Navs tjenestetilbud til sosialhjelpsmottakere
En kartlegging av hvordan Nav følger opp personer som mottar sosialhjelp.
Forskere ved Oslo Economics har i samarbeid med Frischsenteret gjennomført en kartlegging på oppdrag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet, og kommer med anbefalinger til NAV om hvordan vi kan forbedre oss.
Du kan lese hele rapporten her.
Videoen er produsert av Blink Media AS og Oslo Economics.
Det er stor variasjon i hva slags aktiviteter og tiltak sosialhjelpsmottakerne blir tilbudt
Noen kommuner har opprettet ett bredt, generisk aktivitetstiltak som nærmest alle i målgruppen tilbys. Andre kommuner har en rekke ulike kommunale tiltak for sosialhjelpsmottakere, som ofte er målrettet mot en mindre del av målgruppen. Det er også flere av NAV-kontorene som oppgir at de ikke har kommunale tiltak for sosialhjelpsmottakere. Dette gjelder særlig i små kommuner, men det gjelder også i enkelte mellomstore og store kommuner. Forskerne finner også at det finnes få aktivitetstilbud rettet mot innvandrere, til tross for at dette utgjør en stor andel av personer med sosialhjelp som hovedinntekt.
Manglende prioritering av Kvalifiseringsprogrammet (KVP) er en utfordring
Mange av veilederne informerer om at KVP fremstår som et nyttig program for de brukerne som fyller vilkårene for å delta. Veilederne opplyser om at kontoret på grunn av kapasitetsutfordringer ikke har tilstrekkelig tilbud av KVP, men at det arbeides med å løse denne utfordringen. Mange opplyser at de ønsker mer ressurser slik at de kan bruke KVP mer.
Anbefalinger til NAV
Basert på funnene i kartlegging kommer forskerne med følgende anbefalinger til NAV:
- Kommunene bør tilstrebe å bygge opp brede og fleksible aktivitetstilbud for unge brukere.
- Bruken av Kvalifiseringsprogrammet bør økes for å forhindre at målgruppen for KVP går mot AAP eller uføretrygd.
- Vurder å etablere flere aktivitetstilbud rettet mot innvandrere.
Kartleggingen er basert på en spørreundersøkelse sendt til 25 prosent av NAV-kontorene i norske kommuner, en casestudie blant åtte kommuner/bydeler, intervjuer med brukere og brukerrepresentanter samt supplerende statistikk og dokumentasjon.