Om Nav
Navs strategi
Strategien beskriver ønsket situasjon for brukerne, arbeidsgiverne og samfunnet, og skal gi Nav retning de neste årene.
Innhold på siden
Strategien (pdf) har tre hovedambisjoner som beskriver den ønskede situasjonen for brukerne, arbeidsgiverne og samfunnet i 2030.
I tillegg er det besluttet en intern ambisjon for organisasjonen. Ambisjonene skal bidra til å løse de utfordringene som er identifisert og gi NAV retning de neste årene.
I dette kapittelet
Arbeidsmarkedet og arbeidslivet er i rask omstilling. Vi forstår arbeidsmarkedet og kan omstille oss raskt, slik at vi klarer å møte nye behov. Vi bidrar til å flytte arbeidskraften raskere, og legger til rette for mobilitet.
Vi trenger arbeidskraften til dem som står utenfor arbeidslivet. Vi gjør arbeidskraften ettertraktet og synlig for arbeidsgiverne. Gjennom arbeid og inkludering bidrar vi til livskvalitet for den enkelte og trygger velferdsstaten for fremtiden. Vi samarbeider med helsesektoren for å få til overgang til arbeid for mennesker med helseutfordringer.
Stabil tilknytning til arbeid blir prioritert fremfor raskeste vei til jobb. For å møte behovet for kvalifisert arbeidskraft jobber vi sammen med utdanningssektoren for at arbeidslivet får tilført etterspurt kompetanse. Vi gir utdanning til dem som ikke har fullført videregående opplæring, slik at de står sterkere i arbeidsmarkedet.
Fremover blir det utfordrende å få tak i kvalifisert arbeidskraft samtidig som mange havner utenfor arbeidslivet. Vi vil se bransjer i vekst og bransjer i nedgang. Bedrifter som nedbemanner kobles med bedrifter som har behov for arbeidskraft. Vi skaper digitale og fysiske møteplasser der arbeidsgivere og arbeidssøkere kan snakke sammen og oppdage nye muligheter. Arbeidsgiverne er våre viktigste medspillere, og arbeidsplassen er den viktigste arenaen for oppfølging.
Arbeidslivet er i stadig omstilling og Nav tilpasser sin rolle deretter.
Vi strekker oss så langt som mulig for at alle skal få pengene automatisk, ved at vi fanger opp relevante endringer i deres livssituasjon. Dette forutsetter oppdatert regelverk og god datakvalitet. Når det er nødvendig å søke om ytelser, er det enkelt.
Alle får informasjon og veiledning om rettigheter og plikter på en enkel og forståelig måte. Ingen går glipp av rettigheter på grunn av barrierer som lav systemforståelse, funksjonsnedsettelser, språk eller utfordringer med å bruke digitale løsninger.
Fremgangsmåten for å få ytelser er enkel og åpen, og resultatet er lett å forstå. Saksbehandlingen er pålitelig og rettssikker. Brukeren har innsikt i egen sak og kan derfor lett følge med på saksgangen og hvilke opplysninger som blir benyttet.
Nødvendige data ligger automatisk til grunn, og brukeren kan lett få justert uriktige opplysninger. Vi sikrer balanse mellom tillit til brukerne og behovet for forsvarlig kontroll gjennom en risikobasert tilnærming til innhenting av opplysninger. Vi har full åpenhet rundt hvilke data vi fanger, opplysninger vi bruker og hvordan den automatiske saksbehandlingen foregår.
Vi har løsninger som håndterer det uventede. Innbyggerne har tillit til at Nav evner å hjelpe dem med økonomisk trygghet. På denne måten bygger vi tillit hos befolkningen, sikrer bærekraft for fremtiden, og gjør det er enkelt for alle å få det de har krav på.
De som trenger flere og sammensatte tjenester får tett oppfølging av Nav. Vi er til stede og finner gode løsninger for arbeid, inkludering, aktivitet, kompetanse og stønad. Sammen med brukerne finner vi muligheter og valg som gir en bedre livssituasjon.
Brukerne møter tjenester som vi tilpasser deres livssituasjon. Tjenestene er helhetlige og sammenhengende, og Nav møter brukerne på den måten de har behov for. På den måten legger vi til rette for god samhandling mellom mennesker, Nav og digitale løsninger.
Vi er åpne og bruker et enkelt språk. Alle forstår saken sin og hvilke muligheter og valg de har. Slik medvirker de til å finne løsninger sammen med oss. Vi setter brukeren i sentrum og møter dem med empati og tillit. De opplever kontinuitet og forutsigbarhet i møtet med Nav.
Brukerne møter tett samhandling på tvers av Nav og andre etater. Det betyr at vi tilbyr sammenhengende og samtidige tjenester når det er nødvendig for å møte brukernes sammensatte behov.
Vi bruker handlingsrommet og mulighetene vi har, og prøver ut sammen med brukerne for å finne de beste løsningene. Vi måler og følger opp resultatene og effektene av løsningene vi finner sammen.
Vi kan alle komme i en krevende livssituasjon. Nav er rustet for å gjøre den lettere.
For å lykkes med ambisjonene for brukerne og samfunnet må vi som organisasjon sammen skape resultater. Det gjør vi i et godt arbeidsmiljø.
Vi er ett Nav som jobber sammen på tvers, og utnytter potensialet i partnerskapet. Vi har en samarbeids- og delingskultur. Vi organiserer oss for å finne løsninger sammen med brukerne. Vi samarbeider med arbeidslivet, kommunesektoren, andre statlige virksomheter og frivillige aktører for å sikre helhetlige tjenester.
Kunnskap ligger til grunn for tjenesteutviklingen, slik at vi tilbyr brukerne tjenester vi vet virker. Brukerne medvirker i tjenesteutviklingen. Vi måler effekter og resultater, og slutter med det som ikke har effekt.
Vi løfter debatter basert på fagkunnskap. Vi vet hva samfunnsoppdraget krever og utfordrer andre slik at vi kan lykkes sammen. Vi bruker vår kunnskap for å ta en aktiv rolle i regelverksutviklingen.
Kvalitet gjennomsyrer det vi gjør, og vi utnytter ressursene våre effektivt. Vi gir ansatte målrettet kompetanseutvikling. Vi har en åpen, rettssikker og pålitelig forvaltning. Vi ivaretar brukernes rettssikkerhet.
Vi utforsker det nye og utfordrer det bestående. Vi prøver ut nye metoder ved å eksperimentere, lære og justere. Vi deler og tar i bruk løsninger som gir effekt. Vi utnytter mulighetene data og ny teknologi gir oss.
Vi har ledere som setter mål og retning, utvikler team og driver endring for å skape resultater. Alle ansatte tar ansvar og bruker eget handlingsrom. Medbestemmelse står sterkt i hele organisasjonen. Vi viser hverandre tillit. Vi er en inkluderende, mangfoldig og trygg arbeidsplass.
Hva fungerer bra i NAV? Hvilke utfordringer opplever brukere og ansatte? Og hva er de viktigste trendene som vil påvirke oss i årene som kommer? Dette har vært utgangspunktet for NAVs nye strategi. Du finner en oppsummering i rapporten Nåsituasjon og trender (PDF).
Oppdatert 16.05.2024