Slik gjør du det — For arbeidsgivere
Når arbeidsgiveren forskutterer sykepenger
Arbeidsgivere kan kreve refusjon fra Nav når de har utbetalt lønn eller sykepenger etter arbeidsgiverperioden.
Innhold på siden
For å kunne kreve refusjon, må du ha forskuttert lønn eller sykepenger til den ansatte etter at arbeidsgiverperioden er slutt.
Nav dekker sykepenger opp til 6 ganger grunnbeløpet (G), som utgjør 744 168 kroner.
Når arbeidstakeren har flere arbeidsforhold og den samlede inntekten er mer enn 6 ganger grunnbeløpet (G), vil refusjonen fordeles forholdsmessig mellom arbeidsforholdene.
Retten du har til refusjon avhenger av arbeidstakerens rett til sykepenger.
Et krav om refusjon av sykepenger må inneholde
- søknaden fra arbeidstakeren
- inntektsopplysningene fra arbeidsgiveren
Inntektsmeldingen alene er altså ikke tilstrekkelig som et krav om refusjon. For at Nav skal kunne behandle saken raskt, må det gå fram av inntektsmeldingen hvilke dager det er beregnet arbeidsgiverperiode.
Inntektsopplysninger sendes digitalt, enten fra nav.no, Altinn eller arbeidsgiverens lønns- personalsystem.
Se veiledning til arbeidsgivere som skal fylle ut inntektsskjema (pdf).
Du kan lese mer om inntektsmelding:
Inntektsmelding
Slik gjør du det
Saksbehandlingstid for søknader fra arbeidsgivere
Det gjelder også inntektsmeldingen fra arbeidsgiveren din.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Refusjon arbeidsgiver dag 1-16 | 6 måneder |
Refusjon arbeidsgiver fra dag 17 | 15 uker |
Søknad om unntak i arbeidsgiverperioden | 12 uker |
Arbeidsgiver godtar ikke sykmeldingen (bestridelse) | 12 måneder |
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 12 uker |
Klage til Nav klageinstans | 12 uker |
Anke til Nav klageinstans | 12 uker |
Nav kan gi refusjon for et sykefravær som fant sted opptil 3 måneder før den kalendermåneden refusjonskravet blir satt fram.
Refusjonsrapport K27 i Altinn
Arbeidsgiveren kan selv kontrollere refusjon av sykepenger fra Nav i Altinn. K27-rapporten er tilgjengelig i Altinn en av de første virkedagene i hver måned. Den inneholder refusjonsbeløp, periode, hvem det gjelder og maksdato for stønadsperioden.
Merk: Maksdato for sykepenger vil forskyve seg i de tilfellene det blir avviklet ferie, eller hvis den ansatte har vært friskmeldt i en periode. Ny maksdato etter ferieavvikling eller perioder med friskmelding blir først oppdatert når ny sykmeldingsperiode er behandlet.
Hvis en ansatt har flere arbeidsforhold og er syk i kun ett av disse, forbrukes likevel sykepengerettigheter.
Sykepenger blir stoppet i perioden når lovbestemt ferie blir avviklet. Det betyr at den siste dagen med rett til sykepenger (maksdato) som regel forskyves tilsvarende.
Flere arbeidsforhold
I noen tilfeller vil den ansatte kunne avvikle ferie i ett arbeidsforhold, men ikke i et annet. I arbeidsforholdet hvor ferie ikke avvikles og det finnes en sykmelding, blir sykepenger utbetalt. Maksdatoen vil da ikke forskyves.
Digital søknad om sykepenger
- Den ansatte får en melding fra Nav når den digitale søknaden kan fylles ut og sendes fra nav.no.
- Hvis sykefraværet er innenfor arbeidsgiverperioden, blir søknaden sendt til arbeidsgiveren.
- Hvis sykefraværet er lenger enn arbeidsgiverperioden, blir søknaden sendt til Nav med kopi til arbeidsgiveren.
- Er det noen feil i utfyllingen, tar arbeidsgiveren kontakt med den ansatte, som kan sende søknaden på nytt fra nav.no.
- Arbeidsgiveren trenger ikke sende den digitale søknaden videre til Nav.
- Arbeidsgiveren trenger bare å sende den digitale inntektsmeldingen, enten fra nav.no, Altinn eller fra lønns- og personalsystemet."
Hva gjør du om den ansatte ikke sender søknad om sykepenger?
Arbeidsgiver forskutterer lønn under sykdom på eget ansvar. Som arbeidsgiver må du selv følge opp at den ansatte sender inn sykmeldingen og senere søknaden om sykepenger, slik at du får refusjon fra Nav.
Hvis det mangler søknad om sykepenger, sender Nav varsel til nærmeste leder. I tillegg går det ut varsel i Altinn. For å se meldingen må du ha tilgang til enkelttjenesten «Søknad om sykepenger» i Altinn.
- Den ansatte får SMS eller e-post dagen etter at søknaden om sykepenger kan sendes inn.
- Den ansatte får purring på SMS eller e-post én uke senere hvis søknaden fortsatt ikke er sendt inn.
- Nærmeste leder får varsel på e-post hvis søknaden fortsatt ikke er sendt inn én uke etter det igjen.
- Arbeidsgiveren får melding i Altinn og varsel på e-post eller SMS hvis det går nok en uke uten at søknaden sendes inn; 21 dager etter at søknaden første gang ble tilgjengelig for den ansatte.
Hvis den ansatte har avbrutt søknaden (ved å trykke på knappen «Jeg ønsker ikke å bruke denne søknaden»), sendes det ikke melding til Altinn.
Papirsøknad (del D av sykmeldingen)
Det vil fortsatt komme noen sykepengesøknader på papir. De blir digitalisert når de kommer til Nav i posten. Vent derfor noen dager hvis du får papirsykmelding fra den ansatte.
Disse sykmeldingene kommer på papir:
- fra ansatte som ikke har bankID eller annen legitimasjon på høyeste sikkerhetsnivå eller som har strengt fortrolig adresse
- fra ansatte som selv velger å bruke papir fremfor digital løsning
- sykmeldinger som er skrevet ut på sykehus
Vurdering av arbeidsmulighet / Sykmelding ved 39 uker
Bankkontonummer endrer du elektronisk i Altinn. Du kan ikke sende melding på papir.
Endre kontonummer for refusjoner fra Nav
Slik gjør du det
Arbeidsgiveren må melde fra om endringer som kan få betydning for utbetalingen fra Nav Det kan for eksempel være at arbeidstakeren slutter i arbeidsforholdet, og at arbeidsgiveren av den grunn ikke lenger krever refusjon fra Nav.
Når en arbeidstaker slutter hos deg må du
- endre inntektsmeldingen du har sendt inn og opplyse om den siste datoen for refusjon.
- melde personen ut av Aa-registeret.
Oppdatert 28.10.2024