Utbetaling
Digital utbetalingsinformasjon fra Nav
Alle kan se utbetalingsinformasjonen sin på nav.no. Nav sender som hovedregel ikke lenger utbetalingsmeldinger i posten eller til digital postkasse.
Innhold på siden
Når du logger deg på nav.no, får du oversikt over utbetalingene dine. Her finner du også utbetalinger 4 år tilbake i tid.
På kontoinformasjonen fra banken din kan du også se hva du har fått utbetalt fra Nav. På skattekortet ser du hva du betaler i skatt.
Se også utbetalingsdatoer for alle pengestøtter fra Nav.
Utbetalingsdatoer
Hvis utbetalingen din endrer seg
Du får melding på nav.no hvis beløpet du får utbetalt i pengestøtte endrer seg.
Har du reservert deg mot digital post, får du brev om endringene i posten.
Du får ikke melding hvis endringer skyldes sentrale reguleringer og satsendringer.
Unntaket fra hovedregelen om digital utbetalingsinformasjon gjelder sykepenger. Utbetalingsmeldingene blir sendt i posten eller til din digitale postkasse.
Pensjonister og uføretrygdede
Unntaket gjelder også pensjonister og uføretrygdede. Du kan få utbetalingsmeldingen i posten hver måned hvis du har reservert deg mot digital kommunikasjon på norge.no. Du kan også ringe 800 30 300, eller +47 800 30 300 fra utlandet. Utbetalingsmeldingen vil da komme i posten fra måneden etter.
Vær oppmerksom på at reservasjonen gjelder for all digital kommunikasjon fra det offentlige. Det betyr at du får alle brev fra det offentlige kun i posten og ikke digitalt, slik som for eksempel skatteoppgjøret eller vedtak om pengestøtte fra Nav.
Fullmakt for pensjonister og uføretrygdede
Hvis du er pensjonist eller uføretrygdet, kan du gi fullmakt til en annen. Denne personen kan da se opplysninger om deg på nav.no. Logg inn i Din Pensjon, se under Fullmakter.
Du kan også gi fullmakt til en som kan ringe Nav Kontaktsenter på vegne av deg. Du skriver ut en fullmakt, signerer og sender den til Nav i posten.
Informasjon om utbetalinger på telefon
Du kan få utbetalingsinformasjonen lest opp ved å ringe Nav.
Skal du søke om kommunal bostøtte eller klage på vedtak, kan utbetalingsmeldinger fra Nav være nødvendig som dokumentasjon.
På apotek kan du ikke lenger bruke utbetalingsmeldingen som dokumentasjon på fritak for egenandel. Apotekene sjekker selv hvem som har fritak.
Skal du søke om statlig bostøtte hos Husbanken, trenger du ikke utbetalingsmeldingen. Husbanken henter opplysninger fra Skatteetaten hver måned.
Har du spørsmål om utbetaling fra Nav og ikke kan bruke nav.no, kan du ringe oss. Pensjonister ringer 55 55 33 34, alle andre 55 55 33 33.
Oppdatert 28.10.2024