Evaluering av forsøk med løsningsteam i uføresaker
Evaluering av en ny samhandlingsmodell mellom Nav-kontor og Nav arbeid og ytelser i uføresaker.
Denne rapporten presenterer resultater fra en evaluering av et forsøk med en ny Nav-intern samhandlingsmodell i uføresaker. Evalueringen er utført av Proba samfunnsanalyse i samarbeid med Ideas2evidence.
I uføresaker er både Nav-kontoret og Nav Arbeid og ytelser involvert, men vanligvis er det lite direkte dialog mellom de to enhetene. For å få til en bedre arbeidsflyt i sakene, har Nav prøvd ut den nye modellen Løsningsteam i et utvalg Nav-kontorer fra høsten 2023. Modellen går ut på å legge til rette for samhandling mellom veiledere ved Nav-kontorene og saksbehandlere ved Nav Arbeid og ytelser gjennom forberedte videomøter. I møtene kan veiledere og saksbehandlere drøfte saker der veileder vurderer uføretrygd som aktuelt, men er usikker på om saken er tilstrekkelig avklart og bruker bør søke om uføretrygd.
Ifølge rapporten er både veilederne og saksbehandlerne svært fornøyde med ordningen. Videre bidrar modellen til kompetanseheving, en mer forutsigbar søknadsprosess for brukeren, og antakeligvis bedre vurderinger av om brukeren bør søke uføretrygd. Konklusjonen er at modellen løsningsteam bør videreføres, og gjøres tilgjengelig for alle Nav-kontor.
Fakta
- Evalueringen er gjennomført på oppdrag for Arbeids- og velferdsdirektoratet
- Forsøket varte fra september 2023 til september 2024
- Modellen blir nå videreført og tatt i bruk over hele landet