For NAV-ansatte — For ansatte i kommunen eller fylkeskommunen
Sikkerhetsarbeidet i NAV
Om HMS- og sikkerhetsrutiner i NAV.
Innhold på siden
Denne informasjonen er for ansatte i NAV, men kan også være relevant for samarbeidspartnere. HMS- og sikkerhetsrutinene i NAV er utgangspunktet for informasjonen, som er laget i samarbeid med KS og representanter fra kommunene.
NAV har nulltoleranse mot sjikane, trusler og vold mot ansatte. Det betyr at vi ikke aksepterer at ansatte utsettes for vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre.
Vi jobber systematisk for at ansatte og andre som oppholder seg i våre lokaler skal beskyttes mot vold, trusler og trakassering.
Vi vet at vi reduserer sannsynligheten for at vold og trusler skjer gjennom konfliktdempende kommunikasjon og ved å møte brukerne med tillit og respekt.
Kompetanse og ferdigheter
Grunnleggende kunnskap om kommunikasjons- og relasjonsferdigheter i møte mellom brukere og NAV, er viktig for å forebygge hendelser. Det er også viktig å vurdere risikoen før et brukermøte gjennomføres.
Alle ansatte skal kjenne til og etterleve rutiner og instrukser og delta på opplæring og øvelser i sikkerhet.
Lederen har ansvar for at alle får informasjon om hvilke planer og rutiner som gjelder, og at det blir gjennomført øvelser. Ledere skal også følge opp og ivareta ansatte og brukere etter en volds- eller trusselhendelse.
Arbeids- og tjenestedirektør i NAV Sonja Skinnarland og områdedirektør i KS, Mari Trommald, har et felles budskap i denne filmen: Det skal være trygt å jobbe i NAV, og det skal være trygt å komme til NAV for brukerne våre.
Standarden for trygge brukermøter beskriver de overordnede kravene når vi forebygger og håndterer vold og trusler mot ansatte i NAV. Med standarden følger det en veileder, som er til støtte for å nå kravene i standarden.
Standarden og veilederen erstatter “Minimumsstandard med krav til fysisk utforming og sikring av NAV-kontor”. Målgruppene er veiledere med brukerkontakt, ledere og verneombud.
Materiellet er laget i samarbeid med Kommunesektorens organisasjon (KS). I NAV jobber statlig og kommunalt ansatte side om side, og vi har de samme kravene for å forebygge og håndtere trusler og vold.
Det er også laget kompetansekrav for ansatte, ledere og verneombud. Alle enheter med brukerkontakt skal lage en plan for å gjennomføre opplæringsaktiviteter og øve på ferdigheter.
NAV kartlegger og samler kunnskap for å vite omfanget og årsaker til hendelser knyttet til vold, trakassering og trusler.
Statistikk
- Statistikk over vold og trusler mot NAV-ansatte (pdf)
- Oppsummering om sikkerhet for NAV-ansatte (2014-2021) (pdf)
Rapporter
Oppdatert 28.05.2024