Trekk i Nav-pengestøtte fra namsmyndigheten
Hvis du skylder penger og ikke gjør opp for deg, kan du få et utleggstrekk fra namsmyndigheten.
Hvis du skylder penger og ikke gjør opp for deg, kan du få et utleggstrekk fra namsmyndigheten. Da får du et pålagt trekk i lønnen din fra arbeidsgiver eller i pengestøtten din fra Nav. Beløpet blir betalt direkte til den du skylder penger.
Har du økonomiske problemer?
Vi kan også gi råd og veiledning om økonomien din. Målet er at du skal bli i stand til å styre økonomien din selv. Tjenesten er gratis.
Er du arbeidsgiver?
Se informasjon om trekk i lønn hos ansatte (skattetaten.no).
Namsmyndigheten er namsfogden i byene eller politistasjonssjefen i distriktene, eller en særnamsmyndighet som har fått myndighet til å kreve inn på bestemte områder.
Særnamsmyndigheten kan være Statens innkrevingssentral, Skatteetaten og kommuner.
En namsmyndighet kan pålegge trekk i utbetaling av en pengestøtte fra Nav. Hvis Nav får et pålegg om å trekke, er vi forpliktet til å trekke.
Utleggstrekk fra namsmyndigheten, Statens Innkrevingssentral og Skatteetaten (tidligere Nav Innkreving) blir levert elektronisk til Nav. Det betyr at de selv starter, stopper og endrer trekk i pengestøtten din. Andre utleggstrekk blir sendt per post til Nav og blir manuelt registrert.
Hvis du går over fra en pengestøtte i Nav til en annen, blir trekket videreført i den nye pengestøtten.
I dette kapittelet
Vi kan svare på hvilke trekk som er registrert på deg hos Nav, hvem det blir trukket til, hvor mye som blir trukket, hva som er restsaldo på trekket og perioden det blir trukket.
Hvis det er gjort feilregistreringer på et trekk som har blitt sendt elektronisk til Nav, må feilen rettes opp av namsmyndigheten som har overført trekket til Nav.
Hvis trekket er registrert manuelt av Nav, og det er gjort en feilregistrering, kan vi rette opp i dette.
Hvis du er uenig i størrelsen på trekket, må du ta kontakt med namsmyndigheten som har bestemt utleggstrekket. Det samme gjelder hvis du er uenig i grunnlaget for kravet mot deg. Nav har ikke lov til å endre trekket.
Det er den aktuelle namsmyndigheten som må sende ny melding til Nav hvis trekket skal endres eller stoppes.
Trekkbeløpet blir utbetalt direkte til den som har krav på pengene. Pengene blir som hovedregel overført senest innen den 10. i måneden etter at beløpet er trukket.
Trekk til Skatteetaten blir overført annenhver måned. Beløp som er trukket i januar og februar, blir overført i mars osv.
Tilbakebetaling av trekk
For at Nav skal kunne betale deg tilbake et beløp som er trukket, må trekket være stoppet eller endret, og beløpet kan ikke være overført til den som hadde krav på pengene.
Nav må ha bekreftelse fra den aktuelle namsmyndigheten, eller fra den som har krav på pengene, om at Nav kan betale tilbake beløpet til deg.
Oppdatert 30.10.2024