Brukerstøtte — For arbeidsgivere
Tips ved tekniske problemer
Her finner du svar på vanlige spørsmål om tjenester, tilganger, innlogging og videomøte.
Det finnes også informasjon om tips ved tekniske problemer til privatpersoner.
Innhold på siden
Hvis du opplever tekniske hindringer, prøv først å finne ut om problemet er lokalt på datamaskinen din.
Ofte kan problemet løses hvis du bruker en annen nettleser.
Programtillegg og andre programmer du har installert på maskinen, kan gjøre at nettleseren din ikke klarer å laste inn sider.
Hvis det er nettleseren som er problemet, kan dette ofte løses ved å avinstallere programtillegg, slette nettleserlogg eller oppdatere nettleseren til en nyere versjon.
Hvis du fortsatt opplever problemer, kan du se andre temaer under.
For å få tilgang til Navs tjenester til arbeidsgivere, må du ha fått nødvendige rettigheter i Altinn av arbeidsgiveren din.
Hvis du skal bruke Navs rekrutteringstjenester, kan du også lese om tilganger på arbeidsplassen.no.
Når du har de nødvendige tilgangene, er det enkelt og sikkert å logge inn og bruke Navs tjenester til arbeidsgivere på nav.no.
Når du logger inn, blir du sendt til ID-porten. Når du har logget inn, kan du gå til de tjenestene du har tilgang til. Du kan også be om tilgang til tjenester.
Er du inne på riktig virksomhet?
Husk å sjekke at du er inne på riktig virksomhet og har lagt inn riktig ansatt. For eksempel bruker mange regnskapsførere Nav sine tjenester på vegne av ulike bedrifter.
BankID på mobil
Slik skaffer du deg elektronisk ID
Vær oppmerksom på at BankID på mobil er knyttet til simkortet ditt. Bytter du SIM-kort, må du aktivere BankID på mobil på nytt.
Feilmeldinger
Får du meldingen «Feil data er tastet inn» etter at du har tastet inn fødselsnummer og kode? Det betyr at kodebrikken kun er godkjent for nettbank. Ta kontakt med banken din for å aktivere BankID.
Får du feilmelding 403 eller 404? Det kan hjelpe å slette nettleserlogg eller bytte nettleser.
Har du blitt kalt inn til et videomøte med Nav? Se hvordan du forbereder deg til møtet. Du kan også delta med mobilen din.
Hva trenger du?
Hvis du kan se film på PC-en, nettbrettet eller smarttelefonen, har du sannsynligvis godt nok utstyr til å gjennomføre et videomøtet.
Før møtet starter
Test at det tekniske fungerer før møtet starter. Gå til https://video.nav.no/webapp2. Her får du testet lyd og bilde. Hvis testen fungerer, vil videomøtet også fungere.
Råd underveis i møtet
Start
- Klikk på lenken du mottok i innkallingen, eller kopier og lim inn lenken i nettleseren din.
- Følg instruksjonene.
- Hvis du blir bedt om å gi tilgang til kamera og mikrofon, må du tillate det.
Underveis
- Hvis lyden ikke fungerer, gå til «Innstillinger» på PC-en, nettbrettet eller smarttelefonen. Her velger du hvilken mikrofon og høyttaler som skal brukes.
- Underveis i møtet kan du skru av lyd eller kamera midlertidig når du har behov for det. Du kan også dele skjerm med de andre deltakerne hvis dere for eksempel skal se på samme dokument.
Til slutt
- Når møte er ferdig, avslutter du i skjermbildet og lukker nettleseren din.
Sikkerhet og personvern
- Fra Nav er det bare den eller de som skal være med i møtet som er til stede.
- Vis legitimasjon hvis du blir bedt om det.
- Samtalen er kryptert, det er ikke mulig for andre å se eller lytte til videomøtet.
- Videosamtalen blir ikke tatt opp. Nav lager et referat etter møtet, det kan du lese ved å logge inn på nav.no.
Hvis du har en smarttelefon med «selfie-kamera», kan du bruke telefonen til å delta i videomøte med Nav.
Du vil få informasjon om møtet og en lenke fra Nav. Når du klikker på lenken, åpnes videomøtet i nettleseren til smarttelefonen. Sørg for ladet telefon før møtet, videomøte bruker mye strøm.
Steg 1
- Åpne nettleseren din på mobilen.
- Kopier inn lenken du har fått fra Nav. Trykk OK for å åpne siden.
- Skriv inn fornavnet ditt.
Steg 2
- Trykk på "Tillat", slik at nettsiden får tilgang til kameraet og mikrofonen din. Dette er nødvendig for at andre i møtet skal se og høre deg.
Steg 3
- Velg «Når appen brukes».
Steg 4
- Trykk på den grønne knappen nederst for å delta i møtet.
- Det kan hende du får opp meldingen «Aktiver kamera», velg dette i stedet.
Steg 5
Vent til møtelederen slipper deg inn i møtet.
Oppdatert 19.06.2024