Slik gjør du det
Registrer deg som arbeidssøker
Registrer deg som arbeidssøker hvis du har som mål å komme i arbeid og vil gjøre aktiviteter, alene eller sammen med Nav, for å oppnå dette.
Innhold på siden
Du har rett til å registrere deg som arbeidssøker hvis du har lovlig opphold i Norge. Når du er registrert, har du krav på at Nav vurderer behovet ditt for veiledning med mål om å komme tilbake i arbeid.
Du kan søke om dagpenger eller andre ytelser når du har registrert deg som arbeidssøker.
Aktuell informasjon
Mer informasjon til deg som
For å vurdere hva slags tjenester du trenger, må vi ha opplysninger om
- alderen din
- du har vært i jobb
- utdanningen din
- eventuelle utfordringer
Du må ha elektronisk ID for å registrere deg. Du kan logge inn med BankID, Buypass eller Commfides.
Skaff deg elektronisk ID
Hos ID-porten kan du skaffe deg elektronisk ID. Du kan velge mellom BankId, Buypass eller Commfides.
Registrer deg på Nav-kontoret
Hvis du ikke kan skaffe deg elektronisk ID, må du møte opp på Nav-kontoret ditt. Der kan du få hjelp til å registere deg slik at du kan sende meldekort med MinID.
Du kan finne ditt Nav kontor ved å søke på postnummer, poststed eller kommunenavn i søkefeltet.
Vi vurderer de opplysningene du har gitt oss opp mot de opplysningene vi har om andre arbeidssøkere i omtrent samme situasjon som deg. På bakgrunn av dette blir det laget et automatisk forslag til hvilke tjenester vi tror kan passe deg. En veileder vurderer forslaget og sender deg et vedtak.
Hvis det skjer endringer som gjør at opplysningene du har gitt oss ikke er riktige lenger, kan du ta kontakt med oss på nav.no. Da gjør vi en ny vurdering av ditt behov for tjenester.
Dersom du er uenig i den oppfølgingen vi foreslår, har du mulighet til å gi tilbakemelding om dette på innloggede sider.
Avhengig av hvilken hjelp og ytelser du har krav på kan du få ulike plikter som Nav forventer at du følger opp.
Oppdatert 14.01.2025