Nei, planen må deles aktivt av enten arbeidstakeren eller arbeidsgiveren. Planen må først være godkjent. Nav kan ikke se planen før en av dere har delt den med oss. Hvis dere gjør endringer i planen, må dere dele den med legen og Nav på nytt. Planen blir ikke automatisk oppdatert hos Nav eller legen når dere gjør endringer hos dere, derfor må dere dele den på nytt.
Sjekk først om den er godkjent av begge. Hvis en av dere gjøre endringer i planen, må det godkjennes av den andre.
Får du feilmelding når du prøver å dele planen med legen, velger du i stedet «Last ned», slik at den kan skrives ut og gis til legen, for eksempel ved neste legebesøk.
Arbeidsgiveren har mulighet til å tvangsgodkjenne en oppfølgingsplan hvis arbeidstakeren ikke godkjenner fra sin side. Da kommer dette tydelig fram som et valg før arbeidsgiveren godkjenner, og det kommer også tydelig fram i den ferdige planen.
Arbeidstakeren har ikke den samme muligheten til å tvangsgodkjenne en oppfølgingsplan.
Da bruker dere knappen «Gjør endringer». Deretter må planen godkjennes på nytt av den andre.
Planen må godkjennes før dere får mulighet til å skrive den ut. Når dere har godkjent planen, kan dere bruke funksjonen «last ned» og deretter skrive den ut.
Dere kan skrive kommentarer til hverandre underveis i planen. Kommentarene vises ikke i den endelige planen, men dere kan se dem ved å bruke knappen «Gjør endringer».
Så lenge sykefraværet fortsatt pågår, skal en ny leder få se sykmeldinger og oppfølgingsplaner. Den nye lederen får ikke se sykmeldinger fra tidligere sykefravær, men får se oppfølgingsplaner som er laget sammen med den tidligere lederen.
Så lenge sykefraværet løper, kan dere velge å ta utgangspunkt i en utgått plan hvis dere trenger å lage en ny. Da trenger dere ikke å fylle ut arbeidsoppgavene på nytt.
Nei, det er ikke mulig å legge ved dokumenter til den digitale oppfølgingsplanen.
Vi sender melding når
- en av dere har påbegynt en plan
- en av dere ber den andre godkjenne en plan
Vi sender ikke melding når planen er ferdig godkjent eller når dere deler den med Nav og/eller legen.
Nei, det er ikke mulig å slette en oppfølgingsplan. I planer som ikke er godkjent kan du gå inn i og slette arbeidsoppgaver eller tiltak som du selv har foreslått eller lagt inn.
Hvis dere tidligere har laget en plan som ikke har blitt godkjent, ligger den som aktiv selv om datoen er passert. Den oppfører seg som en plan "under arbeid".
Arbeidsgiveren kan fortsette på planen hvis det er aktuelt, hvis ikke kan han/hun velge "jeg er ferdig" og godkjenne planen med tidligere «til-dato», eventuelt sette "til-dato" i går.
Da blir planen inaktiv og dere kan lage en ny plan.
For at arbeidsgiveren skal få til å lage en ny plan, må den gamle planen inaktiveres.
Oppfølgingsplanene er tilgjengelig for nærmeste leder i fire måneder etter at et sykefraværstilfelle er avsluttet. Når det er gått fire måneder etter endt sykmelding og uten at det er kommet ny sykmelding, forsvinner planen fra nav.no. Oppfølgingsplanene ligger også i Atlinn.
Det er fortsatt anledning til å sende oppfølgingsplanen fra eget lønns- og personalsystem eller i posten med forsideark fra nav.no.