Pengestøtte til ansatt — For arbeidsgivere
Foreldrepenger
Erstatter inntekten når en ansatt er hjemme med barn.
Det finnes også informasjon om foreldrepenger til privatpersoner.
Innhold på siden
Den ansatte må vanligvis fylle 3 krav for å få foreldrepenger.
- Den ansatte har hatt inntekt minst 6 av de 10 siste månedene. Som inntekt regnes også enkelte utbetalinger fra Nav, arbeidsgiver eller førstegangstjenesten i forsvaret.
- Omregnet til årsinntekt må inntekten til den ansatte tilsvare 62 014 kroner (0,5 G).
- Den ansatte er medlem av norsk folketrygd. Ansatte som bor i Norge er vanligvis medlem av folketrygden.
I dette kapittelet
Foreldrepenger dekker opptil 744 168 kroner (6 ganger grunnbeløpet/6G).
Foreldrepenger kan betales til den ansatte fra Nav, eller så kan du som arbeidsgiver betale lønn til den ansatte og få refusjon fra Nav i etterkant.
Når begge foreldrene har rett til foreldrepenger, består foreldrepengeperioden av mødrekvoten, fedrekvoten eller medmorkvoten og en fellesperiode. Fellesperioden kan foreldrene dele seg imellom.
Foreldrepengeperioden ved fødsel starter senest 3 uker før termindatoen. Man kan ikke få foreldrepenger lenger enn 3 år etter fødselen/3 år etter omsorgsovertakelsen ved adopsjon.
Retten til betalt foreldrepermisjon avhenger blant annet av hvor mange barn den ansatte venter og hvor mye foreldrepenger den ansatte velger å ta ut. Den ansatte kan velge mellom å ta ut 80 eller 100 prosent foreldrepenger.
Hvis den ansatte venter nytt barn, må vedkommende ta ut foreldrepengene før ny foreldrepengeperiode starter.
Foreldrepengeperioden
I tabellen kan du se hvor mange uker foreldrepenger den ansatte har rett til i et knippe scenarier.
Sats | 100% | 80% |
Ett barn | 49 uker | 61 uker og 1 dag |
Tvillinger | 66 uker | 82 uker og 2 dager |
Trillinger eller flere | 95 uker | 118 uker og 4 dager |
For full oversikt over alle ulike scenarier kan du lese mer på siden for privatperson.
Foreldrepengeperioden når den ansatte jobber helt eller delvis
Perioden med foreldrepenger kan forlenges ved å jobbe
- heltid og forskyve hele foreldrepengeperioden
- delvis og ha en tilsvarende lengre periode med foreldrepenger. Eksempel: Den ansatte kan jobbe én dag i uken (20 prosent stilling) og ha foreldrepenger de neste 4 dagene (80 prosent av tiden).
Uavhengig av om den ansatte har rett til foreldrepenger, så har den ansatte rett til foreldrepermisjon etter reglene i Arbeidsmiljøloven.
Du kan lese mer om retten til permisjon på Arbeidstilsynet sine nettsider.
Far eller medmor har rett til omsorgspermisjon i 2 uker rundt barnets fødsel. Hvis mor og far ikke bor sammen, kan en annen person som hjelper mor ha rett til denne permisjonen.
Mange arbeidsgivere dekker lønn under denne permisjonen på grunn av tariffavtale. Hvis arbeidsgiver ikke dekker omsorgspermisjonen, kan den ansatte søke om foreldrepenger i disse to ukene.
Du kan lese om reglene for omsorgspermisjon på Arbeidstilsynet sine nettsider.
I dette kapittelet
For at den ansatte skal få foreldrepenger, må du som arbeidsgiver sende inntektsmelding. I inntektsmeldingen oppgir du om du skal betale lønn under foreldrepengeperioden eller ikke.
- Inntektsmeldingen sendes digitalt, tidligst 4 uker før fraværet starter.
- Hvis du ønsker refusjon for utbetalt lønn, opplyser du om dette i inntektsmeldingen. Innteksmeldingen fungerer som refusjonskrav, og du trenger ikke fylle ut andre skjemaer for å få refusjon.
