Arbeidsinkludering og mentor
Delrapport fra prosjektet "Samarbeid om utvikling av inkluderingskompetanse ved hjelp av «naturlig bistand» (mentor)".
I det treårige forskningsprosjektet Samarbeid om utvikling av inkluderingskompetanse ved hjelp av «naturlig bistand» (mentor) undersøker forskere fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) ved OsloMet hvordan oppfølging fra Nav og bruk av mentor på arbeidsplassen kan støtte opp under inkluderingsforløpene for brukere med sammensatte bistandsbehov. Hensikten er å utvikle bedre inkluderingskompetanse både i støtteapparatet og i arbeidslivet.
Prosjektet har en bred metodisk tilnærming, og kombinerer arbeidsmiljø- og inkluderingsperspektiver for å undersøke inkluderingsforløpene med særlig vekt på hva som skjer i virksomhetene. Veiledere ved Nav-kontor og arbeidslivssentre samarbeider med ordinært arbeidsliv for å styrke sosial og faglig integrering gjennom bruk av mentor som naturlig bistand på arbeidsplassen. Utprøvingen foregår ved Nav kontor og arbeidslivssentre i Akershus og Trøndelag. Det er valgt en såkalt hybridmodell, en innovasjon hvor involverte Nav-veiledere skal jobbe litt som veileder, og litt som jobbspesialist. Tanken er at denne modellen kan fungere som en "jobbspesialist-skole" ved Nav-kontoret.
Arbeidsinkludering og mentor er den første delrapporten fra prosjektet, som pågår fra 2016-2019. Her redegjør forskerne for erfaringene så langt. Det er planlagt ytterligere én delrapport i løpet av prosjektperioden.