Tiltak og Refusjon — For arbeidsgivere
Midlertidig lønnstilskudd
Tilskudd til arbeidsgivere der Nav dekker en del av lønnen til en arbeidstaker.
Det finnes også informasjon om midlertidig lønnstilskudd til privatpersoner.
Innhold på siden
Midlertidig lønnstilskudd kan være aktuelt for mennesker som
- søker arbeid, men har problemer med å få en vanlig jobb
- har jobb, men står i fare for å miste jobben etter å ha vært sykmeldt fullt eller delvis i 12 måneder
- har fått en vurdering fra Nav om behov for hjelp til å komme i jobb
Det er Nav som vurderer behovet for lønnstilskudd.
Kan lønnstilskudd være aktuelt for virksomheten din?
- Har dere ledige stillinger? Ta kontakt med oss.
- Har dere en kandidat til jobben? Opprett en avtale her.
I dette kapittelet
Midlertidig lønnstilskudd er en ordning der Nav dekker en del av lønnen til en ansatt i en periode. Du som arbeidsgiver ansetter kandidaten i en vanlig hel- eller deltidsstilling med ordinær lønn, men får et tilskudd til lønnen utbetalt av Nav.
Målet er å hjelpe flere med å få eller beholde en fast jobb.
Lønnstilskuddet dekker 40 prosent av lønnen i inntil seks måneder, og deretter 30 prosent. For personer med nedsatt arbeidsevne dekkes 60 prosent av lønnen i inntil ett år, og deretter 50 prosent.
Når tilskuddsperioden er over, kan virksomheten søke om refusjon. Tilskuddsperioden kan vare maksimalt tre måneder om gangen. Nav og arbeidsgiver er i løpende dialog om hvor lenge tilskuddsperioden skal vare.
Lønnstilskuddet beregnes på grunnlag av stillingsprosent og består av følgende:
- utbetalt lønn
- feriepenger
- arbeidsgiveravgift av lønnen og feriepengene
- innskudd til obligatorisk tjenestepensjon
Lønnstilskuddet gis så lenge Nav mener den ansatte trenger det, men maksimalt i ett år.
For personer med nedsatt arbeidsevne kan perioden vare i inntil to år.
Midlertidig lønnstilskudd kan kombineres med:
I dette kapittelet
En avtale om midlertidig lønnstilskudd har to steg:
- Arbeidsgiver eller Nav-veileder oppretter avtalen
- Virksomheten søker om refusjon når en tilskuddsperiode er over
Avtalen opprettes av deg som arbeidsgiver eller en Nav-veileder. Deltakeren må være tilknyttet et Nav-kontor.
- Deltakeren, arbeidsgiver og Nav må godkjenne avtalen før tiltaket begynner.
- Nav godkjenner avtalen til slutt.
Hvis Nav oppretter avtalen, deles den automatisk med deltakeren og arbeidsgiveren via en lenke. Du kan også logge deg på Min side – arbeidsgiver for å se avtalen. Hvis du som arbeidsgiver oppretter avtalen, vil Nav-kontoret kandidaten tilhører få beskjed.
Styr tilgang via Altinn
Hvis du mangler tilgang til rettigheter du trenger, kan du lese mer om hvordan du kan få tilgangene her.
Personer som skal representere arbeidsgiveren må på forhånd ha blitt tildelt enkeltrettigheten "Avtale om midlertidig lønnstilskudd".
Søk refusjon
Nav innførte fra 1. februar 2023 digital innsendelse av refusjoner for lønnstilskudd.
Avtaleløsningen
Det må være opprettet en digital avtale på lønnstilskudd før du kan søke om refusjon. Det er viktig at avtalen er registrert på samme organisasjonsnummer for underenhet som lønn utbetales på i A-meldingen. Tilskuddsperioder går nå fra måned for måned i stedet for hver tredje måned. Informasjon i den digitale avtalen erstatter tilsagnsbrevet som tidligere ble sendt i Altinn.
Slik fungerer den nye refusjonsløsningen
Når en tilskuddsperiode er over, vil kontaktpersonen hos arbeidsgiver for refusjon motta en SMS når refusjonen kan behandles. For å sende inn refusjoner må du logge dere inn på Navs løsning for tiltaksrefusjon.
Refusjonen regnes ut på bakgrunn av innhold i avtalen og innrapporterte inntekter i A-meldingen. Når dere har behandlet og godkjent refusjonen, utbetales tilskuddet automatisk. Refusjonsbeløpet utbetales månedlig og til det kontonummeret oppgitt i Altinn for refusjoner fra Nav.
Om tilganger
Tilgangen styres via Altinn, og du må ha tilgangen “Inntektsmelding” eller en av Altinn-rollene nedenfor for å kunne sende inn refusjoner.
- ansvarlig revisorlønn og personalmedarbeider
- regnskapsfører lønn
- regnskapsfører med signeringsrettighet
- regnskapsfører uten signeringsrettighet
- revisormedarbeider
- norsk representant for utenlandsk enhet
Her kan du lese mer om tilganger.
Frister
Siste frist for å sende inn en refusjon er senest to måneder etter at tilskuddsperioden er over.
Som arbeidsgiver vil du få en påminnelse på SMS to uker før fristen går ut.
I dette kapittelet
Både Nav og du som arbeidsgiver skal følge opp den ansatte i tilskuddsperioden. Din oppgave er å følge opp i det daglige arbeidet og se at arbeidet er i tråd med avtalen som er inngått.
En ansatt med behov for tilrettelegging blir regnet som arbeidstaker i arbeidsmiljøloven.
Ettersom den ansatte blir regnet som arbeidstaker etter loven, har du som arbeidsgiver følgende plikter:
- forsikringsplikt etter yrkesskadeforsikringsloven
- arbeidsgiveransvar etter skadeserstatningsloven § 2-1
Oppdatert 07.11.2024
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgKontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen