Publisert 4. desember 2024
Nav lyser ut inntil 30 millioner kroner i støtte til forskningsprosjekter som kan bidra til utvikling og forbedring av samhandlingen med brukerne. Søknadsfristen er 10. februar 2025.
Hver dag møter Nav mange innbyggere og små og store arbeidsgivere digitalt, fysisk, på telefon og gjennom brev. For å lykkes med å utvikle og forbedre disse møtene, trenger vi mer forskning som kan supplere kunnskapen vi får fra egne analyser, innsiktsarbeid og undersøkelser. Vi lyser nå ut inntil 30 millioner kroner i støtte til forskningsprosjekter som bidrar til ny kunnskap innenfor temaet Navs samhandling med brukere.
Her finner du utlysningstekst og søknadsskjema.
Nav ønsker å møte brukerne på den måten de har behov for
Navs virksomhetsstrategi rommer tydelige ambisjoner for bedre brukermøter. De omfatter blant annet at alle skal få informasjon og veiledning om rettigheter og plikter på en forståelig måte. Ingen skal gå glipp av rettigheter på grunn av barrierer som språk, funksjonsnedsettelser eller digitale ferdigheter. Nav ønsker å møte brukerne på den måten de har behov for, og få til god samhandling mellom mennesker, Nav og digitale løsninger.
Mange er fornøyde med Nav, men vi kan bli bedre
Hvor fornøyde er Navs brukere i dag? I årets personbrukerundersøkelse svarer nærmere åtte av ti at de stort sett er fornøyde med Nav, og at de har tillit til Navs arbeid. En god søknadsprosess, klar og forståelig informasjon, og en oppfatning av at Nav hjelper de som trenger det, har stor betydning for om den enkelte er fornøyd med Nav eller ikke. For alle har ikke like gode opplevelser. Noen kjente utfordringer er at Nav kan oppleves som stort og byråkratisk, og at enkelte føler avmakt i møtet med systemet. For å lykkes med ambisjonene om bedre brukermøter, trenger Nav mer systematisk og forskningsbasert kunnskap om brukermøtene, og om hvordan brukeropplevelsen varierer mellom ulike brukergrupper og mellom personer i ulike livssituasjoner.
Forskere kan foreslå prosjekter ut fra egne forskningsinteresser
Nav har utarbeidet et programnotat for samhandling med brukere, som gir bakgrunnsinformasjon og skisserer opp noen sentrale kunnskapsbehov. Notatet utgjør rammen for utlysningen, men innenfor denne kan forskere selv foreslå problemstillinger ut fra egne forskningsinteresser og faglig og metodisk kompetanse. Det er ikke et krav at man har forsket på Nav tidligere. Samtidig vil det trolig være en fordel om man kjenner til arbeids- og velferdsfeltet fra før av, for å kunne foreslå et prosjekt som er både relevant og gjennomførbart.
Her finner du en oversikt over pågående forskning om samhandling med brukere, og rapporter fra avsluttede forskningsprosjekterfinansiert av Nav.
Fakta
- Hvert år lyser Nav ut forskningsmidler innenfor ett av fire tematiske satsingsområder beskrevet i Navs FoU-plan: Arbeidsrettede tiltak og virkemidler, pålitelig forvaltning, samhandling med brukere og sosiale tjenester i Nav-kontoret.
- Formålet er å styrke kunnskapsgrunnlaget for praksisutøvelse, tjeneste- og politikkutvikling.
- De åpne utlysningene er ett av flere virkemidler i Navs FoU-virksomhet, og supplerer Navs egne analyser, oppdragsforskning og samarbeid med universiteter og høyskoler.