Brukerstøtte
Tips ved tekniske problemer
Her finner du svar på de mest vanlige tekniske spørsmålene om tjenester på nav.no.
Det finnes også informasjon om tekniske problemer til arbeidsgivere.
Innhold på siden
Opplever du tekniske hindringer? Prøv først å finne ut om problemet er lokalt på din enhet (PC/MAC/Mobil/Nettbrett).
Ofte kan problemet løses hvis du bruker en annen nettleser.
Programtillegg og andre programmer du har installert på maskinen, kan gjøre at nettleseren din ikke klarer å laste inn sider.
Hvis det er nettleseren som er problemet, kan dette ofte løses ved å avinstallere programtillegg, slette nettleserlogg eller oppdatere nettleseren til en nyere versjon.
Hvis du fortsatt opplever problemer, kan du se andre temaer under.
Det er enkelt og sikkert å logge inn på nav.no. Når du logger inn, blir du sendt til ID-porten. Slik skaffer du deg elektronisk ID
BankID, Buypass eller Commfides har høyest sikkerhetsnivå. Da får du tilgang til flest tjenester på nav.no.
MinID er en offentlig, personlig elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester. MinID har lavere sikkerhetsnivå, og gir derfor tilgang til færre tjenester på nav.no.
MinID Passport ble lagt ned 21. november 2023. Hvis du tidligere har brukt MinID Passport, kan du nå logge inn med MinID. Du bruker samme passord, og får engangskode på SMS som før.
Kjente problemer og løsninger
Hvis du får meldingen «Feil data er tastet inn» etter at du har tastet inn fødselsnummer og kode, betyr det at kodebrikken kun er godkjent for nettbank. Ta kontakt med banken din for å aktivere BankID
Hvis du får feilmelding 403 eller 404, kan det hjelpe å slette nettleserlogg eller bytte nettleser.
Du kan logge inn på nav.no for å sjekke om du har uleste meldinger. Du finner alle varsler fra oss på nav.no/minside.
Hvis du ikke finner et varsel på nav.no, kan det være at flere personer er registrert hos Kontakt- og reservasjonsregisteret med din kontaktinformasjon. Ofte er dette personer med nær relasjon til deg som for eksempel ektefelle, partner, barn mv.
At flere er registrert på din kontaktinformasjon, kan skyldes at du har hjulpet noen med innlogging på en offentlig tjeneste, eller at det er en feil i Kontakt- og reservasjonsregisteret.
Du kan lagre og laste opp vedlegg i søknaden din, eller du kan ettersende vedlegg. Filvedlegg kan ikke være større enn 10 MB per dokument. Har du store vedlegg, last gjerne opp et vedlegg av gangen.
Unngå filnavn med mellomrom og parentes, bruk bare tall og bokstaver. Alle vedlegg må være fylt ut og lagret i Adobe Acrobat Reader som PDF-filer, eller være bilder i JPG- eller PNG-format.
Hvis du opplever problemer, kan du forsøke å sende inn søknaden uten vedlegg. Etter at søknaden er sendt inn, kan du laste opp vedleggene via Dine saker på nav.no. Det er viktig at du sender alle vedlegg til søknaden.
Hvis du har et dokument på papir, kan du ta et bilde av dokumentet og sende oss som vedlegg til en digital søknad.
Eksempler på vedlegg er CV, vitnemål, attest og arbeidskontrakt.
- Ta bilde av dokumentet med smarttelefonen eller nettbrettet.
- Sjekk at dokumentet er lett å lese.
- Logg inn på nav.no via mobilen – last opp og legg bildene ved den elektroniske søknaden.
- Ønsker du å bruke PC eller Mac, kan du sende bilde(ne) til din private e-postkonto og lagre bildet på enheten din.
- Last opp og legg bildene ved den elektroniske søknaden din.
Har du skanner, kan du skanne dokumenter.
Kjente problemer og løsninger
Søknaden min er kommet inn «tom/blank», eller ved forhåndsvisning ser jeg at søknaden er «tom/blank»:
- Nettleseren Google Chrome (på Mac eller i Windows) bruker sin egen PDF-leser, som lar deg fylle ut et skjema. Kommandoen «Lagre» lagrer imidlertid bare det uutfylte skjemaet.
- Du kan se om du har åpnet et skjema i Acrobat Reader ved å se øverst i skjermbildet. Der skal det stå Acrobat Reader.
- For å åpne skjemaet i Acrobat Reader: Når du trykker på «Åpne skjema», vil skjema automatisk lastes ned til din datamaskin. Filen vil dukke opp på nedlastningslinjen nederst i Chrome. Trykk på pilen til høyre for filnavnet, og velg «Åpne med visningsprogrammet for systemet». Da åpnes skjemaet i Acrobat Reader, hvis programmet er installert.
- Les på nettsiden til Google Chrome, hvis du ønsker mer informasjon om innstillinger av PDF-leser.
- Problemet kan også løses ved å bruke en annen nettleser som automatisk bruker Acrobat Reader.
- Vi anbefaler at du jevnlig oppdaterer tilleggsprogram som Acrobat Reader for at tjenesten skal fungere best mulig.
- Hvis du har problemer med Acrobat Reader, kan du prøve å avinstallere og installere programmet på nytt.
