Hva er nytt?
- Arbeidsgiver blir varslet på Min side – arbeidsgiver om at de må sende en inntektsmelding.
- Arbeidsgiver logger inn på Min side – arbeidsgiver, og får en oversikt over saker der de må sende inntektsmelding for sine ansatte.
Inntektsmeldingen er forhåndsutfylt med opplysninger fra den ansatte sin søknad og fra a-ordningen. Dette gjør utfyllingen enklere for arbeidsgiver, og reduserer risiko for feil.
Du må ha riktig tilgang i Altinn
For å sende inntektsmelding fra Min side – arbeidsgiver, må du ha riktig tilgang registrert i Altinn. Les mer om hvordan du får tilgang til Navs tjenester.
Innføring av ny løsning
De nye inntektsmeldingene vil erstatte dagens løsning i Altinn. I en overgangsperiode vil det være mulig å sende inntektsmelding til Nav både fra Min side – arbeidsgiver og fra Altinn.
Foreldre- og svangerskapspenger
Ny inntektsmelding for foreldre- og svangerskapspenger ble lansert 13. november. Det betyr at søknader om foreldre- og svangerskapspenger som sendes til Nav fra denne dagen, vil få varsel om å sende inn den nye inntektsmeldingen.
Vi ser også på muligheten for å sende varsel til søknader som er sendt inn før denne datoen, denne saken oppdateres hvis det skjer.
Stønader ved sykdom i familien
Vi jobber videre med å lansere inntektsmeldinger for stønad ved sykdom i familien i løpet av 2025.
Vi vil fortløpende oppdatere på nav.no hvilke stønader som har ny inntektsmelding, slik at du kan vente på varsel på Min side – arbeidsgiver.