Læringspraksis og læringskultur i Nav – Arbeids- og tjenestelinjen
Rapport fra en ståstedsanalyse av arbeidet med å styrke læring og kompetanseutvikling i Nav.
Forskere fra NTNU Samfunnsforskning har gjennomført en analyse av kompetanseutviklingsarbeidet i NAVs arbeids- og tjenestelinje. Det er et uttalt mål for NAV å styrke læring og kompetanse i organisasjonen, spesielt når det gjelder de brukerrettede tjenestene og ytelsene. Dette er også bakgrunnen for prosjekt Økt kompetanse, som skal bidra til at NAVs medarbeidere har de kunnskaper og ferdigheter som trengs for å få mennesker i arbeid og skape gode brukeropplevelser.
Ståstedsanalysen sikter mot å belyse tre sentrale spørsmål koblet til målsettingen om å styrke læringen og øke kompetansenivået innenfor Arbeids- og tjenestelinjen:
- Hvordan fungerer arbeidet med kompetanseutvikling, med hensyn til ressurser, praksis og resultater?
- Har prosjektet Økt kompetanse gitt noe bidrag her?
- Hva er sterke og svake sider ved måten en arbeider med kompetanseutvikling på?
I arbeidet med analysen er det primært lagt vekt på å avdekke sentrale tendenser og hovedtrekk i hvordan disse problemstillingene oppleves blant NAV-ansatte. Det er derfor valgt en utforskende tilnærming basert på kvalitative intervjuer med et begrenset antall ansatte i Arbeids- og tjenestelinjen i tre fylker: Trøndelag, Troms og Finnmark og Møre og Romsdal. Funnene kan slik ikke uten videre generaliseres til hele populasjonen, eller til andre deler av NAV.
Analysen tar utgangspunkt i teorier om læring i organisasjoner, og vektlegger at en lærende organisasjon må oppfylle to kriterier: Den må legge til rette for læring blant alle deltakere, og den må være i kontinuerlig utvikling for å nå strategiske mål. Det handler med andre ord om læring både på individnivå og på systemnivå.
Forskerne finner blant annet at det har blitt mer oppmerksomhet rundt kompetanseutvikling i NAV de siste årene, og at ansatte er motiverte for læring og kompetanseheving. Videre er det ifølge rapporten sannsynlig at prosjekt Økt kompetanse har bidratt til dette. Samtidig finner forskerne et behov for bedre organisering av arbeidet med å styrke læring og øke kompetansenivået blant ansatte, i form av tydeligere strukturer og systemer. De konkluderer med at NAV har kommet langt når det gjelder læring på individnivå, men at det gjenstår en del arbeid på systemnivå.
Fakta
- Analysen er utført som en del av samarbeidsavtalen mellom Nav og NTNU, under programområdet organisasjon og læring. Du kan lese mer om samarbeidet på Navs nettsider og på NTNUs nettsider.
- Datainnsamlingen er gjennomført høsten 2021.
- Prosjekt Økt kompetanse (2018-2022) jobber med å utvikle gode strukturer, modeller og metoder for kompetanseutvikling i Nav. Utviklingen skjer i tett samarbeid med fire fylkeskontor og statsforvalterne i disse fylkene.