Brukerstøtte — For arbeidsgivere
Tilgang til Navs tjenester
For å få tilgang til Navs tjenester for arbeidsgivere, trenger du riktige tilganger i Altinn.
Innhold på siden
Du logger inn på Altinn og Nav med BankID slik at vi får bekreftet hvem du er og hva du har tilgang til.
Logg inn på Altinn, velg riktig virksomhet, gå inn på Profil og trykk på "Skjema og tjenester du har rettighet til". Her ser du enkeltrettigheter og roller du er tildelt.
- En enkeltrettighet gir normalt tilgang til et spesifikt skjema eller tjeneste.
- En Altinn-rolle gir tilgang til et utvalg av skjemaer og tjenester.
Se hvordan du går frem i din situasjon:
Hvis du ikke har tilgang fra før
Spør virksomheten din hvem som kan gi deg rettigheter i Altinn. Ofte kan det være daglig leder eller styreleder. I større virksomheter har ofte en annen person fått ansvar for å håndtere Altinn-rettighetene.
Hvis du allerede har tilganger
- Logg inn på Min side – arbeidsgiver, velg underenhet.
- Lengst nede på siden ligger tjenester du kan be om tilgang til.
- Klikk "Be om tilgang" på tjenesten du trenger.
- Når du har klikket "Be om tilgang", sender vi deg til Altinn, hvor du velger hvem i virksomheten som skal få forespørselen.
Du kan også be om tilgang direkte fra Altinn.
For "Dine sykmeldte" må du registreres som nærmeste leder for én eller flere ansatte (altinn.no).
For å gi rettigheter i Altinn må du ha rollen "Tilgangsstyring". Du må også selv ha tilgang til tjenestene du vil delegere.
Har du Altinn-rollen Hovedadministrator, kan du gi tilganger som du selv ikke har.
Her kan du lese om hvordan du gir tilganger i Altinn (PDF - med sykepenger som eksempel). Les mer på Altinn om hvordan du gir rettigheter til andre.
Har du tilganger i Altinn du mener at du eller andre ikke skal ha, kan du fjerne disse selv fra Altinn.
Slik gjør du
Velg virksomheten det gjelder og klikk på "Profil".
- Skal du fjerne dine egne rettigheter for valgt virksomhet, velg "Skjema og tjenester du har rettighet til" og klikk på "Fjern én eller flere rettigheter".
- Skal du fjerne andres rettigheter, må du velge "Andre med rettigheter til virksomheten", og personen/virksomheten det gjelder. Klikk "Fjern én eller flere rettigheter", og du kan velge mellom å fjerne alle rollereller enkeltrettigheter.
Forskjellige tjenester og skjemaer i Nav krever ulike tilganger i Altinn.
For å få tilgang til innsynstjeneste for arbeidsforhold innrapportert via a-meldingen trenger du enkeltrettigheten "Innsyn i Aa-registeret for arbeidsgivere". Tilgang gis også automatisk til personer med følgende roller i enhetsregisteret:
- daglig leder/administrerende direktør
- styreleder
- innehaver av enkeltpersonsforetak
- deltaker i ansvarlig selskap (ANS og DA)
- bestyrende reder
- bostyrer i konkursbo (omfatter ikke virksomheten som er gått konkurs) og andre bo
- komplementar (kun fødselsnummer)
- norsk representant for utenlandsk enhet
Nav tilbyr en rekke tiltak som digitale tjenester for arbeidsgivere. For å få tilgang til tjenestene nedenfor må du ha enkeltrettigheten til tjenesten i Altinn. Navn på enkeltrettigheten er det samme som navnet på tjenesten.
- avtale om arbeidstrening
- avtale om midlertidig lønnstilskudd
- avtale om varig lønnstilskudd
- avtale om sommerjobb
- avtale om inkluderingstilskudd (tidligere søknad om inkluderingstilskudd)
- avtale om mentor (tidligere søknad om tilskudd til mentor)
- søknad om tilskudd til ekspertbistand
Bankkontonummeret benyttes av Nav ved refusjoner av sykepenger, foreldrepenger, stønader ved barns sykdom, pleie-, opplærings- og omsorgspenger og tilskudd til sommerjobb. Du finner skjemaet på Altinn.
