Den nye digitale løsningen på tolkeområdet utvikles litt etter litt. Det betyr at ny funksjonalitet slippes fortløpende, basert på innspill som kommer inn. Noen endringer er små, andre kan gi ny funksjonalitet.
Under følger endringslogg som viser oppdateringer i tolkebestilling på nav.no og mobilappen for frilanstolker.
31. oktober 2023
Varslingssenter "Mine varsler" på nettsiden og i appen Nav Tolkebestilling. Her vises en samlet oversikt over de varsler du har mottatt på SMS eller push-varsel. Trykker du på et varsel i dette senteret, kommer du til det stedet i løsningen som varslet gjelder.
19. oktober 2023
Frilanstolk kan nå velge om de ønsker varsler i form av push-varsel fra appen Nav Tolkebestilling eller SMS til det telefonnummer de har oppgitt på sin profil.
Varslingskanal kan velges på "Frilanstolk min side" under seksjonen "Kontaktinformasjon", standard er satt til push-varsel.
18. september 2023
Formidler kan nå informere frilanstolker om at de er ønsket til et oppdrag, og frilanstolker kan se dette i egen liste på tolkebestilling.nav.no. Frilanstolk kan der melde interesse til oppdraget, eller avslå interessen.
11. september 2023
Frilanstolker kan nå velge å åpne adressen på tildelte oppdrag i Google Maps eller i Apple Maps.
14. august 2023
Fjernet nedtrekk og fikset lister på «Frilanstolk samtaler».
Forhindret at listene på «Frilanstolk samtaler» går bredere enn mobilskjermen.
2. august 2023
Endringer på kolonner, og felter på Detaljer på listene til frilanstolker på tolkebestilling.nav.no.
31. juli 2023
Felter på oppdragsdetaljer på tolkebestilling.nav.no er nå gjort generiske. Dette innebærer at felt som ikke inneholder noen verdier/er tomme, blir skjult.
4. juli 2023
Frilanstolker som ikke har meldt interesse i løpet av siste 365 dager blir nå deaktivert i systemet, med konsekvens at de mister tilgangen til tolkebestilling.nav.no og app. Gjelder også frilanstolker som blir tildelt oppdrag uten å ha meldt interesse, der frilanstolken ikke er tildelt oppdrag de siste 365 dagene.
22. juni 2023
Frilanstolk kan nå via løsningen på tolkebestilling.nav.no opprette og føre samtale.
med formidler
med bruker på tildelte oppdrag
med medtolker
med ressurskontoret knyttet til tidspunkt for Ledig på lønn
Formidler kan nå merke oppdrag som høyt prioritert, dette vises for frilanstolk ved at oppdraget på listen Ledige oppdrag vil være markert med en rød ring med et utropstegn inni.
Frilanstolk kan nå se navn og kontaktinformasjon til bruker under oppdragsdetaljer på listen Mine oppdrag på tolkebestilling.nav.no.
21. april 2023
Ny knapp «Frigitt i dag» lagt til på listen «Ledige oppdrag».
Filteret blir nå ikke tilbakestilt om det trykkes på «Tilbaketrekk interesse» (Påmeldte oppdrag), «Endre status» (Mine oppdrag) eller på «Tilbaketrekk tilgjengelighet (Ledig på lønn).
Frilanstolk kan nå se hvilken ukedag oppdraget gjelder på listen «Ledige oppdrag».
24. februar 2023
Om frilanstolk står på en fane (liste) på Oppdrag, og oppdaterer siden, kommer en nå tilbake til samme fane (liste).
Frilanstolker beholder nå avhukede oppdrag under “Ledige oppdrag” når de oppdaterer siden eller går ut av siden og tilbake.
Frilanstolker kan nå se bestillers telefonnummer under detaljer på Mine oppdrag.
