Tiltak og Refusjon — For arbeidsgivere
Midlertidig lønnstilskudd
Tilskudd til arbeidsgivere der Nav dekker en del av lønnen til en arbeidstaker.
Det finnes også informasjon om midlertidig lønnstilskudd til privatpersoner.
Hvem er det aktuelt for?
Midlertidig lønnstilskudd kan være aktuelt for mennesker som
- søker arbeid, men har problemer med å få en vanlig jobb
- har jobb, men står i fare for å miste jobben etter å ha vært sykmeldt fullt eller delvis i 12 måneder
- har fått en vurdering fra Nav om behov for hjelp til å komme i jobb
Det er Nav som vurderer behovet for lønnstilskudd.
Kan lønnstilskudd være aktuelt for virksomheten din?
- Har dere ledige stillinger? Ta kontakt med oss.
- Har dere en kandidat til jobben? Opprett en avtale her.
Hva kan du som arbeidsgiver få?
Midlertidig lønnstilskudd er en ordning der Nav dekker en del av lønnen til en ansatt i en periode. Du som arbeidsgiver ansetter kandidaten i en vanlig hel- eller deltidsstilling med ordinær lønn, men får et tilskudd til lønnen utbetalt av Nav.
Målet er å hjelpe flere med å få eller beholde en fast jobb.
Lønnstilskuddet dekker 40 prosent av lønnen i inntil seks måneder, og deretter 30 prosent. For personer med nedsatt arbeidsevne dekkes 60 prosent av lønnen i inntil ett år, og deretter 50 prosent.
Når tilskuddsperioden er over, kan virksomheten søke om refusjon. Tilskuddsperioden kan vare maksimalt tre måneder om gangen. Nav og arbeidsgiver er i løpende dialog om hvor lenge tilskuddsperioden skal vare.
Lønnstilskuddet beregnes på grunnlag av stillingsprosent og består av følgende:
- utbetalt lønn
- feriepenger
- arbeidsgiveravgift av lønnen og feriepengene
- innskudd til obligatorisk tjenestepensjon
Lønnstilskuddet gis så lenge Nav mener den ansatte trenger det, men maksimalt i ett år.
For personer med nedsatt arbeidsevne kan perioden vare i inntil to år.
Midlertidig lønnstilskudd kan kombineres med:
Slik går du frem
En avtale om midlertidig lønnstilskudd har 2 steg:
- Arbeidsgiver eller Nav-veileder oppretter avtalen
- Virksomheten søker om refusjon når en tilskuddsperiode er over
Avtalen opprettes av deg som arbeidsgiver eller en Nav-veileder. Deltakeren må være tilknyttet et Nav-kontor.
- Deltakeren, arbeidsgiver og Nav må godkjenne avtalen før tiltaket begynner.
- Nav godkjenner avtalen til slutt.
Hvis Nav oppretter avtalen, deles den automatisk med deltakeren og arbeidsgiveren via en lenke. Du kan også logge deg på Min side – arbeidsgiver for å se avtalen. Hvis du som arbeidsgiver oppretter avtalen, vil Nav-kontoret kandidaten tilhører få beskjed.
Styr tilgang via Altinn
Personer som skal representere arbeidsgiveren må ha enkeltrettigheten "Avtale om midlertidig lønnstilskudd".
Les mer om hvordan du kan få tilgangene her.
Når en tilskuddsperiode er over, vil kontaktpersonen for refusjon hos arbeidsgiver få en SMS når refusjonen kan behandles. For å sende inn refusjoner må du logge inn på Navs løsning for tiltaksrefusjon.
Refusjonen regnes ut på bakgrunn av innhold i avtalen og innrapporterte inntekter i A-meldingen. Når dere har behandlet og godkjent refusjonen, utbetales tilskuddet automatisk. Refusjonsbeløpet utbetales månedlig og til det kontonummeret oppgitt i Altinn for refusjoner fra Nav.
Siste frist for å sende inn en refusjon er senest 2 måneder etter at tilskuddsperioden er over.
Som arbeidsgiver vil du få en påminnelse på SMS to uker før fristen går ut.
Sjekk organisasjonsnummer
Før du kan søke om refusjon, må være opprettet en digital avtale på lønnstilskudd. Det er viktig at avtalen er registrert på samme organisasjonsnummer for underenhet som lønn utbetales på i A-meldingen. Tilskuddsperioder går nå fra måned for måned i stedet for hver tredje måned. Informasjon i den digitale avtalen erstatter tilsagnsbrevet som tidligere ble sendt i Altinn.
Tilgang
Tilgangen styres via Altinn, og du må ha tilgangen “Inntektsmelding”.
Oppfølging underveis
Både Nav og du som arbeidsgiver skal følge opp den ansatte i tilskuddsperioden. Din oppgave er å følge opp i det daglige arbeidet og se at arbeidet er i tråd med avtalen som er inngått.
En ansatt med behov for tilrettelegging blir regnet som arbeidstaker i arbeidsmiljøloven.
Ettersom den ansatte blir regnet som arbeidstaker etter loven, har du som arbeidsgiver følgende plikter:
- forsikringsplikt etter yrkesskadeforsikringsloven
- arbeidsgiveransvar etter skadeserstatningsloven § 2-1
Oppdatert 02.04.2025
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Åpent nå
Kontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Chatbot Frida har døgnåpent. Chat med veileder er stengt i påsken.
Alltid åpen
Åpent nå