For å benytte denne tjenesten trenger du Altinn-rollen Signerer av Samordnet registermelding.
Bostyrere som skal endre bankkontonummer må kontakte Nav økonomi stønad.
Arbeidsgivere som har flere underenheter kan selv velge om all refusjon for enheten skal overføres til samme bankkonto som er registrert på hovedenhet, eller om virksomhetene skal ha egne bankkontonummer.
Unntak fra dette er en hovedenhet med kun én underenhet, hvor det ikke kan angis kontonummer på underenhet.
Kun rolleinnehavere på hovedenhet (nærmeste hovedenhet/organisasjonsledd i offentlig sektor) kan endre bankkontonummer for enhetens tilhørende virksomheter. Rollen kan delegeres til andre.
Enheter/foretak som ikke har roller som inngår i tjenestens rollekrav kan ikke benytte tjenesten. Ta kontakt med Nav for å avklare hvordan bankkontonummer kan endres.
Nav vil i de fleste tilfeller sende post til norske virksomheter digitalt, i stedet for på papir. Posten vil bli sendt til virksomhetenes innboks i Altinn.
For å få muligheten til å fordele og behandle digital post fra Nav må du:
- Ha tilgang til rollen "Taushetsbelagt post". Denne rollen gir tilgang til taushetsbelagt post fra det offentlige, ikke bare Nav.
- Eller ha tilgang til enkelttjenesten/enkeltrettigheten "Taushetsbelagt post fra Nav". Denne personen vil kun se post sendt fra Nav.
For å redigere eller se endringer andre har gjort i forebyggingsplanen må du ha enkeltrettigheten "Forebygge fravær" eller en av disse Altinn-rollene:
- helse-, sosial- og velferdstjenester
- lønn- og personalmedarbeider
Du får lesetilgang til innholdet ved å ha en hvilken som helst Altinn-rolle i virksomheten din.
Alle som logger inn med nivå 4 på ID-porten kan sende skjemaet «fritak fra arbeidsgiverperioden – gravid ansatt/kronisk sykdom» digitalt. Inngangen til skjemaet er også synlig fra Min side - arbeidsgiver.
For å få tilgang til digital inntektsmelding må du ha enkeltrettigheten "Inntektsmelding", eller en av disse Altinn-rollene:
- ansvarlig revisor
- lønn og personalmedarbeider
- regnskapsfører lønn
- regnskapsfører med signeringsrettighet
- regnskapsfører uten signeringsrettighet
- revisormedarbeider
- norsk representant for utenlandsk enhet
For å få tilgang til å melde inn yrkesskade eller yrkessykdom digitalt på vegne av virksomheten må du ha enkeltrettigheten «Skademelding ved arbeidsulykke eller yrkessykdom» eller en av følgende Altinn-roller:
- lønn og personalmedarbeider
- regnskapsfører Lønn
- regnskapsfører med signeringsrettighet
Les mer om meldeplikten og hva som meldes som yrkesskade.
Oppgjørsrapport K27 fra Nav i Altinn viser informasjon om refusjon av sykepenger, foreldrepenger og svangerskapspenger, pleie/opplæring- og omsorgspenger. Arbeidsgivere som har forskuttert til arbeidstakere utover arbeidsgiverperioden, får utbetalt refusjon. Refusjon av feriepenger fremkommer også på oppgjørsrapporten.
For å lese rapporten trenger du en av disse Altinn-rollene:
- Ansvarlig revisor
- Lønn og personalmedarbeider
- Regnskapsfører lønn
- Regnskapsfører med signeringsrettighet
- Regnskapsfører uten signeringsrettighet
- Revisormedarbeider
For å få tilgang til digitalt skjema om permittering uten lønn, masseoppsigelse og innskrenking av arbeidstid kan du ha en hvilken som helst Altinn-rolle i virksomheten din.
