde med Nav helhetlig sett i Rogaland. I 2021 svarte 73 prosent at de var fornøyde, mens i 2022 og 2023 var andelen på henholdsvis 77 og 76 prosent. I år har andelen økt ytterligere til 79 prosent.
91 prosent av arbeidsgivere er fornøyde med Nav
På landsbasis svarer 86 prosent av arbeidsgivere at de er fornøyde med Nav. I Rogaland er dette tallet betydelig høyere med 91 prosent, som også er ett prosentpoeng høyere enn i fjor. 88 prosent er fornøyde med møtene med Nav både på kontor og i virksomhet, og 82 prosent av arbeidsgiverne opplever at Nav sine medarbeidere har riktig kompetanse for å bistå dem.
— Samarbeidet mellom Nav og arbeidsgivere er avgjørende for å takle mangelen på arbeidskraft i tiden fremover. Selv om mange allerede er fornøyde, har vi som mål om å utbedre samarbeidet ytterligere, slik at vi sammen kan få flere ut av utenforskap, og inn i fellesskap, sier Haftorsen.