Digital aktivitetsplan for Nav og brukerne
Rapport fra et forskningsprosjekt om Navs digitale aktivitetsplan.
Forskere fra Proba samfunnsanalyse har undersøkt hvordan digital aktivitetsplan (DAP) brukes og fungerer for Nav og brukere, samt nytteverdien for Nav som organisasjon. Videre har de sett på hvordan bruken av DAP påvirker kvaliteten i den arbeidsrettede brukeroppfølgingen, med utgangspunkt i en drøfting av kvalitetsbegrepet.
Problemstillingene er belyst ved hjelp av en dokument- og litteraturgjennomgang, analyse av registerdata fra Nav, samt intervjuer med ledere og veiledere ved seks Nav-kontorer. Brukere er også intervjuet. Metode og utvalg er nærmere beskrevet i rapporten.
Konsekvenser for Nav-veilederes arbeidshverdag
Forskerne finner at digital aktivitetsplan er et godt arbeidsverktøy for Nav-veilederne, og at planen bidrar positivt til deres arbeidshverdag og opplevelse av mestring i jobben. Veilederne opplever også at planen gjør det lettere å samarbeide internt på kontoret, og at de får mer faglig støtte og tilbakemeldinger. Dette er fordi informasjonen fra dialoger, aktiviteter og møtereferater er dokumentert i DAP, og ligger lett tilgjengelig for kollegaer og ledere.
Bruk av DAP i oppfølgingen av den enkelte bruker
Ifølge rapporten brukes dialogfunksjonen i DAP mye, og den har til en viss grad erstattet andre kommunikasjonskanaler. Dette gjelder særlig telefonsamtaler og SMS, men i mindre grad møter. Selve aktivitetsplanen benyttes langt mindre aktivt av brukerne enn dialogfunksjonen. Unntaket er samtalereferater som registreres i aktivitetsplanen. Nav-veilederne opplever at brukerne i liten grad ser formålet med å legge inn aktiviteter selv.
Registeranalyser viser at den digitale aktivitetsplanen blir brukt spesielt lite av de brukerne som har lav utdanning, og av de eldste brukerne. Motsatt ser det ut til at de med høy utdanning bruker DAP spesielt mye.
Konsekvenser for brukeroppfølgingen
Rapporten beskriver faktorer som god dialog og tillit, brukermedvirkning, individuell tilpasning, arbeidsretting, treffsikkerhet i bistanden, og progresjon og resultater i oppfølgingen som viktige for kvalitet i brukeroppfølgingen.
Forskerne konkluderer med at digital aktivitetsplan bidrar til flere av disse faktorene, og trekker frem økt tilgjengelighet som særlig viktig for brukerne. Dialogfunksjonen er en effektiv kanal for å få kontakt med veilederen, og det er en fordel å kunne sende henvendelser utenom kontorets åpningstid.
Konsekvenser for Nav som organisasjon
DAP gir Nav-kontorene god mulighet til å få en oversikt over den samlede brukerporteføljen og måle egne resultater. De har fått et bedre verktøy til å vurdere egen organisering, allokering av ressurser og arbeidsflyt.
Samtidig legger forskerne bak rapporten vekt på at faglighet og veilederkompetanse må ligge til grunn for brukeroppfølgingen, uavhengig av hvilke kommunikasjonskanaler som brukes. De finner at veilederne som er intervjuet, gir uttrykk for bevissthet om begrensningene ved digital kommunikasjon og at det ikke fungerer bra for alle og i alle situasjoner.
Les hele rapporten Digital aktivitetsplan for NAV og brukerne.
Fakta
- Prosjektet er gjennomført i perioden 2019-2021.
- Digital aktivitetsplan ble innført i desember 2017.
- Prosjektet er finansiert av FoU-midler fra Nav, og ble tildelt støtte etter en åpen utlysning under det tematiske satsingsområdet Samhandling med brukere i 2019.