Om Nav
Personvern og sikkerhet på nav.no
Nav behandler personopplysningene dine sikkert og i tråd med personopplysningsloven. Se hvordan vi håndterer data og tilganger, samt hvilke rettigheter som gjelder.
Innhold på siden
Vi lagrer ikke personopplysninger om deg på de åpne sidene på nav.no og tilhørende subdomener.
Når du er logget inn og bruker en av tjenestene der, blir personopplysningene dine behandlet på en sikker måte etter kravene i personopplysningsloven.
I personvernerklæringen kan du lese mer om hvordan Nav oppbevarer personopplysninger.
De alle fleste opplysningene Nav har om deg, kan du selv finne når du logger inn på nav.no. Her vil du finne informasjon om:
- Personalia
- Kontaktinformasjon
- Bostedsadresse
- Medlemskap i Folketrygden
- Bankkonto for utbetaling
- Ditt Nav-kontor
- Arbeidsforhold
- Aktivitetsplan
- Dine Saker
- Utbetalinger fra Nav
- Ditt Sykefravær
- Din Pensjon
- Pensjonsopptjening
- Institusjonsopphold
- Utlevering av personopplysninger til forsikringsselskaper
- Fullmakter og behov for tilrettelegging.
Om du ønsker innsyn i opplysningene Nav har om deg kan du ta kontakt med oss.
På nav.no og tilhørende subdomener brukes informasjonskapsler ("cookies") både på åpne og innloggede sider. Funksjonen kan slås av og på i de fleste nettlesere gjennom "innstillinger", "sikkerhet" eller liknende.
Informasjonskapsler inneholder ikke personopplysninger og er ingen sikkerhetsrisiko for deg. Hvis du slår av informasjonskapsler i nettleseren din, vil ikke alle tjenester virke som de skal.
Hvorfor informasjonskapsler?
Vi bruker opplysninger fra informasjonskapsler til å forbedre brukeropplevelsen og innholdet. Når du besøker nav.no, sender nettleseren din opplysninger til Navs systemer.
For hver side du åpner, lagres opplysninger om hvilken side du er på, hvilken side du kommer fra og går til, hvilken nettleser du bruker, om du bruker PC eller mobile løsninger m.m. Slik kan vi forbedre flyten og opplevelsen for alle som bruker nettsiden.
Opplysningene brukes bare til å kartlegge hvordan og hvor mye nav.no brukes, men uten å identifisere IP-adresser. Vi bruker verktøyene Amplitude, UX Signals, Uxtweak, Hotjar, Task Analytics og Umami i analysearbeidet.
Du logger inn på nav.no gjennom den offentlige ID-porten med MinID eller BankID. De fleste digitale tjenestene i Nav krever at du logger inn med det høyeste sikkerhetsnivået, det vil si BankID, BankID på mobil, Buypass eller Commfides.
Hvis du har logget inn med MinID og går til en tjeneste som krever høyeste nivå, får du beskjed om det.
Arbeidsgivere og pålogging
Arbeidsgivere logger inn i Navs tjenester på nav.no og Altinn via ID-porten med BankID-nivå.
Når du logger inn på nav.no, finner du digitale tjenester og søknader.
Personvernerklæringen for Nav gjelder for alle aktiviteter og opplysninger du gir fra deg når du har logget inn.
Brukervilkår
Når du går inn i en enkelt tjeneste, kan du møte tekster underveis som handler om opplysninger som Nav henter inn, eller opplysninger du gir fra deg. Eksempel:
I en oppfølgingstjeneste for sykefravær får du beskjed om ikke å skrive sensitive opplysninger i et felt fordi arbeidsgiveren din kan lese dette.
I noen tjenester kan du møte en tekst med brukervilkår som du må godta for å få lov til å bruke tjenesten. Slike brukervilkår vil variere med tjenesten. Du kan få informasjon om hvordan tjenesten fungerer, hva vi krever av deg eller valg du må gjøre og forstå konsekvensen av.
Brukervilkår kan også inneholde informasjon om nødvendige opplysninger som vi vil innhente fra andre instanser og der vi må ha ditt samtykke.
Javascript
De innloggede tjenestene virker bare i nettlesere som støtter Javascript. Det er små programfiler som gjør at tjenesten virker som den skal. Hvis du får melding om at Javascript ikke er aktivert, kan du slå på gjennom "innstillinger", "sikkerhet" eller lignende.
Navigasjon i skjemaer
Når du fyller ut et skjema på nav.no, bør du bruke knappene eller lenkene i skjemaet for å gå fram og tilbake i skjemaet.
Unngå fram- og tilbakeknappene i nettleseren, det kan noen ganger føre til at data blir lagret to ganger.
Sikker digital kommunikasjon med Nav
All digital kommunikasjon du har med Nav når du har logget inn er sikker, uansett hvordan du har logget inn.
I tjenesten Skriv til oss kan du sende enkle beskjeder til Nav som gjelder inntekt, familiesituasjon eller annet som har betydning for saken din og det du får utbetalt.
I den digitale aktivitetsplanen kan du ha dialog med veilederen på Nav-kontoret om jobbaktiviteter og oppfølging fra Nav.
Er du personbruker hos Nav, skal du ikke henvende deg til Nav via e-post eller faks.
Du kan
- sende oss enkle beskjeder, eller
- skrive til oss hvis du vil ha svar på et spørsmål, eller
- kontakte Nav på telefon
Generelt om e-post, faks og sikkerhet
- Arbeids- og velferdsetaten behandler e-post og faks på lik linje med vanlig brevpost med hensyn til personvern, taushetsplikt, journalføring og offentlighetsloven.
- Henvendelser via e-post og faks skal inneholde fullt navn og adresse, men ingen andre personopplysninger slik som fødselsnummer eller personnummer.
- Vanlig e-post er usikret og ukryptert. Send derfor ikke sensitiv eller taushetsbelagt informasjon, for eksempel opplysninger om helseforhold eller diagnoser.
- Spørsmål om utlevering av personopplysninger vil ikke bli besvart per e-post eller faks.
- Mye av saksbehandlingen i Arbeids- og velferdsetaten krever at du bruker riktig skjema med signatur fra den saken gjelder. Ordinær e-post eller faks kan ikke brukes til slike formål.
- Hvis det er nødvendig for forsvarlig saksbehandling, kan Arbeids- og velferdsetaten sende beskjed om at en henvendelse må sendes som brev i posten eller gis ved personlig fremmøte.
Når du chatter med Nav, blir chatten automatisk lagret. Det gjør vi for statistikk og læring, slik at vi kan utvikle tjenesten.
- Når du snakker med chatbot Frida, skal du ikke skrive inn personopplysninger.
- Når du snakker med en veileder, må du avtale med veilederen og logge inn med bankID før du skriver inn personopplysninger.
Lagring av opplysninger
Chatbot
- Samtalen med chatbot Frida blir lagret i 90 dager.
- Hvis du har skrevet inn personopplysninger som navn, fødselsnummer, telefonnummer eller e-post-adresse blir dette automatisk slettet fra samtaleloggen.
Chat med en veileder
- Chat med en veileder blir lagret i 2 dager. Unntaket er chat om sosiale tjenester, som blir slettet umiddelbart etter at chatten er avsluttet.
- Hvis du identifiserer deg med bankID og samtalen har betydning for saken din, blir samtalen også lagret i saksmappen din.
Oppdatert 11.12.2024