Slik gjør du det — For tiltaksarrangører
Deltakeroversikt for tiltaksarrangører
Hold oversikt over deltakere på et arbeidsmarkedstiltak.
Her kan du som er ansatt hos en tiltaksarrangør holde oversikt over deltakere på et arbeidsmarkedstiltak og kommunisere med Nav om endringer. Gå til tjenesten Deltakeroversikt for tiltaksarrangører:
Dine personopplysninger
For å kunne bruke denne tjenesten, må Nav behandle personopplysninger om deg:
Som ansatt hos en tiltaksarrangør har du i tjenesten Deltakeroversikt tilgang til å se deltakere som er på arbeidsmarkedstiltak hos dere.
For at du skal kunne bruke tjenesten, må Nav behandle disse personopplysningene om deg:
- Navn
- Fødselsnummer
- Virksomheten du jobber for
Når du logger inn med ID-porten, behandler Nav fødselsnummeret ditt for å sjekke om du skal ha tilgang til tjenesten. Navnet og fødselsnummeret ditt blir laget.
Disse personopplysningene sammen med organisasjonsnummeret til virksomheten, brukes også for å hindre ugyldig bruk av tjenesten.
Det juridiske grunnlaget for Nav som behandlingsansvarlig for personopplysningene dine, følger av personvernforordningen art. 6 nr. 1 bokstav c. Behandlingen er nødvendig for å oppfylle kravet til personopplysningssikkerhet i personvernforordningen art. 32, og den registrertes rett til innsyn jf. GDPR art. 15 c.
Hvem har tilgang til personopplysningene dine?
- Utviklingsteamet som drifter deltakeroversikten i Nav.
- Utviklingsteamet som drifter innsynsloggtjenesten i Nav.
- Andre ansatte i virksomheten kan se navnet ditt i Deltakeroversikten.
Lagring og sletting
Personopplysningene dine oppbevares så lenge det er nødvendig for formålet. Opplysninger Nav ikke har en lovpålagt plikt til å oppbevare, vil bli slettet når behovet faller bort.
Dine rettigheter
Du kan kreve innsyn og retting av personopplysninger som Nav behandler. I noen situasjoner har du også rett til å få slettet personopplysninger. Du kan lese mer om rettighetene dine hos Datatilsynet (datatilsynet.no)
- Har du flere spørsmål om Navs behandling av personopplysninger i denne tjenesten, kan du kontakte oss på telefon 55 55 33 36.
- Du kan også kontakte Navs personvernombud hvis du har spørsmål om hvordan Nav behandler personopplysninger, eller hvis du trenger hjelp til å ivareta personverninteressene dine.
- Se også Navs personvernerklæring.
En ansatt hos en tiltaksarrangør kan se hvem som
- er søkt inn på tiltaket
- deltar på tiltaket
- er deltakerens Nav-veileder
Tiltaksarrangøren kan endre informasjon om en deltaker og sende til Nav.
Arrangører av disse tiltakene kan bruke tjenesten:
- Oppfølgingstiltak
- Avklaringstiltak
- Arbeidsrettet rehabilitering (ARR)
- Arbeidsforberedende trening (AFT)
- Varig tilrettelagt arbeid i skjermet virksomhet (VTA)
- Digitalt oppfølgingstiltak
- Jobbklubb
- Arbeidsmarkedsopplæring i gruppe (gruppe-AMO)
- Fag og yrkesopplæring i gruppe
Tilganger
Tilgang til tjenesten gis gjennom Altinn. Det er lederen hos tiltaksarrangøren som skal tildele en enkeltrettighet til den ansatte som skal bruke Deltakeroversikten. Det kan ta omtrent en time før tilgangen oppdateres i systemet. Det er viktig at en ansatt får tilgang på riktig organisasjonsnummer.
Koordinator
Ansatte som jobber med koordinerende arbeidsoppgaver, skal få tilgang til tjenesten som koordinator. Enkeltrettigheten i Altinn heter “Tiltaksarrangør koordinator - Nav Deltakeroversikt”.
Veileder
Ansatte som jobber tett på deltakere, skal få rollen som veileder. Enkeltrettigheten i Altinn heter “Tiltaksarrangør veileder - Nav Deltakeroversikt”. Veilederen må først få riktig rettighet i Altinn, og deretter logge inn i deltakeroversikten. Først da kan koordinatoren finne veilederen.
Endring for deltakere
For å kunne sende endringer til Nav, må tiltaksarrangøren først avtale rutiner sammen med ansvarlig for gjennomføring av tiltaket i Nav.
Kommunikasjon, rapportering og samhandling mellom aktørene i arbeidsmarkedstiltak har vært krevende og lite effektiv for alle parter. Vi videreutvikler verktøyene til tiltaksarrangører, Nav-ansatte og deltakere. Du kan lese mer om endringene.
Oppdatert 09.12.2024
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg