Tilgjengelighet og kvalitet på økonomisk rådgivning i Nav-kontor
Kartlegging av den økonomiske rådgivningstjenesten i Nav-kontorene.
Oxford Research har kartlagt tilgjengelighet og kvalitet på den økonomiske rådgivningstjenesten i Nav-kontorene, på oppdrag fra Nav. Rapporten belyser også bruken av tjenesten, og hvilke erfaringer økonomiske rådgivere, Nav-veiledere og brukere har gjort seg med den. Bakgrunnen for oppdraget er behovet for å styrke kunnskapsgrunnlaget for politikk- og tjenesteutvikling.
Les hele rapporten Tilgjengelighet og kvalitet på økonomisk rådgivning i Nav-kontor
Økonomisk rådgivning er en lovpålagt tjeneste som står sentralt i Nav-kontorets råd og veiledningsplikt. Formålet med tjenesten er å forebygge økonomiske problemer, løse akutte saker og bidra til å finne varige løsninger for brukere som trenger bistand med økonomien. Tjenesten leveres både av dedikerte økonomiske rådgivere og andre Nav-veiledere ved kontorene.
Brukerne av den økonomiske rådgivningstjenesten er en variert og mangfoldig gruppe, men det finnes noen fellestrekk. De økonomiske vanskene beskrives ofte som «toppen av isfjellet», og mange strever med sammensatte problemer og endringer i livssituasjon. Videre benytter mange av brukerne Navs tjenester fra før av.
Et tydelig funn i undersøkelsen er at den økonomiske rådgivningstjenesten bærer preg av store kommunale og individuelle variasjoner. IT-systemer som ikke tillater kommunikasjon på tvers av statlige og kommunale tjenester oppleves som utfordrende. Svakheter i fagsystemene skaper også utfordringer i kontorenes kartleggingsarbeid.
Undersøkelsen viser at tjenesten gjennomgående fungerer godt i de mest krevende sakene, som blir håndtert av dedikerte økonomiske rådgivere. De fleste av dem har utdanning innen økonomiske og administrative fag, og deltar hyppig i kurs og nettverk for å holde seg faglig oppdaterte. Når det gjelder kartlegging og saksbehandling i enklere saker, er bildet mer sammensatt. Ifølge rapporten er det store variasjoner i kartleggingspraksisen, og flere Nav-veiledere oppgir i intervjuene at de kvier seg for å snakke med brukere om økonomi.
Økonomisk rådgivning og veiledning er et komplekst fagområde som stiller krav til sosialfaglig, økonomisk og juridisk kompetanse. Undersøkelsen får frem betydningen av fagmiljøer og nettverk hvor praktiske problemstillinger kan diskuteres. Et slikt fagmiljø eksisterer langt på vei for økonomiske rådgivere, mens Nav-veilederes behov for sparring i mindre grad er ivaretatt. Ifølge rapporten bør Nav-kontorene i større grad sørge for at veilederne også får tilgang på faglige ressurser og arenaer for erfaringsdeling og diskusjon, dersom kartlegging av økonomiske problemer og rådgivningstjenester på lavere nivå skal dekkes av alle Nav-veiledere.
Fakta
- Prosjektet er gjennomført på oppdrag for Arbeids- og velferdsdirektoratet i perioden september 2023 til november 2024.
- Undersøkelsen er basert på dokumentanalyse, en spørreundersøkelse rettet mot Nav-ansatte og casestudier som omfatter intervjuer med Nav-leder, økonomiske rådgivere, Nav-veiledere og brukere av den økonomiske rådgivningstjenesten ved 12 kontorer.
- I tillegg har teamet fra Oxford gjennomført intervjuer med andre Nav-ansatte og representanter for statsforvaltere, banker, kreditorer og bruker- og interesseorganisasjoner. Se rapporten for detaljer.