Analyser - andre temaer
Her finner du analyser om overordnede utviklingstrekk på arbeids- og velferdsområdet, hjelpemidler og brukerundersøkelser m.m.
Overordnede utviklingstrekk
- Utviklingstrekk i folketrygden 2012-2032 (Nav-rapport nr.8-2023)
- Navs omverdensanalyse 2023-2035 (Nav-rapport nr.4-2023)
- Utviklingstrekk i folketrygden 2011-2031 (Nav-rapport nr. 6-2022)
- Utviklingstrekk i folketrygden 2010–2030 (Nav-rapport nr.5-2021)
- Ett år med korona. Utvikling og utsikter for Navs ytelser og brukere (Arbeid og velferd nr.1-2021)
- Omverdensanalyse 2021 (Nav-rapport nr.1-2021)
- Utviklingstrekk i folketrygden 2010-2030 (Nav-rapport nr.2-2020)
- Nav-ytelsene frem mot 2060. En oppdatering (Nav-notat 2-2019)
- 674 000 tapte årsverk i 2018 (Arbeid og velferd nr.3-2019)
- Omverdensanalyse 2019 (Nav-rapport nr.1-2019)
- Færre på helserelaterte ytelser - friskere befolkning? (Arbeid og velferd nr.4.2018)
- Nav-ytelsene frem mot 2060 (Nav-rapport nr.5-2017)
- Stadig færre på trygd? (Arbeid og velferd nr. 3-2017)
- Utenforskap og trygdeordningenes rolle: Sikkerhetsnett eller hvilepute? (Arbeid og velferd nr. 3-2017)
- Digitale tjenester og brukerens tillit til Nav (Arbeid og velferd nr. 3-2017)
- 687 000 tapte årsverk i 2016 (Nav-notat 2-2017)
- Omverdensanalyse 2016 (Nav-apport nr.3-2016)
- Utbetalinger fra Nav til personer bosatt i utlandet (Arbeid og velferd nr.2-2016)
- Utviklingstrekk i folketrygden 2015 (Nav-rapport 2-2016)
- Stønadsutbetalinger fra Nav til innvandrere (Arbeid og velferd nr.3-2015)
- 656 000 tapte årsverk i 2014 (Nav-notat 2-2015)
- Helserelaterte ytelser - utviklingen frem til 2014 (Arbeid og velferd nr.2-2015)
- 656 000 tapte årsverk i 2013 (Nav-notat 1-2014)
- Omverdensanalyse 2014 (Nav-rapport 2-2014)
- Utviklingen i bruk av helserelaterte ytelser 2013 (Arbeid og velferd 2-2014)
- Oppfølgingsarbeidet i Nav under lupen: Strekker ressursene til? (Arbeid og velferd 1-2014)
- Utbetalingene av trygdeytelser siste 10 år (Arbeid og velferd 3-2013)
- Stadig flere på trygd? (Arbeid og velferd 3-2013)
- 657 000 tapte årsverk i 2012 (Arbeid og velferd 2-2013)
- 662 000 tapte årsverk i 2011 (Arbeid og velferd 2-2012)
- 655 000 tapte årsverk i 2010 (Arbeid og velferd 2-2011)
- 650 000 tapte årsverk i 2009 (Arbeid og velferd 3-2010)
- 595 000 tapte årsverk i 2008 (Arbeid og velferd 3-2009)
- Utviklingen i folketrygdens utgifter 1967-2007 (Arbeid og velferd 2-2008)
- 580 000 tapte årsverk (Arbeid og velferd 4-2007)
- Folketrygden 40 år (Arbeid og velferd 3-2007)
Brukerundersøkelser
- Navs personbrukerundersøkelse 2024
- Navs arbeidsgiverundersøkelse 2024
- NAVs personbrukerundersøkelse 2023
- Navs arbeidsgiverundersøkelse 2023
- NAVs personbrukerundersøkelse 2022
- NAVs arbeidsgiverundersøkelse 2022
- Måling av brukeres erfaringer fra møter med veileder – muligheter og utfordringer (Arbeid og velferd nr. 2-2022)
- Navs personbrukerundersøkelse 2021
- Navs arbeidsgiverundersøkelse 2021
- Brukertilfredshet og tillit i koronasituasjonen: NAVs personbrukerundersøkelse og arbeidsgiverundersøkelse 2020
- Navs personbrukerundersøkelse 2019
- Navs arbeidsgiverundersøkelse 2019
- Personbrukerundersøkelsen 2018
- Brukerundersøkelsen blant arbeidsgivere 2018
- Personbrukerundersøkelsen 2017
- Brukerundersøkelsen blant arbeidsgivere 2017
- Personbrukerundersøkelsen 2016
- Brukerundersøkelsen blant arbeidsgivere 2016
- Personbrukerundersøkelsen 2015
- Brukerundersøkelsen blant arbeidsgivere 2015
- Brukerundersøkelsen blant arbeidsgivere 2014
- Personbrukerundersøkelsen 2014 (pdf)
- Brukerundersøkelsen blant arbeidsgivere 2013
- Personbrukerundersøkelsen 2013
- Personbrukerundersøkelsen 2012 (pdf)
- Brukerundersøkelsen blant arbeidsgivere 2012
- Brukerundersøkelse 2011 - Egenvurdering og arbeidsevnevurdering - Hva mener brukerne om Nav?
- Personbrukerundersøkelsen 2011
- Personbrukerundersøkelsen 2010
- Hvordan fungerer tiltaksgarantiordninger for unge og langtidsledige? (Arbeid og velferd 4-2010)
- Brukerundersøkelse blant arbeidsgivere 2010
- Brukerundersøkelse blant arbeidsgivere 2009
- Hvordan påvirker Nav-reformen brukerne? Resultater fra Navs brukerundersøkelser (Arbeid og velferd 3-2009)
- Brukerundersøkelse barnebidrag (Arbeid og velferd 1-2009)
- Tekniske hjelpemidler – hva skaper fornøyde brukere? (Arbeid og velferd 3-2008)
- Hva sier brukerne om møtet med Nav-kontoret? (Arbeid og velferd 4-2007)
Hjelpemidler
- Brukarar av hjelpemidler i åra framover (Arbeid og velferd nr.3-2016)
- Korleis har bilstønaden i Nav utvikla seg over tid? (Arbeid og velferd nr.3-2014)
- Hjelpemiddelbehov i framtida (Arbeid og velferd 2-2013)
- Tekniske hjelpemidler – hva skaper fornøyde brukere? (Arbeid og velferd 3-2008)
- Framtidige behov for hjelpemiddel (Arbeid og velferd 2-2007)
Helsetjenester
- Fastlegers henvisningspraksis til radiologiske undersøkelser (Arbeid og velferd 4-2008)
- Legemidler – hvilken effekt gir konkurranse? (Arbeid og velferd 3-2008)
- Hva foregår på legekontorene? Ny statistikk fra Nav (Arbeid og velferd 4-2007)
- Hva foregår på legekontorene? Konsultasjonsstatistikk for 2006 (Nav-rapport 4-2007)
- Økt bruk av laboratorieprøver og radiologiske undersøkelser (Arbeid og velferd 2-2007)
- Analyse av utviklingen i statens utgifter til medisinske laboratorie/radiologiundersøkelser (Nav-rapport 2-2007)
Andre analyser
NAV-kontorenes erfaringer med arbeidsmarkedsintegreringen av fordrevne fra Ukraina Arbeids- og velferdsdirektoratet, mai 2024
«Å møte følelser med følelser» - Empatisk kommunikasjon i Nav Kontaktsenter (Arbeid og velferd nr.3-2023)
- Oppfølging av unge og eldre brukere ved Nav-kontorene (rapport nr 6 2023)
- Pleiepengeordningen ble utvidet: Antall brukere mer enn doblet (Arbeid og velferd nr. 2-2023)
- Utviklingsoptimisme kan skjule økonomiske og sosiale kostnader i den digitale forvaltningen (Arbeid og velferd nr. 3-2022)
- Kritiske diskusjoner gir opplevd medvirkning - En analyse av Navs brukerutvalg (Arbeid og velferd nr.1-2021)
- Lokale variasjoner i brukertilfredshet. Er årsaken trekk ved Nav-kontorene eller kjennetegn ved brukerne? (Arbeid og velferd nr.1-2020)
- Mål- og resultatstyring i Nav - Kan det bidra til å få flere med nedsatt arbeidsevne i arbeid? (Arbeid og velferd nr.1-2018)
- Grunnstønad i endring: Økte utgifter, færre mottakere (Arbeid og velferd nr.2-2017)
- Klage og omgjøring i Nav. Hva kan gjøres bedre? (Arbeid og velferd nr.1-2017)
- Leder- og medarbeidereffekter av Kontinuerlig forbedringsprosjekter i Nav (Arbeid og velferd 1-2011)
- Økt bruk av internett, men fortsatt høyt press på Nav-kontoret (Arbeid og velferd 3-2010)
- Utlandsområdet i Nav (Arbeid og velferd 2-2010)