For å kunne se innsendte meldinger må du ha enkeltrettigheten "Innsyn i permittering- og nedbemanningsmeldinger". Den gis automatisk til
- daglig leder
- styrets leder
For å få tilgang til skjemaene «refusjon av sykepenger i arbeidsgiverperioden - gravid ansatt/kronisk sykdom» må du ha tilgang til å sende inntektsmelding. Det betyr at du må ha enkeltrettigheten "Inntektsmelding" eller en av disse rollene:
- ansvarlig revisor
- lønn og personalmedarbeider
- regnskapsfører lønn
- regnskapsfører med signeringsrettighet
- regnskapsfører uten signeringsrettighet
- revisormedarbeider
- norsk representant for utenlandsk enhet
For å få tilgang til løsningen må du ha enkeltrettigheten "Inntektsmelding", eller en av følgende Altinn-roller:
- ansvarlig revisor
- lønn og personalmedarbeider
- regnskapsfører lønn
- regnskapsfører med signeringsrettighet
- regnskapsfører uten signeringsrettighet
- revisormedarbeider
- norsk representant for utenlandsk enhet
Løsningen håndterer refusjon for midlertidig lønnstilskudd, varig lønnstilskudd og tilskudd til sommerjobb. Boksen for «Refusjon for lønnstilskudd og sommerjobb» vises kun om det finnes slike tiltak som er aktuelle for refusjon, eller dere har tidligere digitale refusjonssøknader.
På Arbeidsplassen kan du lage jobbtreff og stillingsannonser.
Kandidater til dine stillinger viser deg CV-en til arbeidssøkere Nav har sendt deg.
Begge disse tjenestene krever enkeltrettigheten "Rekruttering", eller en av følgende roller:
- lønn og personalmedarbeider
- utfyller/innsender
For å få tilgang til legemeldt sykefraværsstatistikk må du ha enkeltrettigheten "Sykefraværsstatistikk for virksomheter" eller Altinn-rollen helse-, sosial- og velferdstjenester.
Tilgang til Altinn-tjenestene
Navs tjenester via Altinn knyttet til sykmeldinger og sykefraværsoppfølging styres av disse fem enkeltrettighetene:
- Sykmelding. Gir tilgang til digitale sykmeldinger som den ansatte sender fra nav.no. Du finner sykmeldingen fra den sykmeldte i meldingsboksen i Altinn.
- Sykmelding - oppgi leder. Gir tilgang til å melde inn til Nav hvem som er nærmeste leder for den sykmeldte. Fylles ut når det kommer en sykmelding der Nav ikke vet hvem som er lederen.
- Søknad om sykepenger. Gir tilgang til digital søknad om sykepenger som den sykmeldte har fylt ut og sendt inn fra nav.no. Den sykmeldte sender søknaden når sykefraværsperioden er over, arbeidsgiver får den i Altinn.
- Oppfølgingsplan for sykmeldte. Gir tilgang til digital oppfølgingsplan som den ansatte og lederen skriver sammen på nav.no. Her kan du lese mer om oppfølgingsplanen.
- Brev om dialogmøter. Gir tilgang til innkalling, endringer, avlysning og referat fra dialogmøter.
For refusjon av sykepenger trenger du også:
Her finner du filmer og demoer om digital sykmelding.
Hvem skal ha tilgang?
Små virksomheter
Daglig leder (eller tilsvarende) kan administrere det som kommer inn i Altinn selv, og trenger ikke å tildele tilganger. Alternativt kan regnskapsfører eller en stedfortreder få tilgangene.
