Publisert 24. mai 2024
Nav starter nå behandlingen av sakene til de som gikk glipp av foreldrepenger mellom januar 2007 og oktober 2021 fordi de ikke søkte innen en gitt frist. Nav vet ikke hvem alle de berørte er, så noen må selv kontakte Nav.
Høyesterett har konkludert med at Nav ikke kunne sette en frist for søknad om foreldrepenger når foreldrene ikke skulle ta ut hele foreldrepengeperioden sammenhengende. Nav kunne dermed heller ikke avslå foreldrepenger når foreldre søkte etter denne fristen. Nav gjorde dette fra 2007 og frem til en lovendring trådte i kraft 1. oktober 2021.
– Vi er glade for at vi nå kan starte behandlingen av disse sakene, sier ytelsesdirektør Eve Vangnes Bergli.
– Vi kan dessverre ikke gjøre en automatisk retting av alle sakene, og vi vil derfor se på hver enkelt sak på nytt. Vi forventer at det vil ta noen måneder før alle sakene er ferdig behandlet.
Ta kontakt med Nav
Hvis mors foreldrepengeperiode begynte 1.januar 2019 eller senere blir de det gjelder kontaktet av Nav.
For perioden fra 1. januar 2007 til 1. januar 2019 vil ikke Nav kunne identifisere sakene i datasystemene. De det gjelder må sende informasjon om saken skriftlig til Nav via https://innboks.nav.no/s/fedrekvotesaken.
– Også de som ikke søkte foreldrepenger på grunn av feilen vi har gjort, må ta kontakt, sier Bergli. – Vi vil da vurdere om de kan ha rett til foreldrepenger og samtidig informere om mulighetene for å søke om erstatning.
Hvor mange er berørt?
Nav har avdekket at ca. 5500 personer er berørt av denne feilen etter 1. januar 2019, og forventer at det også gjelder et betydelig antall personer mellom 2007 og 2019. Saker som gjelder perioder med foreldrepenger før 2019 er behandlet i et gammelt datasystem, og i det gamle systemet ble ikke sakene merket med avslagsårsak. Det vil derfor være svært vanskelig for Nav å finne ut hvilke saker som er berørt av feilen i dette systemet.