Sosiale tjenester — For ansatte i kommunen eller fylkeskommunen
Kompetansesatsing sosiale tjenester
Kompetansesatsingen skal sikre bedre og samordnede tjenester i tråd med formålet med lov om sosiale tjenester og Nav-loven.
Innhold på siden
Høsten 2022 ble nytt kompetansemateriell tilgjengelig for alle Nav-ansatte. Målet med kompetansesatsingen er at brukerne skal få bedre og samordnede tjenester i tråd med Lov om sosiale tjenester og Nav-loven. Satsingens primære målgruppe er alle ansatte på Nav-kontor.
Navs virksomhetsstrategi er tydelig på at Nav må samarbeide bedre med andre offentlige og private velferdsaktører og arbeidsmarkedet for å gi innbyggerne bedre hjelp. Dette går frem av ambisjonene “Sammen finner vi løsninger med de som trenger det mest” og “Sammen løser vi samfunnsoppdraget”.
Hvorfor satse på kompetanseheving?
For mange får ikke tjenestene de har krav på. Det er for stor variasjon i grunnkompetansen blant de som jobber i Nav.
- Brukernes situasjon blir ikke alltid kartlagt godt nok. Det kan være vanskelig å gjennomføre konkrete og individuelle vurderinger i alle saker.
- Det er viktig å ha kompetanse om hvordan man kartlegger barns situasjon og behov.
- Det er få kompetanseopplegg som ivaretar helhetlige tjenester til brukerne.
- Det er generelt liten oppmerksomhet om å øke kompetansen.
- Nav-ansatte ønsker mer opplæring.
Kompetansemateriell om formålet med Lov om sosiale tjenester er tilgjengelig. Materiellet er laget i samarbeid med seks statsforvalterembeter og er enkelt å ta i bruk. Det er tilgjengelig på Navs intranett Navet for alle Nav-kontor.
Materiellet er tilrettelagt for at Nav-kontor skal bruke det i sitt ordinære utviklingsarbeid. Statsforvalterne kan også bruke det i sitt arbeid med å utvikle kompetansen i kontoret.
Materiellet er testet på mange Nav-kontor, og tilbakemeldingene har bidratt til forbedringer.
«Mulighetenes lov» (Lov om sosiale tjenester) er en illustrert fortelling om formålet med sosiale tjenester i Nav. Filmen er utviklet i samarbeid med OsloMet.
Formålsparagrafen gir viktige føringer for hvilke samfunnsproblemer de sosiale tjenestene skal rettes mot, og hvordan lovens formål skal påvirke skjønnsvurderingene i hver sak.
Filmen kan brukes i flere sammenhenger enn til opplæring om Lov om sosiale tjenester, for eksempel på samarbeidsmøter med aktører som gir tjenester til de samme brukergruppene.
Oppdatert 19.06.2024