Personvern
Behandling av personopplysningene dine
Når du søker om økonomisk sosialhjelp digitalt, må du gi opplysninger om deg selv slik at Nav-kontoret kan behandle søknaden din.
Hvem behandler opplysningene om deg, og hvorfor?
Når du søker om økonomisk sosialhjelp digitalt, gir du opplysninger om deg selv. Disse opplysningene sammen med opplysninger som blir hentet inn automatisk i den digitale søknaden, sendes digitalt fra nav.no til Nav-kontoret ditt. De er nødvendige for at Nav-kontoret kan behandle søknaden din.
Vi, Arbeids- og velferdsdirektoratet, har ansvaret for nav.no og er databehandler på vegne av kommunen. Det betyr at vi behandler opplysningene om deg på vegne av det kommunale Nav-kontoret frem til du sender inn søknaden. Økonomisk sosialhjelp er en kommunal ytelse, og det er Nav-kontoret som er ansvarlig for å behandle søknaden din og personopplysningene dine.
Hvilke opplysninger om deg behandler vi?
Vi skal behandle personopplysningene dine på en sikker og riktig måte, og skal ikke innhente flere opplysninger enn det som er nødvendig.
I tillegg til opplysningene du gir i søknaden, henter vi automatisk inn disse opplysningene om deg fra andre offentlige registre når du starter søknaden:
- statsborgerskap, adresse og familieforhold fra Folkeregisteret
- kontonummer
- telefonnummer fra Kontakt- og reservasjonsregisteret
- arbeidsforhold fra Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret
- statlige ytelser fra Nav
Hvis du samtykker til det, henter vi også opplysninger om dine skattbare inntekter fra Skatteetaten og bostøtte fra Husbanken.
For å gi deg innsyn i saksbehandlingen av søknaden din på nav.no, henter vi midlertidig relevante saksopplysninger fra Nav-kontoret ditt.
Hvor lenge lagrer vi opplysningene om deg?
Vi lagrer personopplysningene dine på nav.no midlertidig. Det betyr følgende.
- Når du har sendt søknaden til Nav-kontoret, vil vi slette alle opplysningene, med unntak av tekniske tilleggsdata (metadata) som lagres i inntil 200 dager for å gi deg bedre tjenester. Metadata vi lagrer er søknadsdato, behandlingsID og fødselsnummer.
- Hvis du selv velger å slette søknaden før den er sendt inn, vil alle opplysninger om deg slettes fra nav.no.
- Dersom du ikke fullfører søknaden innen 14 dager, vil vi slette opplysningene fra nav.no.
Etter at du har sendt inn søknaden, er det kommunen som har ansvaret for opplysningene om deg.
Lovgrunnlaget
Lovgrunnlaget for å samle inn informasjon i forbindelse med søknaden din, er lov om sosiale tjenester i Arbeids- og velferdsforvaltningen.
Dine rettigheter
Du har rett på informasjon om, og innsyn i, egne personopplysninger. Dette står i personopplysningsloven.
Du har også følgende rettigheter knyttet til dine personopplysninger.
- Hvis opplysninger om deg er feil, ufullstendige eller unødvendige, kan du kreve at vi retter eller legger til opplysninger.
- Du kan i helt spesielle tilfeller ha rett til å få opplysningene slettet. For at vi skal kunne slette personopplysninger om deg, forutsetter det at vi ikke har en lovpålagt plikt til å lagre opplysningene etter arkivloven eller andre lover.
- Du har i noen tilfeller rett til å få en begrenset behandling av personopplysningene dine. Hvis du har en slik rett, vil opplysningene bli lagret, men ikke brukt.
På nettsidene til Datatilsynet kan du lese mer om dine rettigheter. Kommunen din har også informasjon om behandling av personopplysninger på sine nettsider.
Har du spørsmål om rettighetene dine?
Hvis du har spørsmål om rettighetene dine eller personvern etter at søknaden er sendt til Nav-kontoret, kan du ta kontakt med ditt Nav-kontor.
Kommunen har også et personvernombud du kan kontakte.
Du kan klage til Datatilsynet
Datatilsynet har ansvar for å behandle klagesaker om personvern. Du har rett til å klage til Datatilsynet hvis du ikke er fornøyd med hvordan vi behandler personopplysninger om deg, eller hvis du mener behandlingen er i strid med personvernreglene.
Informasjon om hvordan du klager finner du på nettsidene til Datatilsynet. Her er klageskjema.
Oppdatert 01.11.2024