Evaluering av Prosjekt 3 i Nav
PwC har gjennomført en ekstern evaluering av Prosjekt 3 i Navs IKT-modernisering, på oppdrag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet. Evalueringen har pågått i perioden januar til mai 2023.
Moderniseringen av IKT i Nav har blitt utført gjennom smidig digital produktutvikling i direktoratet, og som en serie sekvensielle prosjekter. Prosjekt 1, 2 og 3 ble utredet som ett tiltak med stegvis gjennomføring. Prosjekt 4 er besluttet separat, og pågår fortsatt.
Prosjekt 3 (P3) startet opp i 2019, og skulle opprinnelig ferdigstilles etter to år. Prosjektet skulle modernisere ytelsene sykepenger, pleiepenger for syke barn, pleiepenger ved livets slutt, omsorgspenger, opplæringspenger og svangerskapspenger, ved å innføre nye arbeidsprosesser og IT-løsninger for disse ytelsene. Det skulle også bidra til den planlagte utfasingen av IT- systemet Infotrygd. Prosjektperioden ble senere utvidet i tre omganger, og P3 ble avsluttet 31. desember 2022 da kostnadsrammen for tiltaket var brukt opp. På dette tidspunktet gjensto fortsatt store restanser i leveransene på sykepengeområdet, som var den største ytelsen i prosjektet.
Formålet med evalueringen har vært å belyse gjennomføringsfasen av P3 og identifisere årsaker til avvik i måloppnåelsen, slik at Nav kan høste læring om hva som kan gjøres bedre i tilsvarende prosjekter, programmer og initiativer. PwC har ikke gjort en revisjon av leveransene fra P3, og vurderingene er basert på Navs sluttrapport og innsikt fra intervjuer og dokumenter. Evalueringen bygger på en gjennomgang av sentrale dokumenter og dybdeintervjuer med 39 informanter.
PwC har identifisert syv hovedårsaker til avvik i måloppnåelse for P3:
- Nav prioriterte egen organisasjonsutvikling og eierskap til egne løsninger uten å tilstrekkelig vurdere risikoen for målene i P3. Nav burde tidlig i 2019 forstått at risikoen ble svært høy.
- Mangelfull styring og ledelse av P3 har bidratt til og forsterket utfordringene Nav har hatt på sykepengeområdet.
- Navs gevinstrealisering og planlagte nedbemanning var basert på en urealistisk fremdriftsplan på sykepengeområdet. Omstillingen startet for tidlig, og dette gikk utover Navs brukere og ansatte.
- Motsetninger og spenninger i organisasjonen har ikke blitt tilstrekkelig håndtert, og dette har hindret tverrfaglig samarbeid på sykepengeområdet og erfaringsdeling på tvers i P3.
- Arbeidet med etterlevelse av gjeldende regelverk har ikke fungert godt nok på sykepengeområdet og arbeidet var ikke i mål ved avslutning av P3.
- Systemet for kvalitetssikring har ikke i tilstrekkelig grad gitt ledelsen i Nav et godt nok styringsgrunnlag for P3.
- Nav har ikke i tilstrekkelig grad vurdert alternative løsningsstrategier for sykepenger.
Rapporten inneholder også anbefalinger om hvilke læringspunkter Nav bør ta med seg videre til fremtidige prosjekter, programmer og initiativer. PwC peker blant annet på at tverrfaglig samarbeid er vanskelig, og krever god ledelse. Ett av læringspunktene er at Nav bør balansere iboende spenninger mellom smidig produktutvikling og statlig styring gjennom løpende avveininger og ledelse. Et annet læringspunkt handler om at etterlevelse av gjeldende regelverk og hva det innebærer for løsningen, må forstås helhetlig i en tidlig fase.
Fakta
- Stortinget besluttet oppstart for P3 ved behandling av statsbudsjettet for 2019.
- Beslutningen var basert på et sentralt styringsdokument (SSD), som i tråd med statens prosjektmodell hadde gjennomgått en ekstern kvalitetssikring (KS2).
- P3 skulle gjennomføreres på to år, og ferdigstilles i løpet av 2020. Endelig kostnadsramme var 872 millioner kroner (i 2020).