Evaluering av Kompetanseledelse - et prosessverktøy for ledere og medarbeidere i Nav
Oxford Research har evaluert piloteringen av verktøyet Kompetanseledelse, på oppdrag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Verktøyet Kompetanseledelse består av et kursopplegg sammensatt av aktiviteter på arbeidsplassen og e-læringskurs, og er utviklet av Høyskolen i Innlandet (HiNN) på oppdrag fra prosjekt Økt kompetanse i Nav. Utviklingsarbeidet har foregått stegvis og i tett dialog med Nav, etter såkalt «smidig» metodikk. Seks Nav-enheter har deltatt i pilotering av verktøyet i 2020: Nav Familie og pensjonsytelser Drammen, Nav Hadeland, Nav Hamar, Nav Jevnaker, Nav Lier og Nav Nordre Land. Enhetene er valgt ut på bakgrunn av interessemeldinger.
Evalueringsoppdraget har gått ut på å vurdere nytteverdi og implementering av verktøyet i de deltakende enhetene, for å styrke beslutningsgrunnlaget for vurdering av en eventuell oppskalering. I utførelsen av oppdraget har Oxford Research gått gjennom selve prosessverktøyet, bakgrunnslitteratur og faglig grunnlag utarbeidet av prosjekt Økt Kompetanse, samt andre dokumenter og tidligere forskning. Datagrunnlaget består ellers av to spørreundersøkelser til pilotenhetene, samt en rekke kvalitative intervjuer med ledere og medarbeidere. I tillegg har Oxford Research observert to møter digitalt, og arrangert en workshop med formål om å diskutere verktøyets videre innretning.
Tre kvalitetsdimensjoner er lagt til grunn for evalueringen: Innholdskvalitet, gjennomføringskvalitet og måloppnåelse. Når det gjelder innholdsmessig kvalitet, peker rapporten på flere forbedringspunkter i e-læringsmodulene og læringsportalen. Vurderingen av gjennomføringskvalitet har særlig vektlagt forankring, lokal støtte og tilpasning og samhandling, og et overordnet inntrykk her er at enhetene er fornøyde. Alle enhetene har innført møteformen lærende møter, som bidrar til å involvere medarbeidere på nye måter.
Ifølge rapporten er det for tidlig å konkludere om overordnet måloppnåelse. Evalueringen viser at de involverte medarbeiderne har blitt mer bevisste på egen kompetanse, på enhetens kompetanse og på Navs samfunnsoppdrag. Samtidig finner evaluator delte meninger om nytteverdien av Kompetanseledelse. Flertallet av medarbeidere og ledere har et positivt inntrykk av verktøyet, samtidig som en betydelig andel vurderer nytten som lav målt opp mot ressursbruken.
Evalueringen konkluderer med at verktøyet må revideres før det blir godt nok til at det vil være hensiktsmessig med en oppskalering. En tydelig anbefaling i rapporten er at Kompetanseledelse bør integreres bedre med andre pågående satsinger og etablert praksis, for slik å tydeliggjøre hvordan verktøyet inngår i en gjennomtenkt, helhetlig strategi med et tydelig formål.