Om statistikken - Barnetrygd
1. Administrative opplysninger
Statistikkregisteret for barnetrygd dannes en gang per måned. Statistikken publiseres hvert kvartal på nav.no.
2. Bakgrunn og formål
2.1. Formål
Hovedformålet med statistikken er å følge opp bruken av ordningen, bl.a. som bakgrunnsmateriale til St.prp. nr 1.
2.2. Om stønadsområdet
Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter i forbindelse med det å ha barn. Barnetrygd gis for alle barn under 18 år som er bosatt i Norge.
Etter EØS-reglene kan det også betales barnetrygd for barn som er bosatt i andre EØS-land. Dette gjelder når mor eller far til barnet arbeider i Norge og er medlem i folketrygden, men er bosatt i et annet EØS-land sammen med barnet.
Den utvidede barnetrygden til enslige forsørgere skal bidra til å dekke merutgifter en enslig mor eller far har som følge av at de bor alene med barn i en egen husholdning.
Les mer om reglene for mottak av barnetrygd.
3. Om produksjonen av statistikken, datakilder
Datagrunnlaget trekkes ut fra fagsystemet ved utgangen av hver måned.
4. Begreper, kjennemerker og grupperinger
4.1. Definisjoner av sentrale begreper
Mottaker: Mottakeren av stønaden er den som barnet bor fast hos, dvs som regel en av foreldrene. Dersom foreldrene ikke bor sammen og skriftlig har avtalt delt bosted for barnet, kan hver av foreldrene får rett til 50 prosent barnetrygd, hvis de framsetter krav om dette. I slike tilfeller kan ett barn generere barnetrygd til to stønadsmottakere.
Barn: Barnet som ytelsen utbetales for.
Ordinær stønad: Månedlig ytelse som utbetales for alle barn under 18 år (tom måneden før barnet fyller 18 år) bosatt i Norge, og i enkelte tilfeller også for barn bosatt utenfor Norge (kortvarige opphold, nordisk konvensjon, EØS-avtalen).
Utvidet barnetrygd: Når den barnet bor fast hos er separert, skilt eller gjenlevende ektefelle, og er ugift og ikke bor sammen med den andre forelderen kan det utbetales utvidet barnetrygd som er barnetrygd for ett barn mer enn personen faktisk bor med. Utvidet barnetrygd kan også gis når den ene forelderen er innsatt i fengsel med ubetinget dom på minst seks måneder eller er har sittet i varetekt i minst seks måneder, eller har vært forsvunnet i minst 6 måneder.
Småbarnstillegg til enslig mor/far: Småbarnstillegg kan gis til enslig mor/far som har rett til utvidet stønad og full overgangsstønad og som har barn i alderen 0-3 år.
Finnmarks- og Svalbardtillegget: Det ble tidligere betalt et tillegg for barn bosatt i Finnmark fylke, i enkelte kommuner i Nord-Troms samt Svalbard. Tilleggsytelsen opphørte ved regelverksendring gjeldende fra og med 1. april 2014.
4.2. Målevariable
Antall. Antall mottakere av stønaden og antall barn det utbetales for.
5. Historikk og sammenlignbarhet over tid
5.1. Historikk
Barnetrygden ble innført i 1946. Tabeller for tidligere år finnes bl.a. i Årsmelding og regnskap 1967-1983 og Trygdestatistisk årbok 1985 – 2005.
5.2. Brudd i statistikken
Se nedenfor
5.3. Sammenlignbarhet over tid/endringer
Før 1983 ble barnetrygd utbetalt ut året barnet fylte 16 år, fom 1983 tom måneden barnet fylte 16 år. Fra 1. mai 2000 ble barnetrygd utbetalt tom måneden barnet fylte 18 år, men fra 1. juli 2000 ble stønadsperioden endret igjen, slik at barnetrygden fra dette tidspunktet blir utbetalt tom måneden før barnet fyller 18 år. Dette førte til at det ble utbetalt stønad for om lag 110 000 flere barn ved utgangen 2000 enn ved utgangen av 1999.
Fom 1. juni 1994 gis ikke utvidet stønad til samboere som har felles barn eller som har levd sammen i minst 12 av de siste 18 måneder. Dette førte til en nedgang på ca. 20 000 mottakere av utvidet stønad fra 31. desember 1993 til 30. juni 1994.
Fra 1. januar 2006 stanses utvidet stønad fra måneden etter at vilkåret ikke er oppfylt.
Fra og med mars 2017 er det foretatt en endring i statistikk-uttrekket for barnetrygd. I tidligere publisert statistikk har barn som har mottatt barnetrygd for seg selv blitt talt med som mottakere, uten at disse selv har barn. Det gjelder aldersgruppa under 20 år. Mottakere uten egne barn blir ikke lenger talt med i statistikken. Antall mottakere under 20 år blir dermed redusert. I tillegg er det av personvernhensyn endret aldersinndeling for de to aldersgruppene under 30 år, slik at fordelingen nå er a) 20 år og yngre og b) 21-29 år. I tidligere publisert statistikk har fordelingen vært a) under 20 år og b) 20-29 år.
Endringene gjelder for statistikk publisert fra og med mars 2017, og er gitt virkning tilbake i tid, slik at tall blir sammenlignbare.
Fra og med 1.juli 2019 ble reglene for barnetrygd endret i Polen. EØS-reglene om barnetrygd (se kapittel 33 om barnetrygd) er slik at en familie kan ha krav på barnetrygd fra to land, dersom foreldrene bor i hvert sitt land. Dersom begge foreldre er i arbeid er det landet der barnet bor (primærlandet) som skal utbetale full barnetrygd. Sekundærlandet (det landet der den andre forelderen bor) skal utbetale differansen mellom de to ytelsene. For polske arbeidstakere som har hatt opphold i Norge, men der barnet og den andre forelderen bor i Polen har Norge utbetalt differansen mellom polsk og norsk barnetrygd. Nå som den polske barnetrygden har blitt høyere enn den norske, utbetaler ikke lenger Norge differansen til disse. Dette medførte en reduksjon på omtrent 8000 mottakere av barnetrygd mellom juni og september 2019, og vil påvirke statistikken fram til september 2020.
Fra 1.mars 2019 ble satsen for barnetrygd økt fra 970 til 1 054 kroner. Endringene blir gjort automatisk, men for enkelte saker ble det nødvendig å behandle sakene manuelt. Dette gjelder saker der en person som allerede mottar barnetrygd fikk et nytt barn i løpet av første del av 2019. Manuell saksbehandling av disse sakene gjorde at saksbehandlingstiden var noe lenger enn i saker som gikk automatisk. Dette påvirket statistikken for antall barn i mars 2019 som viste et lavere antall barn enn det faktiske antallet. Det manuelle saksbehandlingen antas å være ferdig og antallet barn pr. juni 2019 skal være korrekt.
Fra juni 2022 er datagrunnlaget for mottakere med utvidet stønad utvidet med en statuskode ekstra fra saksbehandlingsløsningen. Økning i antall mottakere er derfor ikke helt reell i denne perioden.