Tiltak — For arbeidsgivere
Arbeidstrening
Ekstra hjelp til en som trenger relevant erfaring for etter hvert å kunne få en fast jobb.
Det finnes også informasjon om arbeidstrening til privatpersoner.
Innhold på siden
Arbeidstrening kan være aktuelt for personer som har behov for ekstra hjelp for å komme i jobb. Det kan være mennesker som har
- lite eller mangelfull arbeidserfaring
- falt ut av arbeidslivet på grunn av sykdom
- nedsatt arbeidsevne
Arbeidstrening er en ordning som gir mennesker muligheten til å få relevant erfaring og etter hvert muligheten for en fast jobb.
Før arbeidstreningen starter skal kandidaten, arbeidsgiveren og Nav være enige om målet med arbeidstreningen. Arbeidstreningen skal tilpasses deltakerens behov, kan inneholde elementer av opplæring hvis dette er relevant for å komme i arbeid.
Som arbeidsgiver betaler du ikke selv for deltageren.
Arbeidstrening skal aldri dekke grunnbemanningen. Kandidaten skal alltid være i tillegg til det vanlige personalet.
Arbeidstrening gir ikke pengestøtte til arbeidsgiveren. Men hvis arbeidstreningen fører til økte kostnader, er det mulig å søke om andre ordninger, som inkluderingstilskudd og mentortilskudd.
Lønnstilskudd som alternativ
Arbeidstrening er ikke alltid den beste ordningen for kandidaten eller arbeidsgiveren. Lønnstilskudd er en støtteordning hvor Nav dekker en del av lønnen til en arbeidstaker i en periode.
Varigheten skal tilpasses deltakerens individuelle behov, og skal vurderes regelmessig minst hver tredje måned av Nav.
Arbeidstreningen kan vare i inntil ett år. For personer med nedsatt arbeidsevne kan varigheten forlenges i ytterligere seks måneder.
I dette kapittelet
Avtale om arbeidstrening kan opprettes av arbeidsgiveren eller en Nav-veileder. Kandidaten, Nav og arbeidsgiveren må godkjenne avtalen før tiltaket begynner. Nav godkjenner avtalen til slutt.
Hvis Nav oppretter avtalen, deles den automatisk med kandidaten og arbeidsgiveren. Du som arbeidsgiver kan logge deg på Min side – arbeidsgiver for å se avtalen. Hvis du som arbeidsgiver oppretter avtalen, vil Nav få beskjed.
Styr tilgang via Altinn
Hvis du mangler tilgang til rettigheter du trenger, kan du lese mer om hvordan du kan få tilgangene her.
De som skal representere arbeidsgiveren, må på forhånd ha blitt tildelt enkeltrettigheten "Avtale om arbeidstrening".
Hvis virksomheten ønsker å tilby arbeidstrening, må du som arbeidsgiver drøfte dette med representanter for de ansatte. Før dere tar imot en kandidat, er det lurt å involvere nærmeste leder og medarbeidere for å være best mulig forberedt.
Disse spørsmålene kan det være lurt å avklare:
- Hva skal til for at dette skal bli en god erfaring både for deltakeren og virksomheten?
- Vil dette påvirke arbeidssituasjonen til flere?
- Hvem skal ta seg av opplæringen og gi deltakeren meningsfylte oppgaver?
- Hvem skal ta seg av praktiske forhold?
- Hvem har hovedansvaret for å følge opp deltakeren i det daglige og gi tilbakemeldinger?
I dette kapittelet
Både Nav og du som arbeidsgiver skal følge opp kandidaten.
Din oppgave er å følge det daglige arbeidet for å sikre at det er tråd med avtalen. Nav følger opp deltakeren og arbeidsgiveren når det er behov.
Deltakere på arbeidstrening blir vanligvis regnet som ordinære arbeidstakere i arbeidsmiljøloven.
Virksomheten har forsikringsplikt for deltakeren etter yrkesskadeforsikringsloven, fordi deltakeren blir regnet som arbeidstaker etter loven.
Du har også arbeidsgiveransvar etter skadeserstatningsloven § 2-1, fordi deltakeren blir regnet som arbeidstaker.
Folketrygdlovens regler gjelder for bruk av egenmelding og sykmelding for egen og barns sykdom.
Krav til arbeidsgivers håndtering av personopplysninger fremgår av personopplysningsloven slik det står beskrevet i avtalen som gjøres om arbeidstrening.
Oppdatert 04.11.2024
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgKontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen