Utviklingsprosjekt om sykefraværsoppfølging i Nav Vestland
Oxford Research har følgeevaluert utprøvingen av et utviklingsprosjekt om sykefraværsoppfølging i region Sunnfjord, i Nav Vestland.
I utviklingsprosjektet er det opprettet en regional, virtuell sykefraværsavdeling, hvor alle ansatte utelukkende jobber med sykefraværsoppfølging. I tillegg er to nye stoppunkter testet ut, som innebærer tidligere og tettere kontakt mellom Nav og arbeidsgivere i det første stoppunktet, og mellom Nav og sykmeldte i det andre stoppunktet.
Oppdraget skal gi utviklingsprosjektet et kunnskapsbasert beslutningsgrunnlag for videreutvikling av organiseringen og innholdet i Navs sykefraværsoppfølging. Er organiseringen av og innholdet i utviklingsprosjektet egnet til å nå målene om mer likeverdige tjenester for sykmeldte i regionen, og målet om tettere samarbeid mellom Nav og arbeidsgivere?
Følgeevalueringen har bestått av tre deler:
- Utarbeidelse av en endringsteori som dokumenterer innholdet og læringen i utviklingsprosjektet, og setter en oversiktlig ramme for virkningskjeden i prosjektet
- Følgeevaluering av utprøvingen av utviklingsprosjektet med særlig oppmerksomhet rundt implementering og gjennomføring
- Redegjørelse av muligheter for overførbarhet og oppskalering
Funn
Igjennom intervju med deltakerne er det tydelig at saksbehandlingen og oppfølgingen er blitt likere på tvers av veiledere og kontorer. I tillegg har kollegaveiledning, felles ledelse, saksdrøftingsmøter og aktiv bruk av veilederen for sykefraværsoppfølging økt veiledernes kompetanse.
Den nye organiseringen har likevel møtt på noen utfordringer. Blant annet har det virtuelle teamet ført til at de ansatte, som jobber under en felles regional ledelse, har følt seg alene og utenfor det faglige og kollegiale fellesskapet ved det Nav-kontoret hvor de har sin fysiske arbeidsplass. Fra 2022/2023 har sykefraværsavdelingen ikke lenger felles leder med både fag- og personalansvar. Sistnevnte er i stedet flyttet tilbake til lederne ved det fysiske kontoret den enkelte veileder jobber fra. Dermed fjernes et vesentlig premiss for utprøvingen, og forskerne mener at mangelen på enhetlig ledelse svekker modellens slagkraft.
Arbeidsgivere forteller om et positivt utbytte av det første stoppunktet. Oppsummert oppgir nesten fire av fem at samtalen med Nav region Sunnfjord var nyttig. Spørreundersøkelsen til arbeidsgiverne avdekker også at et stort flertall av arbeidsgiverne gjør konkrete grep i etterkant av samtalen.
Det andre stoppunktet er dessverre preget av manglende implementering, og datagrunnlaget er begrenset. Likevel kan det tyde på at også de sykemeldte er fornøyde med at Nav tar tidlig kontakt.
Rapporten understreker at sykefraværsavdelingen har lært mye og gjort gode erfaringer, men det er fortsatt behov for videre utprøving. Det er derfor for tidlig å konkludere med at en ny modell for sykefraværsoppfølging er testet og klar for spredning.
Fakta
- Oppdraget er finansiert av FoU-programmet under IA-avtalen, og er forankret i programmets notat der særlig Navs sykefraværsoppfølging og oppfølgingsmetodikk er pekt på som områder med behov for mer kunnskap.
- Oxford Research har fulgt sykefraværsavdelingen i region Sunnfjord gjennom hele 2022 og de to første månedene i 2023.
- Evalueringen bygger på flere datakilder: Dokumentstudier, møteobservasjoner, kvalitative intervjuer, spørreundersøkelse og arbeidsverksteder.