Evaluering av «Utsiden inn» - Et innovasjonsprosjekt med bruk av tjenestedesign i form av «den triple diamant» ved fem Nav-kontor
Denne rapporten presenterer funn fra en evaluering som Arbeidsforskningsinstituttet AFI ved OsloMet har uført for Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Fem Nav-kontor har deltatt i innovasjonsprosjektet: Nav Lillestrøm, Nav Balsfjord-Storfjord, Nav Hareid-Ulstein-Sande, Nav Klepp-Time og Nav Grünerløkka. I løpet av prosjektet har kontorene fått opplæring i tjenestedesign og «den triple diamant», som representerer en spesiell modell for tjenesteinnovasjon. Kjerneteam bestående av ansatte ved kontorene har deretter brukt modellen til å utvikle egne innovasjoner, som slik kan betegnes som medarbeiderdrevet innovasjon (MDI).
Her kan du kan lese hele rapporten eller sammendraget.
Evalueringsoppdraget gikk ut på å framskaffe kunnskap som bidrar til å tydeliggjøre styrker, utfordringer og svakheter ved bruk av den triple diamant, tjenestedesign og MDI som metode for å løse komplekse problemstillinger i Nav-kontorer, samt hvordan metoden påvirker utviklings- og endringsarbeid, ledelse, kompetanse og organisering ved kontorene.
Evalueringen er basert på dokument- og surveystudier, intervjuer og fokusgrupper, samt en workshop der deltakerne fikk kommentere de foreløpige funnene som ble presentert.
Evalueringen peker i retning av at MDI med bruk av tjenestedesign/den triple diamant kan være en egnet metode for innovasjon ved lokale Nav-kontor. Ifølge rapporten er det i denne sammenheng nødvendig å diskutere hva som ligger i begrepet egnethet.
Mens medarbeidernes typisk nære kjennskap til lokale forhold og kontekster gjør det mulig å realisere innovasjoner som er bedre tilpasset de lokale forholdene, ligger det også en mulig begrensning i at denne formen for tjenesteinnovasjon typisk fører til små og skrittvise (inkrementelle) prosjekter med relativ lav innovasjonshøyde (originalitet). Videre kan den lokale forankringen bidra til at innovasjonene som utvikles, får liten spredning. Dette finner evalueringen også tegn til i «Utsiden inn».
Ifølge rapporten er ledelse, organisatorisk medborgerskap og ansattes tillit til nærmeste leder vesentlige rammebetingelser som bidrar til å bygge en positiv innovasjonskultur og øke sannsynligheten for å lykkes med tjenesteinnovasjon iverksatt som MDI. Det betyr at eventuelle initiativ for at flere Nav-kontor skal ta i bruk den triple diamant iverksatt som MDI, også bør ha et blikk for disse betingelsene og eventuelt i hvilken grad de kan styrkes.
Motsatt kan tidspress eller frykt for økt tidspress, samt konservatisme hos enkelte ansatte som foretrekker å fortsette med godt innarbeidede arbeidsmetoder, fremfor å utvikle og prøve ut nye, virke hemmende på innovasjonskulturen.
Fakta
- Innovasjonsprosjektet «Utsiden inn» pågikk i perioden høsten 2020 – sommeren 2021.
- Prosjektet ble finansiert med midler fra StimuLab, som er et samarbeid mellom Digitaliseringsdirektoratet og DOGA.
- Evalueringen er gjennomført i perioden januar 2021 – mai 2021.