Jeg får «ugyldig fødselsnummer er tastet inn» eller «JavaScript-varsel» når jeg skriver inn mitt fødselsnummer:
- Hvis du bruker Google Chrome nettleser, brukes den integrerte PDF-leseren. I enkelte tilfeller vil PDF-leseren feiltolke javascriptet og gi denne feilmeldingen.
- Problemet kan løses ved å åpne skjema i Acrobat Reader, se informasjon over.
Jeg får feilmelding når jeg skal laste opp vedlegg:
- Maksimal filstørrelse er 10 MB per vedlegg.
- Unngå filnavn som inneholder andre tegn enn tall og bokstaver.
Jeg får beskjed om å laste opp eller huke av for å sende vedlegg senere når jeg trykker «fortsett», selv om jeg allerede har gjort dette:
- Sjekk om du har lastet opp selve søknadsskjemaet.
- Sjekk om du har krysset av for at du ønsker å legge ved et eget vedlegg underveis i søknaden.
Jeg får feilmelding når jeg skal sende søknaden min:
Hvis du får feilmelding «Oops noe gikk galt» (403 eller 404), kan det hjelpe å slette nettleserlogg, lukke nettleseren, åpne den på nytt og prøve igjen. Du kan også prøve å bytte nettleser.
Hvis dette ikke hjelper, anbefaler vi å starte en ny søknad. Hvis du fortsatt har problemer, kan du melde fra om feilen.
Jeg vil vite om søknaden min er sendt:
- Gå til «Dokumentarkiv».
- Har du sendt en søknad elektronisk, vil du finne søknaden ved å gå til «Dokumentarkivet». Her ligger innsendte søknader og andre dokumenter gruppert på tema for saken din.
- Har du startet på en søknad uten å fullføre innsending, vil du kunne finne søknaden ved å gå til «Utkast». I "Utkast" på Min side ligger påbegynte søknader en kort periode, og du kan velge å fortsette søknaden herfra og sende den inn.
Det er tre typer skjemaer
- Heldigitale skjemaer der du fyller ut skjemaet på skjerm og bruker bankID for å signere og sende skjema digitalt.
- Skjemaer du fyller ut på skjerm, skriver ut på papir og sender i posten.
- Skjemaer du skriver ut på papir, fyller ut for hånd og sender i posten. Det er kun noen få skjemaer man kan fylle ut for hånd.
Oversikt over søknader finner du på Skjemaer og søknader.
Jeg finner ikke «Send-knapp» på søknaden:
Noen søknader på nav.no er digitaliserte, slik som søknad om dagpenger, AAP, pensjon, uføretrygd, foreldrepenger og bil. Her finner du «Send»-knapp til slutt i søknadsprosessen.
Ettersende vedlegg når søknaden er sendt via post:
Hvis du har sendt søknad om en pengestøtte i posten når det er mulig å søke digitalt på nav.no (for eksempel dagpenger og foreldrepenger), må du også ettersende vedleggene i posten. Vi tilbyr ikke elektronisk ettersendelse hvis du har sendt søknaden i posten.
Jeg vil lagre et skjema, men finner ikke «Fil-knappen»:
- Trykk F9 , med den knappen får du tilbake verktøylinja i Acrobat Reader.
- Hvis du har installert Acrobat Reader og har valgt at dette programmet skal være standardvalg for visning av pdf-dokumenter, vil et skjema som regel åpnes i Acrobat Reader.
- På Mac åpnes et pdf-dokument automatisk i programmet Forhåndsvisning (eller Preview på engelsk), som følger med operativsystemet. Du kan ikke bruke Mac Preview til å fylle ut pdf-filer.
- Acrobat Reader spør første gang det åpnes om det skal bli standardvalg (kan endres i ettertid).
- Hvis du har Acrobat Reader installert og får feilmelding, tyder det på at det fortsatt er Forhåndsvisning som er brukt til å fylle ut skjemaet.
Har du blitt kalt inn til et videomøte med Nav? Se hvordan du forbereder deg til møtet med mobil eller PC.
Logg inn på nav.no for å registrere deg som arbeidssøker eller for å kunne få økonomisk støtte fra Nav . Du kan også registrere bare CV-en din på arbeidsplassen.no.
Når du skal registrere deg som arbeidssøker, må du logge inn med: BankID, Commfides eller Buypass. Da får du tilgang til alle tjenestene på nav.no.
MinID har lavere sikkerhetsnivå. Du kan ikke registrere deg som arbeidssøker med MinID.
Har du registrert deg, men mangler meldekort?
Har du registrert deg, men ikke fått meldekort? Da kan du sende en melding i Dialog med veilederen din for å avklare hva som skjer videre. Hvis du ønsker å være arbeidssøker hos oss, skriver du også dette i meldingen.
Vil du bare registrere CV-en din?
Hvis du bare ønsker å registrerer CV-en din, kan du gjøre det på arbeidsplassen.no. Arbeidsplassen er Navs møtested for jobbsøkere og arbeidsgivere.
Når Nav sender deg post, bruker vi kontaktinformasjonen du har registrert i Kontakt- og reservasjonsregisteret eller adressen din i Folkeregisteret.
Oppdater kontaktinformasjonen din
Slik gjør du det
Svindelforsøk via SMS og e-post øker. Har du fått en tvilsom SMS eller e-post? Her kan du lese hva du bør gjøre.
Svindelforsøk på SMS og e-post
Om Nav
Oppdatert 25.09.2024