Rettssikkerhet for personer med kombinasjonsinntekter
En gjennomgang av Navs veiledning og saksbehandling i saker om foreldrepenger, sykepenger og pleiepenger.
Det å kombinere inntekt fra ulike kilder, kan skape særlige utfordringer i situasjoner der personer har behov for å få dekket sitt inntektsbortfall av folketrygden. Et forskerteam fra Fafo har i dette prosjektet undersøkt Navs veiledning og saksbehandling i saker som gjelder henvendelser og vedtak om sykepenger, foreldrepenger og pleiepenger for personer med kombinasjonsinntekter. Hensikten har vært å belyse om måten arbeidet er organisert på, og hvilke ressurser de Nav-ansatte har tilgang på, sikrer forutsigbarhet og likebehandling for denne gruppen.
Prosjektet er basert på et rikt kvalitativt datamateriale bestående av intervjuer av veiledere ved Navs kontaktsentre, saksbehandlere i ytelseslinja, ansatte i styringsenhetene og avdelingsledere, fagansvarlige og tillitsvalgte. Forskerne har også intervjuet et utvalg brukere, og gjennomført en brukerdialog for å undersøke hvordan informasjonen på Navs hjemmesider og den digitale søknadsdialogen oppleves.
Ifølge rapporten ser det ut til at organisering av saksbehandlingen i én kø bidrar til økt likebehandling, men det kan også ha utilsiktede konsekvenser som gjør at vedtakene tar lengre tid enn nødvendig. Dokumentasjonsinnhenting i flere omganger, og det at flere saksbehandlere må sette seg inn i samme sak, er eksempler på dette.
Overgangen til delautomatisk saksbehandling innebærer at veiledere og saksbehandlere har behov for både systemkompetanse og fagkompetanse. I denne prosessen er det en fare for at saksbehandlerne lener seg mer på systemstøtte og mindre på fagkompetanse og en helhetlig forståelse av brukernes situasjon. I de komplekse sakene kan mange saksbehandlere være inne i en og samme sak, noe som kan ha negative konsekvenser ved at saksbehandlingen blir mer fragmentert.
Når systemene saksbehandler mange enkle saker automatisk, sitter saksbehandlerne igjen med mer kompliserte saker enn før. Dette stiller økte krav til de ansattes kompetanse. Forfatterne mener at det finnes muligheter for å utvikle interne rutiner og systemer som i større grad fanger opp og korrigerer feil i veiledning og saksbehandling. Per i dag ligger mye av ansvaret på brukeren selv, gjennom klageadgangen. Et komplekst regelverk, og brukere med ulik kompetanse og ressurser, kan innebære en betydelig risiko for at feil ikke korrigeres. Forskerne anbefaler at Nav undersøker hvordan den digitale utviklingen og automatiseringen fører til endringer i saksbehandlerrollen, og i relasjonen mellom saksbehandler og maskin.
Les hele rapporten Rettssikkerhet for personer med kombinasjonsinntekter
Fakta
- Prosjektet er finansiert av Nav etter en åpen utlysning av FoU-midler under det tematiske satsingsområdet Pålitelig forvaltning i 2022.
- Prosjektperioden gikk fra høsten 2022 til våren 2024.
- Personer med kombinasjonsinntekter er ingen ensartet gruppe, men jobber innenfor mange yrkesgrupper og sektorer. De kan være i fulltidsjobb, men i tillegg ha en liten næringsinntekt, for eksempel i form av honorar fra et styreverv. I den andre enden av skalaen finnes personer som veksler mellom å være frilanser, arbeidstaker eller selvstendig flere ganger i året, noe som ikke er uvanlig innenfor kultursektoren. Se rapporten for en nærmere beskrivelse.