Store virksomheter
Daglig leder (eller tilsvarende) for juridisk enhet eller det nærmeste organisasjonsleddet må gi tilganger i Altinn til utvalgte personer på HR/lønn. Dette kan være:
- personer på en sentral HR-/lønns-enhet som skal ha tilganger i Altinn for alle virksomhetens bedriftsnumre (sentralisert håndtering)
- personer på ulike HR-/lønns-enheter som skal ha tilganger i Altinn for sitt/sine egne bedriftsnumre (desentralisert håndtering)
Sykmeldingen, skjemaet for nærmeste leder og søknadene om sykepenger blir sendt til innboksen til underenheten som den sykmeldte er innmeldt på gjennom a-ordningen. Når tjenestene tildeles på juridisk enhet eller organisasjonsledd, vil dette også gi rettigheten til tjenestene på de underliggende bedriftsnumrene.
Vi anbefaler ikke å opprette en egendefinert rolle for tjenestene.
Nærmeste leder får tilgang til sykmeldingen og søknaden om sykepenger på nav.no/dinesykmeldte. Ikke alle personalledere med oppfølgingsansvar trenger altså å ha tilganger i Altinn.
Sørg for at du får varsler fra Altinn.
Er det vanskelig å finne dokumentene?
Søket på Altinn lar deg utføre og lagre søk med ulike søkekriterier. Søkefunksjonen lar deg søke i hele meldingsboksen, og du kan blant annet filtrere søket på hvem, hva, når, fra hvilken etat, status og tittel.
For å få tilgang til digitale tilskuddsbrev om Nav-tiltak må du ha enkeltrettigheten "Tilskuddsbrev Nav-tiltak" eller en av disse rollene i Altinn:
- daglig leder/administrerende direktør
- styrets leder
- innehaver
- komplementar
- deltaker med delt ansvar
- deltaker med fullt ansvar
- bestyrende reder
- norsk representant for utenlandsk enhet
- bostyrer
Nav sender digitale tilskuddsbrev for følgende tiltak:
- Tilskudd til mentor
- Inkluderingstilskudd
- Tilskudd til ekspertbistand
- Funksjonsassistanse
- Varig tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet
- Varig tilrettelagt arbeid i skjermet virksomhet
- Arbeidsforberedende trening
- Høyere utdanning
- Enkeltplass Fag og yrkesopplæring
- Gruppe Fag og yrkesopplæring
- Enkeltplass arbeidsmarkedsopplæring
For å få tilgang til skjemaet «Søknad om A1 for utsendte arbeidstakere innen EØS/Sveits» må du ha enkeltrettigheten «Søknad om A1 for utsendte arbeidstakere innen EØS/Sveits» eller Altinn-rollen Lønn- og personalmedarbeider.
Her har vi samlet svar på vanlige problemstillinger knyttet til varsling.
Mange av valgene du kan ta knyttet til varsler styrer du selv på Altinn. Finner du ikke svaret her, anbefaler vi at du kontakter Altinn brukerstøtte.
Du får bare varsel hvis den ansatte har brukt den digitale sykmeldingen og sendt den til arbeidsgiveren. Nav sender varsler både til HR/daglig leder og til nærmeste leder. Vi varsler nærmeste leder kun på e-post, aldri på SMS.
Hvis det gjelder Altinn, kan du sjekke om du har registrert kontaktinformasjonen din i Altinn.
For at en leder skal kunne motta varsel om nye saker på nav.no/dinesykmeldte, må lederens kontaktinformasjon ha blitt meldt inn på skjemaet «Sykmelding - oppgi leder». Dette skjemaet kommer i virksomhetens innboks i Altinn sammen med første digitale sykmelding fra en ansatt.
Du kan forhindre at du får dobbelt opp ved å skru av noen varsler. Sjekk først hva som kan være grunnen til at du får flere varsler:
Eksempel 1:
- Du har tilgang i Altinn fordi du er administrerende direktør (eller liknende), eller du har fått tildelt tilganger av noen andre i virksomheten.
- Samtidig er du meldt inn som nærmeste leder for en ansatt som er sykmeldt. Da kan du oppleve å få varsler om det samme flere ganger.
Eksempel 2:
- Virksomheten har meldt inn din kontaktinformasjon under «Kontaktinformasjon for virksomheten».
- Samtidig får du varsler fordi du er administrerende direktør (eller liknende), eller fordi du har fått tildelt tilganger av noen andre i virksomheten.