Når den ansatte har sendt søknad om foreldrepenger, vil du få en oppgave om å sende inntektsmelding på Min side - arbeidsgiver. Dette er en ny løsning for inntektsmelding som ble lansert 13. november 2024. Hvis den ansatte har søkt om foreldrepenger før dette, må du sende inntektsmeldingen fra Altinn eller eget lønns- og personalssystem.
Selv om Nav varsler om at vi har fått en søknad, må du som arbeidsgiver ha dialog med den ansatte om hvor lenge den ansatte skal ha permisjon. Det samme gjelder dialog hvis den ansatte vil kombinere foreldrepengene med jobb.
Les mer om hvordan du bruker den nye inntektsmeldingen:
Når vi får søknad fra den ansatte, vil du få varsel om å sende inntektsmelding fra Min Side Arbeidsgiver. Varselet sendes også på e-post/SMS til de som er registrert som varslingsmottaker i Altinn. Her kan du lese mer om hvem som får tilgang til inntektsmeldingen.
Hvis den ansatte har søkt for en periode frem i tid, får du tidligst beskjed om å sende inntektsmeldingen fire uker før første fraværsdag.
Noen ganger kan du få beskjed om å sende inntektsmelding, men senere står oppgaven som "utgått" på Min Side Arbeidsgiver. Det kan være flere grunner til dette, avklar i så fall med den ansatte om status på søknaden.
Inntektsmeldingen foreslår en beregnet månedslønn ut fra registrerte inntekter i A-ordningen. Det er du som arbeidsgiver som må vurdere om dette er riktig inntekt, eller om du bør korrigere den.
Du må vanligvis endre den foreslåtte inntekten hvis:
- den ansatte har hatt lovlig fravær uten lønn som har gitt trekk i lønnsutbetaling
- den ansatte har endret stillingsprosent
- den ansatte har hatt varig lønnsendring
Hvis du endrer den foreslåtte månedslønnen, må du oppgi en årsak til hvorfor du endrer. Noen av endringsårsakene krever også at du oppgir periode for endringen, for eksempel hvis den ansatte har hatt ferie eller har vært permittert.
Hvis dere utbetaler lønn som vanlig, og krever refusjon, så informerer du om dette i inntektsmeldingen. Nav vil da utbetale stønaden direkte til dere, basert på kontonummer dere har registrert i Altinn.
Hvis dere forskutterer lønn og krever refusjon, er det viktig at dere selv har kontakt med den ansatte om status på søknaden.
I inntektsmeldingen kan dere legge inn perioder med ulike beløp for refusjonen. Det er aktuelt hvis dere betaler ulik lønn i perioden, og hvis dere skal ha perioder med og uten refusjon. For perioder uten refusjon, skriver dere inn 0,- som refusjonsbeløp.
Du kan finne den innsendte inntektsmeldingen på Min Side Arbeidsgiver.
Her kan du velge "endre", for å korrigere opplysningene du la inn sist. Hvis du har sendt inn inntektsmelding via Altinn eller lønns- og personalsystem, vil du ikke se opplysningene du sendte inn. Men, du kan hente opp den forhåndsutfylte versjonen fra Nav, og tilpasse opplysningene i denne for å sende endring.
Endre inntekt
Hvis den ansatte har en endring i inntekten sin, skal du kun endre inntekten hvis den nye inntekten var aktuell ved første fraværsdag. Endringer i inntekt etter denne dagen påvirker ikke beregningen hos Nav. Du må likevel vurdere om du vil endre i refusjonen, hvis det har vært varig lønnsendring.
Endre refusjon
Merk at hvis du skal gjøre endringer i refusjon, må du beholde refusjonsperioder tilbake fra første fraværsdag. Hvis du skal starte eller stanse refusjon, må du derfor legge dette inn som en periode med 0,- i refusjon, fremfor å velge at det ikke er refusjon.
I noen tilfeller må du fortsatt bruke den gamle inntektsmeldingen i Altinn.
