Følgeforskning og sluttevaluering av samhandlingsmodell for IA-tjenester til arbeidsgivere
Underveisrapport fra evalueringen av en samhandlingsmodell for IA-oppdraget, som prøves ut i et pilotprosjekt i Nav.
Oxford Research har fått i oppdrag å gjennomføre følgeforskning og sluttevaluering av en ny samhandlingsmodell for IA-oppdraget i NAV. Modellen skal støtte opp under systematisk, tverrfaglig samarbeid om IA-oppdraget, og bidra til at NAV kan levere helhetlige tjenester til arbeidsgivere. NAV-enhetene som samarbeider i prosjektet er NAV arbeidslivssenter (NALS), NAV-kontor og NAV Hjelpemiddel og tilrettelegging (HoT), og piloten prøves ut i fylkene Innlandet, Trøndelag, Vestland og Nordland i perioden 2023-2024.
Denne underveisrapporten gir en presentasjon av foreløpige funn og vurderinger av pilotene, samt innspill til den videre utprøvingen. Datagrunnlaget består av en nullpunktsanalyse, møteobservasjoner og erfaringssamlinger, intervjuer, to workshoper samt endringsteoriverksted med pilotprosjektene i hvert fylke.
De foreløpige resultatene er preget av at det har tatt tid før teamene kom i gang med aktiviteter for å teste ut hvordan de best kan samhandle internt om leveranser til arbeidsgivere. Det er også forskjeller mellom teamene, både innad i fylker og på tvers av fylker. Ettersom utprøvingene fortsatt pågår, kan de fortsatt justeres eller utvikle seg i en annen retning enn det som har vist seg til nå.
Ifølge rapporten har samhandlingsmodellen bidratt til økt kjennskap og bruk av tjenestene fra NAV Hjelpemidler og tilrettelegging. Andre fagområder opplever HoTs bidrag som nyttige og relevante, og HoT selv har fått økt forståelse for IA-oppdraget. Videre ser det ut til at modellen øker eierskaps- og ansvarsfølelsen til IA-oppdraget fra andre fagfelt enn bare arbeidslivssentrene.
Videre beskriver rapporten at forskjeller mellom fylkene fører til forholdsvis store ulikheter i pilotens uttesting. Ulik organisering, ulik oppfølging og ulik bruk av eksisterende strukturer fører til uttesting av ulike alternativer, og bidrar til læring. Variasjonen har vært forventet, og prosjektledelsen har også understreket behovet for en modell som gir mulighet for lokal tilpasning. Stor variasjon kan imidlertid gjøre vurderingen av en eventuell nasjonal modell vanskeligere, og Oxford Research understreker at det er viktig å identifisere fellesnevnere blant variantene som lykkes.
Les mer om de foreløpige funnene i underveisrapporten Følgeforskning og sluttevaluering av samhandlingsmodell for IA-tjenester til arbeidsgivere
Fakta
- Evalueringen er bestilt av Nav.
- Pilotprosjektet gjennomføres i fylkene Innlandet, Vestland, Trøndelag og Nordland i perioden 2023-2024.