Les om hvordan du kan skru av varsler nedenfor.
Noen av varslene kan du selv velge om du vil ha, og om du vil ha dem på e-post og/eller SMS. Dette gjelder varslene om at det har kommet noe nytt i Altinn-innboksen til virksomheten. Du kan eventuelt slette den kontaktinformasjonen du ikke ønsker meldinger til. Vær oppmerksom på at det vil gjelde også andre tjenester i Altinn.
Du får varsler om at noe er nytt på «Dine sykmeldte» på nav.no hvis du er oppgitt som nærmeste leder. Disse kan du ikke skru av. Den i virksomheten som henter sykmeldingen i Altinn, oppgir samtidig til Nav hvem som er nærmeste leder og hvilken e-postadresse vi skal sende varsler til.
Har du oppgitt en privat e-postadresse eller et telefonnummer som nærmeste leder, som du ikke ønsker varsler til, må dette endres i skjemaet Sykmelding - Oppgi leder i Altinn. Det er de i virksomheten din som melder inn nærmeste leder, som kan endre kontaktinformasjonen din.
Det er adressen du har oppgitt i Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR) som brukes for å sende ut varsler fra Nav, Skatteetaten, leger, kommunen osv. Her kan du logge inn for å oppdatere kontaktinformasjonen din.
- Kontaktinformasjon din som privatperson endrer du i Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR).
- Kontaktinformasjonen din som både privatperson og for virksomheten kan du endre hos Altinn.
- Kontaktinformasjonen for deg som nærmeste leder må noen i virksomheten din endre for deg, det vil si de som melder inn de nærmeste lederne.
Varselet sendes til e-postadresser og/eller telefonnummer som er registrert i Altinn. Man får kun varsler om saker som man har rettighet til å se for denne virksomheten.
Eksempel: Har en ansatt tilgang til tjenesten «Sykmelding» eller «Søknad om sykepenger», vil vedkommende få varsel på e-post og/eller SMS registrert som kontaktinformasjon knyttet til virksomheten. Den ansatte må gå til "Din kontaktinformasjon for virksomheten" i Altinn for å endre.
Varselet sendes også på e-post og/eller SMS til alle som er registrert i felles kontaktinformasjon for virksomheten. Gå til "Felles kontaktinformasjon for virksomheten" i Altinn for å endre.
Den beste måten å få kontroll over refusjonene på er å melde inn nærmeste leder. Vi varsler lederen hvis søknaden ikke sendes inn. Vi sender en e-post til lederen når det har gått 14 dager etter at søknaden ble tilgjengelig for den ansatte på nav.no. Nærmeste leder kan se på nav.no/dinesykmeldte om søknaden er kommet i kopi til virksomheten.
I tillegg kan du alltid finne søknaden i Altinn.
Ønsker du at en HR-/lønnsenhet skal ha kontroll på om de ansatte har sendt inn søknaden om sykepenger? Noen virksomheter har hatt nytte av følgende rutine:
- Når det kommer inn en sykmelding fra den ansatte i Altinn: Følg virksomhetens egne rutiner for håndteringen av denne, men ikke arkiver sykmeldingen. La den ligge i meldingsboksen inntil videre.
- Når søknaden om sykepenger er sendt til virksomheten, arkiverer du sykmeldingen og søknaden.
På denne måten kan du følge med på hvilke sykmeldinger som mangler en søknad ved å se i meldingsboksen til den aktuelle underenheten i Altinn. Hvis du ser at en sykmeldingsperiode er forbi, vet du at den ansatte har fått tilgang på søknaden, og du kan minne vedkommende på å sende inn søknaden.
Ved å bruke «Avansert søk» i Altinn er det mulig å sette opp søk som leter etter sykmeldinger som ikke er arkivert på tvers av organisasjonsnumre. Det er også mulig å lagre disse søkene.
Husk at den ansatte som hovedregel ikke kan fylle ut søknaden om sykepenger før siste dag i sykmeldingen.
Oppdatert 16.12.2024
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgKontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen