Publisert 8. november 2023
Årets personbrukerundersøkelse fra Nav viser at en økende andel av de som mottar tjenester fra Nav i Vestfold og Telemark er fornøyd med Nav helhetlig sett.
I fjor var de som bruker Navs tjenester i Vestfold og Telemark landets minst fornøyde i landet. Da svarte 71 prosent at de var helhetlig fornøyde med Nav. I 2023 hadde andelen steget til 75 prosent.
- Vårt viktigste oppdrag er å sikre et godt tilbud og god oppfølging av de som trenger vår bistand. Derfor er det gledelig at tilbakemeldingene fra disse viser at de er mer fornøyde med Nav nå enn de var i fjor, sier direktør i Nav Vestfold og Telemark Anders Anundsen.
Positiv endring
Det er også flere som opplever å bli møtt med respekt og tillit i år. 79 prosent opplever at de er blitt møtt med respekt fra Nav, og 71 prosent svarer at de har tillit til Nav.
- Våre medarbeidere arbeider hver dag for å gi folk muligheter. Det er selvsagt viktig at de vi skal hjelpe kjenner at de blir møtt med respekt, og at de har tillit til det arbeidet vi gjør. Den positive endringen viser seg i størstedelen av vår region, og det gir oss selvsagt litt ekstra motivasjon i arbeidet for å bli enda bedre, sier Anundsen.
Tilfredsheten varierer mellom brukergrupper
De som mottar alderspensjon, foreldrepenger og sykepenger er de som over tid også er mest fornøyde. Arbeidssøkere og personer uten helseproblemer, men som trenger omfattende hjelp til å komme i jobb eller utdanning, er minst fornøyde med Nav.
Økende tilfredshet særlig blant unge
De eldste er mest fornøyde med Nav. Årets resultater viser at er det økning i tilfredsheten i alle aldersgrupper, og at økningen er økningen blant de unge.
- Nav forvalter et omfattende regelverk og kan ikke alltid innfri alles forventninger. Det er viktig for oss å møte folk på en god og anerkjennende måte uansett. Tidlig og tett oppfølging, spesielt av de yngste er en prioritet og svært viktig for oss som jobber i Nav, sier Anundsen.
Fakta
Om Navs personbrukerundersøkelse
- Navs personbrukerundersøkelse er en årlig spørreundersøkelse til brukere av Navs tjenester som har søkt om en statlig ytelse og/eller fått oppfølgning fra Nav. Undersøkelsen spør om deres erfaringer med Nav, og gir nyttig informasjon for tjenesteutviklingen i Nav.
- I 2023 ble undersøkelsen gjennomført i perioden mai til juni.
- 1 698 personer i Vestfold og Telemark svarte.