Slik gjør du det — For andre samarbeidspartnere
Tilskudd til brukerstyrte organisasjoner som arbeider mot fattigdom 2025
Brukerstyrte organisasjoner som arbeider mot fattigdom kan nå søke om tilskudd for 2025. Tilskuddet skal fremme egenorganisering og brukerstyrte organisasjoners arbeid mot fattigdom og sosial ekskludering.
Innhold på siden
Søknadsfristen er 1. november 2024.
Målet med tilskuddsordningen er å fremme egenorganisering og brukerstyrte organisasjoners arbeid mot fattigdom og sosial ekskludering.
Tilskuddet skal styrke organisasjonenes muligheter til å drive interessepolitisk arbeid og bidra til økt brukermedvirkning.
Overordnede mål for ordningen er økt inkludering i arbeid og samfunnsliv, økonomisk trygghet og bedrede levekår.
Målgruppen er sosialt og økonomisk vanskeligstilte som opplever fattigdom og levekårsutfordringer, og sosial ekskludering forbundet med fattigdom.
Tilskuddet går til brukerstyrte organisasjoner som er drevet av målgruppen, og som legger til rette for at brukerne selv aktivt kan medvirke og ta beslutninger i forhold som angår dem.
Disse kravene må være oppfylt for å få tilskudd:
- Organisasjoner og stiftelser som får støtte må være registrert i Frivillighetsregisteret.
- Organisasjonen må være en interesseorganisasjon som arbeider for å bedre levekårene for sosialt og økonomisk vanskeligstilte.
- Organisasjonen må i all hovedsak drives av målgruppen for ordningen. Brukere skal utgjøre hovedandelen av medlemmer i organisasjonen og være representert i styret.
- Organisasjonen må være åpen for alle som tilhører den gruppen organisasjonen tar sikte på å representere.
- Organisasjonen må være demokratisk oppbygd.
- Organisasjoner med lokal forankring skal normalt delfinansieres av lokale myndigheter.
- Organisasjoner som søker tilskudd for første gang, bør kunne vise til samarbeid med landsdekkende organisasjoner og nettverk som arbeider med tilsvarende oppgaver.
- Organisasjoner som hovedsakelig driver humanitært arbeid, rehabiliteringsrettede tiltak eller arbeidsrettede tiltak for målgruppen.
- Tilskuddet skal ikke toppfinansiere organisasjoner som mottar driftstilskudd over andre tilskuddsordninger. Støtte til slike organisasjoner kan eventuelt bare gis for en avgrenset periode til aktiviteter som støtter opp om målet med denne ordningen.
Det må søkes om tilskudd hvert år. Men for å sikre kontinuitet i driften, vil organisasjoner som mottar tilskudd bli prioritert i en treårsperiode. Det er med forbehold om at Stortinget viderefører ordningen og at organisasjonene fortsatt oppfyller vilkårene i forskriften.
Etter at organisasjonen har fått tilskudd i 3 år, kan organisasjonen søke tilskudd for en ny prioritert treårsperiode.
Det er forventet at alle tilskuddsmottakere er kjent med regelverket for tilskuddsordningen, samt leser tilskuddsbrevet og de kravene som stilles.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har laget en veileder for regnskap og rapportering (pdf). Tilskuddsmottakeren skal kjenne innholdet i veilederen og sørge for at regnskapsføreren og revisoren får et eksemplar.
Frist for rapportering og regnskap
Virksomheter som får tildelt tilskudd har plikt til å sende inn rapport og revidert regnskap senest 31. mars påfølgende år.
Søknadsskjemaet er digitalt. Søkeren må logge seg på ID-porten med sin personlige BankID for å kunne registrere søknaden.
Det er viktig at søkeren fyller ut alle relevante punkter og legger ved all nødvendig dokumentasjon. Dokumentasjon kan ikke ettersendes.
Organisasjonens vedtekter må sendes inn ved førstegangs søknad. Vedtektene må også sendes inn når det blir gjort endringer.
Vi gjør oppmerksom på at
- søknaden er knyttet til personen som logget seg på første gang. Det er derfor bare denne personen som kan hente ut eller se informasjonen som er sendt inn. Vi anbefaler derfor at både søknaden og rapporteringen lagres og gjøres lett tilgjengelig for hele organisasjonen.
- alle registrerte søknader er offentlig tilgjengelig informasjon. Alle som ber om det, har rett til innsyn, jamfør offentleglova. Søknader skal aldri inneholde personopplysninger om deltakere i tiltakene/aktivitetene.
- ufullstendige søknader kan bli avvist.
For å få tilgang til tidligere innsendte digitale søknader og rapporter for tilskudd til frivillige organisasjoner, kan du logge deg inn på søknadsløsningen.
Det er den som har sendt inn skjemaene, som må logge seg på. Når du har logget inn, finner du skjemaene under «Mine skjema».
Har du spørsmål om tilskuddsordningen, send e-post til tilskudd.frivillige.organisasjoner@nav.no.
Merk e-posten med hvilken tilskuddsordning henvendelsen gjelder.
Oppdatert 27.09.2024