Det gjelder når:
- du har sendt en inntektsmelding fra Altinn/LPS med arbeidsforholdsID, og skal endre denne.
- den ansatte har flere arbeidsforhold hos samme arbeidsgiver
- dere får en nyansatt som allerede har vedtak, og dere skal ha refusjon.
- dere er unntatt registrering i Aa-reg, dvs ambassadepersonell, fiskere og utenlandske arbeidstakere.
Her finner du inntektsmeldingen, både for Min Side Arbeidsgiver og Altinn:
Når søknaden er ferdig behandlet får den ansatte et vedtak fra Nav. Du kan ikke kreve å få se vedtaket fordi det kan inneholde sensitive personopplysninger. Hvis du har behov for opplysninger om saken, for eksempel hvor mye foreldrepenger som er innvilget, må du ha dialog med arbeidstakeren din.
- Hvis du fortsetter å betale lønn som normalt til den ansatte, får du bare refusjon opptil 744 168 (6G).
- Hvis den ansatte har 80 prosent foreldrepenger, får du bare refundert 80 prosent av 6G.
- Hvis den ansatte har flere arbeidsforhold og samlet inntekt over 744 168 (6G), kan du få mindre refusjon.
Husk å kontrollere at refusjonen blir utbetalt til riktig bankkontonummer. Du kan kontrollere i Oppgjørsrapport K27 at refusjonen stemmer med virksomhetens beregninger.
Refusjon for en nyansatt som er i en periode med foreldrepenger
Hvis dere har en nyansatt som er i en periode med foreldrepenger, trenger vi vanligvis ikke inntektsmelding. Hvis dere skal utbetale lønn til den nyansatte, må dere likevel sende en inntektsmelding fra Altinn eller lønns- og personalssystem. I disse tilfellene kan du ikke sende inntektsmeldingen fra Min Side Arbeidsgiver.
- Sjekk at den ansatte er registrert i Aa-registeret før dere sender inntektsmelding
- Oppgi ansettelsesdato som startdato for foreldrepengene
- Kryss av for at dere utbetaler lønn og krever refusjon
Merk at foreldrepengene vil beholde beregningen fra tidligere arbeidsforhold, dette kan påvirke hvor mye Nav kan utbetale i refusjon.
Du trenger ikke sende inntektsmelding hvis arbeidsforholdet er avsluttet før foreldrepenger starter.
Pass på å melde den ansatte ut av Aa-registeret hvis den ansatte slutter. Hvis ikke kan du få purring på manglende inntektsmelding. Du kan kontrollere om arbeidsforholdet er avsluttet på Innsyn i Aa-registeret.
I dette kapittelet
Det er lurt å legge opp til god dialog med den ansatte om endringer i uttak av foreldrepenger. Som arbeidsgiver får du nemlig ikke automatisk beskjed hvis den ansatte endrer uttaket. Minn den ansatte på å holde deg oppdatert ved eventuelle endringer.
Ansatte kan starte og stoppe utbetalingen av foreldrepenger. Det gjør de ved å endre i foreldrepengesøknaden sin. Be den ansatte om å informere deg før vedkommende søker endring av foreldrepenger.
Hvis den ansatte stanser sin periode med foreldrepenger, opphører også utbetalingen av foreldrepenger.
Noen ansatte stopper utbetalingen av foreldrepenger på røde dager og forventer at arbeidsgiver betaler lønn. Arbeidsgiver vil da få avslag på refusjon fra Nav alle dager den ansatte har stanset foreldrepengene.
Vi anbefaler derfor dialog i forkant om hvorvidt den ansatte har rett til utbetaling av lønn på røde dager hvor det opprinnelig var avtalt permisjon, men den ansatte ikke søker om foreldrepenger.
Ved ferieavvikling kan det velges mellom:
- å ha opphold i foreldrepengeperioden samtidig som ferien avvikles.
- å ha ferie samtidig som foreldrepengene. Da trenger den ansatte ikke informere Nav om ferien.
Oppdatert 02.12.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg