Publisert 7. november 2023 | Oppdatert 13. november 2023
Navs nye personbrukerundersøkelse viser at de fleste synes de blir møtt med tillit og respekt. Samtidig er det flere som sliter med dårlig helse og økonomi og trenger mer hjelp fra Nav.
Tilfredsheten har vært stabil over flere år, og årets resultater er på samme nivå som i fjor. 76 prosent av personbrukerne svarte at de er fornøyde med Nav, 81 prosent opplever at de blir møtt med respekt og 71 prosent svarer at de har tillit til Nav.
Mellommenneskelige forhold skårer høyest. 90 prosent synes veilederen deres møter dem på en hyggelig måte, og nesten like mange (88 %) er enig i at veilederen «stoler på at det jeg sier og informerer om, er sant».
Tre av fire synes Nav-ansatte er flinke i jobben sin og at rettighetene deres blir ivaretatt. Like mange er fornøyde med søknadsprosessen.
– Jeg er glad for at de aller fleste har gode erfaringer med Nav. Det er også positivt at det har vært en liten økning i andelen som mener det er enkelt å komme i kontakt med oss når de har behov for det, sier arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte.
Lav tilfredshet blant de med dårlig helse og økonomi
Det er derimot bare omkring halvparten som synes det er enkelt å klage, og som mener at ulike deler av Nav er godt samordnet. Det er også relativt lave andeler som er fornøyde med informasjon om henholdsvis søknadsbehandling (60 %) og saksbehandlingstider (67 %).
Det er også lav tilfredshet blant de som oppgir at de har dårlig helse, utrygg økonomi og lite etterspurt kompetanse – spesielt blant dem som har flere av disse problemene.
– De siste årene har stadig flere oppgitt i personbrukerundersøkelsen at de har fått en vanskeligere livssituasjon. Mange får ikke pengene til å strekke til. Det er viktig at de tar kontakt med Nav så tidlig som mulig, sier Holte.
Mange unge sliter med å forstå informasjon fra Nav
Tilfredsheten med Nav øker med alderen. De over 60 er mest fornøyde, mens de under 30 er minst fornøyde. Forskjellen mellom de eldste og de yngste er størst når det gjelder påstandene «Informasjonen fra Nav er klar og forståelig» og «Jeg får informasjonen jeg har behov for».
– Det kan være vanskelig å forstå lover og regler, kanskje spesielt for unge mennesker, som er en av våre aller viktigste målgrupper. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre språket vårt, sier Holte.
Flesteparten synes at Navs kommunikasjon er vennlig og imøtekommende
Når det gjelder Navs kommunikasjon i brev og meldinger, synes de fleste (78 %) at den er vennlig og imøtekommende. 36 prosent mener kommunikasjonen var vanskelig å forstå. 16 prosent har oppfattet den som «Truende og ubehagelige». Det går ikke fram om de har opplevd kommunikasjonen som truende, ubehagelig eller begge deler.
– Uansett: Folk skal ikke oppfatte oss som verken truende eller ubehagelig. Dette noe vi tar alvorlig og som vi må gjøre alt vi kan for å redusere framover, sier Holte.
Alderspensjonister og sykmeldte er mest tilfredse
Ser man på de ulike ytelsene og tjenestene, er det alderspensjonister og sykmeldte som er mest fornøyde, med henholdsvis 86 og 83 prosent tilfredshet. Blant de som får oppfølging av Nav, er AAP-mottakere mest fornøyde (78 %). Mottakere av barnebidrag er minst fornøyde (56 %).
Les mer i Personbrukerundersøkelsen 2023 (pdf)
Fakta
Siden 2008 har Nav gjennomført årlige undersøkelser blant personbrukere og arbeidsgivere. Det er Opinion som gjennomfører undersøkelsene på vegne av Nav. Årets undersøkelser er gjennomført i perioden mai – juni 2023.
Hensikten med undersøkelsene er å få kunnskap om brukernes tilfredshet og å bruke resultatene til å forbedre Navs tjenester.
Du finner alle brukerundersøkelsene på denne siden