8. februar 2023
Endring av hvordan Detaljer vises på listene på tolkebestilling.nav.no. Detaljene vises nå i form av pop-up vindu når du trykker på en linje i en av listene. Hindrer at du kommer på toppen av listene hver gang du er inne og ser på et oppdrag.
15. november 2022
På tolkebestilling.nav.no kan frilanstolker nå endre status på tildelte oppdrag. Har samme funksjonalitet som om status endres i Field Service-appen, men uten tidsbegrensningen som er i Field Service.
26. august 2022
Endret struktur for knappen «Meld interesse» på listen Ledige oppdrag.
Lagt til flere muligheter for filtrering og søk på listen Ledige oppdrag
Type oppdrag (Oppmøtetolk, Skjermtolk, Fellesoppdrag)
Søkefelt (fritekst søkefelt)
I listen Ledig på lønn er kolonnen «Region» erstattet med «Poststed». Viser poststedet der oppdraget skulle ha vært.
18. august 2022
Frilanstolk kan nå enkelt melde seg på en hel serie.
9. august 2022
Frilanstolk får nå bekreftelse på meldt interesse
Filter-valg er nå lagret under navigering på siden
Meld interesse-knappen er nå ikke mulig å trykke på før minst ett oppdrag er huket av under “Ledige oppdrag”
12. juli 2022
Lagt til filter på Ledige oppdrag lista slik at frilanstolker kan filtrere på Frigitt-dato.
11. juli 2022
Nye listevisninger på tolkebestilling.nav.no:
Bedre tilpasset små skjermer, (mobil)
Lagt til egen filterfunksjon på alle lister
Enkelte funksjoner er flyttet, bl.a. er valg av foretrukne regioner flyttet til «Frilanstolk min side».
Frilanstolker ser nå postnummer istedenfor gateadresse i feltet «Informasjon» i listen over ledige oppdrag, f.eks. «1TS , SO5 - 0180 OSLO». Om oppdraget er et skjermtolkoppdrag vil postnummer erstattes med «Skjermtolk», f.eks. «1TS , SO5 - Skjermtolk, OSLO».
4. mai 2022
Frilanstolker kan nå se navn på medtolk under Detaljer på Oppdrag i Field Service appen.
1. februar 2022
Endringer på tidsfelt:
På tolkebestilling.nav.no på listen Mine oppdrag. Feltene heter nå «Bestilt starttid» og «Bestilt sluttid». Om oppdraget har status Dekket kan du i samme liste, under Detaljer, se alle opplysninger knyttet til bestilt tid og faktisk tid.
På FieldService-appen ser du nå felter for «Bestilt starttid», «Bestilt sluttid», «Faktisk start» og «Faktisk slutt» under DETALJER når du er inne på selve oppdraget
28. januar 2022
Sletterutiner:
Frilanstolk mister tilgang til vedlegg 45 dager etter fullført oppdrag.
Frilanstolk mister tilgang til oppdrag på tolkebestilling.nav.no 3 år etter fullført oppdrag.
11. november 2021
Om det er lagt inn Tilleggsopplysninger til et oppdrag, kan frilanstolken nå se disse under detaljer på Mine oppdrag på tolkebestilling.nav.no
15. oktober 2021
Forbedringer for filtrering på Frilanstolkenes lister på tolkebestilling.nav.no.
14. oktober 2021
Frilanstolk kan nå se vedlegg som er lastet opp i tilknytning til et oppdrag:
På tolkebestilling.nav.no under "Detaljer" i listen "Mine oppdrag"
I FieldService-appen under RELATERT når du er inne på selve oppdraget
3. oktober 2021
Frilanstolker kan på tolkebestilling.nav.no se når de er Ledig på Lønn, og fjerne seg etter ønske
Frilanstolker kan på tolkebestilling.nav.no se en oversikt over hva de har rett på av lønn (til honorering)
Ressurskontor for Frilansområde kan se frilanstolkers lønnskrav på tjenesteressursen
29. september 2021
Frilanstolk kan i Field Service-appen se filer som tolkebruker eller formidler har lastet opp som vedlegg på et tildelt oppdrag
31. august 2021
Frilanstolker kan nå se og redigere sin tolkeprofil via tolkebestilling.nav.no
Frilanstolker kan nå se avlyst dato på detaljer i Påmeldte Oppdrag-Vis lukkede oppdrag på tolkebestilling.nav.no
6. juni 2021
Vi har gjort en del endringer rundt skjermede personer. Dersom tolkebruker er skjermet, Nav-ansatt, evt. nær pårørende til Nav-ansatt og kode 7 (fortrolig adresse), vil tolker som er tildelt oppdraget se navnet på bruker under oppdragsdetaljer i appen. Under «Kontakt» vil det stå «Skjermet» for å tydeliggjøre dette for tolken
25. mai 2021
Som formidler kan du nå finne adressen til frilanstolker på tjenesteressursen. Det er mulig å skrive inn en alternativ adresse på samme måte som for mobil og e-post. Adressefeltet legges inn på relevante listevisninger under «Tjenesteressurser»
3. mai 2021
Tolker kan nå se tolkemetode (arbeidstype) under detaljer på oppdraget i appen
Tolk kan nå se kjønn og alder på tolkebruker inne på oppdraget på appen
22. april 2021
Man kan nå se totalt antall tolker på samme hendelse (arbeidsordre) i appen for tolkene
16. april 2021
Som tolk får du nå en valgliste for feltet «Begrunnelse for avlysning» på oppdraget i appen.
7. april 2021
Som tolk kan du nå se om oppdraget er et «annen betaler»-oppdrag.
Fikset en feil som førte til at tolken får varsel dersom hen tas av et oppdrag, selv om tolken kun var reservert på oppdraget
28. februar 2021
Hele Field Service-appen er nå på norsk på Android (tidligere bare på iOS)
31. januar 2021
Frilanstolker kan nå se faktisk start og faktisk slutt her: «Mine oppdrag» på tolkebestilling.nav.no, og via «detaljer» knyttet til oppdraget i listen.
Frilanstolker kan nå se navnet på formidleren som la ut oppdraget på tolkebestilling.nav.no. Dette gjelder kun nye oppdrag som blir frigitt. Det ligger også på «detaljer»-feltet knyttet til det enkelte oppdrag.
Frilanstolker kan nå se tolkemetode, antall hendelser/tider i serien, adresse og om et oppdrag er skjermtolking i «Informasjon»-kolonnen i lista over åpne oppdrag på tolkebestilling.nav.no.
Frilanstolker kan nå filtrere på skjermtolkoppdrag under åpne oppdrag på tolkebestilling.nav.no.
19. januar 2021
Valideringen på overlappende oppdrag filtrerer nå ut oppdrag med status dekket. Det vil si at man kan sette tolk på overlappende oppdrag om ett av oppdragene er dekket (f.eks. ferdig før tiden).
Fikset en feil som førte til at tolkemetode dukker opp flere ganger under "detaljer" på "mine oppdrag" for frilanstolker.
10. januar 2021
Det sendes nå ut varsel til tolken i app ved følgene endinger på oppdraget: endring av tidspunkt, adresse, når oppdraget blir avlyst og når tolken blir tatt av eller byttet ut på oppdraget.
Fikset en feil som førte til at en frilanstolk kunne få opp kommentarer fra et oppdrag på et annet oppdrag (begge tildelt samme tolk).
15.desember 2020
Feltet «Tilleggsopplysninger» på forespørselen er økt fra 255 til 32 000 tegn.
14.desember 2020
Rettet en feil som gjorde at frigitt-dato på oppdraget ikke ble satt når oppdraget frigis av en uten formidler-tilgang.
7. desember 2020
Formidler kan nå redigere eller legge til ny kommentar på historiske tildelte ressurser. F.eks. hvorfor en tolk ble tatt av oppdraget.