Tjeneste
Trenger du tolk?
Du kan ha rett på språktolk eller tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde når du skal i en samtale med Nav.
Hvem kan få?
Du har rett til tolk i en samtale med Nav hvis du ikke forstår det som blir sagt og ikke kan formidle hva du trenger.
Dette gjelder både tolk i ulike språk og tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde.
Hva kan du få?
Nav benytter profesjonelle tolker. Familie, bekjente og barn kan ikke være tolker.
En tolk kan være
- fysisk deltaker på et møte
- telefontolk
- skjermtolk
Nav vurderer hva som er det beste alternativet.
Her finner du informasjonsfilmen "Tolk i møte med Nav" på 10 ulike språk i tillegg til norsk.
Hvordan kan du få?
Hvis du skal ha et møte med Nav, er det Nav som har ansvar for å vurdere om du trenger tolk og vil bestille tolken.
Ta kontakt med Nav hvis du mener du har behov for tolk i en samtale. Det koster ikke noe å bruke tolk.
Oppdatert 20.11.2024
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Chatbot Frida har døgnåpent. Chat med veileder er stengt i påsken.
Alltid åpen
Stengt nå, åpner tirsdag kl. 9
Skriv til oss
Still oss et spørsmål og få skriftlig svar.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Stengt nå, åpner tirsdag kl. 9