Samarbeid — For andre samarbeidspartnere
Forsøk med Nav-veiledere i videregående skole
Nav samarbeider med skolesektoren for å forebygge frafall og hjelpe elever med å gjennomføre videregående opplæring.
Innhold på siden
Forsøk med Nav-veiledere i videregående skole (2013-2019 ) var et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet, der man testet ut en ny modell for samarbeid mellom skolesektoren og Nav.
Fra 2015 har hvert fylke minst én skole der Nav-veiledere inngår i teamet for elevtjenester.
Hovedformålet med Nav-veiledere i videregående skole, er å forebygge frafall og integrere ungdom i arbeidslivet. Videre ønsker man å få mer kunnskap om omfanget av levekårsproblemer og sosiale problemer hos elevene.
Ved å gjøre dette, lærer en mer om behovet for og bruken av Navs tjenester og tiltak når de kombineres med tilrettelagt opplæring fra fylkeskommunen.
Målgruppen for forsøket var elever som står i fare for å falle ut av videregående skolen.
Skolene som ble valgt ut til å delta, er store yrkesfaglige skoler med høyt frafall, i områder med opphoping av sosiale problemer og levekårsproblemer. Skolene jobbet allerede systematisk med å få ned frafallet.
Nav-veilederne er der for å hjelpe elevene med å fullføre skolen. Ofte er det sammensatte utfordringer som levekårsproblematikk, psykiske vansker eller sosiale problemer som gjør at en elev faller ut av videregående skole.
Nav-veilederne kan hjelpe til med utenomfaglige utfordringer som gjør det vanskelig å konsentrere seg om skolen, som bolig, hjemmeforhold, økonomi og andre forhold knyttet til livssituasjonen.
Nav-veilederne kan også gi ungdommene råd, veiledning og oppfølging i forbindelse med arbeidspraksis, jobbmuligheter og overgangen fra skole til arbeid.
I forsøket var Nav-veilederne på skolen fire dager som en del av elevtjenesten, mens de tilbrakte én dag i uken på Nav-kontoret som en del av ungdomsteamet der.
Organiseringen rundt eleven sikret at Navs tjenester og tiltak var koordinert med resten av teamet for elevtjenester.
Nav samarbeider i tillegg med andre etater og hjelpeinstanser, som arbeidslivet, barnevernet og oppfølgingstjenesten (OT).
Oppfølging av elevene kan bestå av tjenester fra Nav alene, eller i individuelt tilrettelagt opplæring fra utdanningssektoren.
En evaluering utført av AFI (2016), viser at forsøket har ført til at skolene er blitt bedre i stand til å se hva Nav, og andre tjenester Nav samarbeider med, kan bistå med overfor utsatt ungdom.
Både skolen og Nav har fått bedre kunnskap om hverandres tiltak og virkemidler rettet mot unge, og de har utviklet former for samarbeid som fungerer godt.
Les rapporten Forsøk med NAV-veiledere i videregående skole - en underveisevaluering(pdf)
Forsøket avdekket at det er behov for tjenester fra Nav blant utsatt ungdom, der levekårsutfordringer gir risiko for frafall i videregående opplæring.
Forsøket ble oppsummert i en sluttrapport fra Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Etter at forsøket ble avsluttet, konkluderte Arbeids- og velferdsdirektoratet med at hvis man lokalt ønsket å videreføre ordningen med Nav-veiledere i videregående skole, eller starte opp nye forsøk, kunne dette gjøres ved å prioritere innenfor eksisterende økonomiske rammer.
Det er gitt føringer for samarbeid om utsatt ungdom i styrings- og informasjonsdokumenter til fylker og kommuner.
Oppdatert 19.06.2024