Publisert 21. mars 2025
I årets FoU-utlysning inviterte Nav til forskning på brukermøtene. Hele 46 prosjektforslag kom inn innen fristen, og 7 av disse går nå videre til andre runde.
De årlige, åpne utlysningene av FoU-midler skal bidra til å dekke kunnskapsbehov som er sentrale for at Nav skal lykkes med samfunnsoppdraget. I år har Nav invitert til prosjektforslag innenfor temaet samhandling med brukere, som omfatter undertemaer som brukeropplevelser, kanalvalg, brukermedvirkning og klarspråk.
En rekke forskningsmiljøer tok utfordringen og sendte inn prosjektforslag innen fristen. Nå er det klart at 7 av 46 innkomne forslag går videre til neste trinn:
- Aktivitetsplikt og samhandling med brukere – vilkårsbrudd, dialog og videre oppfølging (AKTSAM), NTNU Samfunnsforskning
- Brukerens møte med Nav - kvalitet, sikkerhet og arbeidsorganisering i publikumsmottaket, Oslomet AFI
- Dialog mellom Nav og innvandrere med svake norskferdigheter, SINTEF
- Kommunikasjon med brukere: Måloppnåelse, brukerrespons og forklaringsfaktorer (KOMBRU), NORCE
- Navigering mot økt brukertilfredshet, Nord universitet
- Oppfølging av unge med flyktningebakgrunn i Nav (OPPFIN), NTNU Samfunnsforskning
- Stemmene som ikke blir hørt, Universitetet i Agder
Forskningsteamene bak disse får nå mulighet til å utvikle en fullstendig søknad. Søknadsfristen for andre runde er 9. mai. Endelig utfall blir klart i juni.
Fakta
- Hvert år lyser Nav ut forskningsmidler innenfor ett av fire tematiske satsingsområder beskrevet i Navs FoU-plan: Arbeidsrettede tiltak og virkemidler, pålitelig forvaltning, samhandling med brukere og sosiale tjenester i Nav-kontoret.
- Formålet er å styrke kunnskapsgrunnlaget for praksisutøvelse, tjeneste- og politikkutvikling.
- De åpne utlysningene er ett av flere virkemidler i Navs FoU-virksomhet, og supplerer Navs egne analyser, oppdragsforskning og samarbeid med universiteter og høyskoler.