Slik gjør du det — For ansatte i kommunen eller fylkeskommunen
Tilskudd til landsdekkende pensjonistorganisasjoner
Skal gi økonomiske bidrag til pensjonistorganisasjoners drift og eldrepolitiske arbeid.
Innhold på siden
Landsdekkende pensjonistorganisasjoner kan nå søke om tilskudd til drift og eldrepolitisk arbeid for 2025.
Søknadsfristen er 20. november 2024.
Tilskuddsordningen skal gi økonomiske bidrag til pensjonistorganisasjoners drift og eldrepolitiske arbeid. Målet er økt engasjement og aktivitet på området.
Med forbehold om Stortingets budsjettvedtak er total ramme for tildeling av tilskudd om lag 15 millioner kroner.
Målgruppen for tilskuddsordningen er landsdekkende pensjonistorganisasjoner med formål å fremme og styrke eldrepolitiske interesser i samfunnet, slik som pensjonistenes sosiale, økonomiske, helsemessige og kulturelle interesser.
Organisasjoner som kan få innvilget tilskudd
a) er selvstendige interesseorganisasjoner av og for pensjonister, Hovedarbeidsområde er å fremme pensjonisters interesser og samfunnsdeltakelse.
b) er registrert i Frivillighetsregisteret.
c) er demokratisk oppbygd, partipolitisk uavhengig og nøytral. Organisasjonen er åpen for alle som tilhører den gruppen organisasjonen tar sikte på å representere.
d) har minimum 2 000 tellende medlemmer.
e) har tellende region-/lokallag eller tellende medlemmer med bostedsadresse i minst 5 fylker.
Med tellende medlem menes medlem som per 31. desember i året før søknadsåret er frivillig og individuelt innmeldt i organisasjonen, står i medlemsregisteret, har betalt kontingent for året før søknadsåret og har fulle demokratiske rettigheter i organisasjonen.
Kontingenten skal være minimum 50 kroner for hvert individuelt medlem og gjelde for maksimalt et kalenderår. Fulle demokratiske rettigheter er stemme-, møte-, tale- og forslagsrett og rett til å la seg velge som representant.
Organisasjonen må kunne dokumentere antall tellende medlemmer som oppfyller disse kravene.
Alle tilskuddsmottakere må kjenne regelverket for tilskuddsordningen (pdf), må ha lest tilskuddsbrevet og kjenne kravene som stilles.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har laget en veileder for regnskap og rapportering (pdf). Tilskuddsmottakeren skal kjenne innholdet i veilederen og sørge for at regnskapsføreren og revisoren får et eksemplar.
Frist for rapportering og regnskap
Virksomheter som får tildelt tilskudd, har plikt til å sende inn rapport og revidert regnskap senest 31. mars påfølgende år.
Tilskuddet består av et grunntilskudd på 20 000 kroner og medlemstilskudd som fordeles med grunnlag i medlemstall for 2023. I 2024 var tilskuddet per betalende medlem 75 611 kroner.
Du søker på et eget søknadsskjema. Søkere må lese nøye gjennom forskriften for tilskuddsordningen (pdf) før søknadsskjemaet fylles ut.
Vær oppmerksom på at
- søknader som er sendt etter søknadsfristen, kan bli avist.
- ufullstendige søknader kan bli avvist.
Dette må søker dokumentere
Medlemstallet skal bekreftes av revisor. Det er utarbeidet et eget skjema som skal fylles ut av revisor (docx).
Signert, skannet søknad sendes på e-post til direktoratet@nav.no innen 20. november 2024.
Har du spørsmål om tilskuddsordningen, send e-post til tilskudd.frivillige.organisasjoner@nav.no.
Oppdatert 16.10.2024