Slik gjør du det — For arbeidsgivere
Samtalestøtte for arbeidsgiver
Som arbeidsgiver har du plikt til å forebygge og følge opp sykefravær.
Innhold på siden
Det kan være nyttig å snakke med alle ansatte om sykefravær fra tid til annen. På den måten kan du avdekke hva som skal til for å ta vare på sykmeldte medarbeidere, hjelpe dem tilbake i jobb og eventuelt forebygge at medarbeidere blir sykmeldte.
Det kan være lurt å ha samtaler hyppig. Det er ikke sikkert dere rekker gjennom alt i et første møte, og man kan komme på nye momenter i etterkant av en første samtale.
Hvorfor gjennomføre samtaler?
Å forebygge og følge opp sykefravær er et krav i loven. Å ha jevnlige, gode samtaler med medarbeiderne hjelper deg å fylle lovkravene.
Gode samtaler bidrar til:
- lavt sykefravær og god lønnsomhet
- motiverte medarbeidere og godt arbeidsmiljø
- at du fyller dine lovpålagte plikter som arbeidsgiver
Som arbeidsgiver er du ansvarlig for:
- å forebygge og følge opp sykefravær
- å gjennomføre og dokumentere samtaler med medarbeidere
- å sikre at medarbeideren får bidra til å finne løsninger
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
Nav kan også gi mer omfattende rådgivning på arbeidsplassen.
I dette kapittelet
Her kommer en 5-stegs oppskrift på hvordan du kan gjennomføre gode samtaler:
Forbered deg selv
Legg en plan for hva du ønsker å oppnå og hvordan du kan gjennomføre samtalen. Tenk gjennom
- hva som er målene dine med samtalen. Noter dem ned og ha dem med i samtalen.
- hva du har observert. Dette gjør det enklere å ta opp temaer som er vanskelige. Har du sett endringer i utførelsen av arbeidsoppgaver, atferd eller fravær?
Spørsmål du kan stille
Husk at du skal legge vekt på temaer som handler om arbeidet. Du kan ikke spørre om diagnose og behandling. Det er ikke alltid du kan påvirke årsakene til et fravær, men du kan tilrettelegge for å håndtere konsekvensene.
Du kan stille spørsmål som handler om fravær og forhold på arbeidsplassen.
- Mulighetene til å utføre egne eller alternative arbeidsoppgaver.
- Behov for tilrettelegging.
- Om medarbeideren kjenner til rutiner og muligheter for tilrettelegging i virksomheten.
- Hvor lenge medarbeideren tror fraværet vil vare.
- Om det er forhold på arbeidsplassen som påvirker helsen eller sykefraværet.
- Om medarbeideren ønsker kontakt med Nav, bedriftshelsetjenesten eller andre for å få hjelp.
Forbered den ansatte
- Avtal tid og sted som passer for dere begge.
- Samtalen kan gjennomføres digitalt eller utenfor arbeidsplassen hvis det passer best.
- Gjør medarbeideren kjent med mål og tema for møtet på forhånd. Når begge er forberedt, blir det enklere å finne løsninger sammen.
- Du kan sende temaer eller spørsmål til medarbeideren på forhånd.
Vi anbefaler at du jobber langsiktig med å legge til rette for gode samtaler.
Å innlede en samtale handler om å skape trygghet, sette rammer og klargjøre mål og hensikt. Start med å gjennomgå agenda og spør om medarbeideren har innspill til mål og agenda.
Din oppgave er å legge til rette for at medarbeideren kan beskrive hvordan arbeidsoppgavene og arbeidsdagen oppleves.
- Vær konkret. Forklar hva du har observert, underbygg med eksempler. Beskriv hva du føler. Si hva du ønsker deg.
- Bruk åpne spørsmål med spørreord som hva, hvor, hvordan, hvem eller når.
- Unngå ordet «hvorfor». Hvorfor kan oppleves som en anklage eller et forsøk på å fordele skyld.
- Tål stillhet, slik at medarbeideren får tid til å tenke før svarene kommer.
Her er eksempler på spørsmål du kan stille:
Arbeidsoppgaver
- Hvordan vil du beskrive arbeidsdagen din?
- Hvilke av arbeidsoppgavene dine er du frisk nok til å utføre?
- Hvilke av arbeidsoppgavene dine er vanskelige å utføre?
- Hvilke oppgaver trives du best med?
Arbeidsmiljø
- Hvordan vil du beskrive arbeidsmiljøet?
- Hva synes du er positivt, og hva tenker du kan forbedres?
- Hvordan vil du beskrive stressnivået?
- Hvordan påvirker arbeidsmiljøet sykefraværet ditt?
Samarbeid og motivasjon
- Hvordan opplever du samarbeidet med kolleger/ledere?
- Hva motiverer deg mest akkurat nå?
- Hva oppfatter du som dine styrker nå?
Hvis samtalen har avdekket behov for endringer knyttet til sykefraværet, hjelper du medarbeideren med å finne løsninger.
Dette kan skje ved å la medarbeideren selv beskrive situasjonen og arbeidsoppgavene. Da kan det være enklere å se egne løsninger. Egne løsningsforslag gir økt motivasjon.
Snakk om det som skal skje fremover i tid og hvilke muligheter som finnes.
Temaer dere kan diskutere
- tilpasse arbeidsoppgaver eller arbeidsinnhold
- tilpasse arbeidstid, arbeidstempo eller tidskrav
- tilpasse organisering av arbeidet
- tilpasse samarbeid og samhandling med andre
- alternative arbeidsoppgaver
- behov for informasjon og tilbakemeldinger
- arbeidsmiljø
- kompetanse
- fysisk utforming av arbeidsplassen
- hjelpemidler
- andre forhold
Eksempler på spørsmål som kan hjelpe dere videre
- Hva ville være god og støttende hjelp for deg i en arbeidsdag?
- Hva kan jeg som leder hjelpe deg med når det gjelder arbeidsoppgaver?
- Hvilke av arbeidsoppgavene dine kan du utføre med tilrettelegging?
- Hvilke alternative arbeidsoppgaver kan du utføre?
- Hvordan bør tiden disponeres?
- Hvordan kan endringer i tempo, arbeidstid eller arbeidssted øke mulighetene for arbeid?
- Hvordan bør arbeidsdagen se ut dersom du skal kunne klare den, helt eller delvis?
- Hvilke løsninger ser du for deg?
- Hvilke tiltak bør vi prøve først?
Oppsummer i felleskap
En samtale avsluttes med at du og medarbeideren oppsummerer det dere er blitt enige om. Så lager dere en plan for videre oppfølging hvis det er aktuelt.
Det er lurt med flere korte oppsummeringer til hvert punkt dere har avtalt. Bruk spørsmål som kan besvares med ja eller nei for å sjekke at dere har felles forståelse.
Hvis medarbeideren er sykmeldt, må dere utarbeide en oppfølgingsplan. Les mer om oppfølgingsplan på nav.no.
Vanlige temaer i avslutningen:
- dato for neste samtale og hvor ofte samtaler skal gjennomføres
- avtaler, tilrettelegginger og tiltak
- om tilretteleggingen er midlertidig eller permanent
- hvor lenge de midlertidige tiltakene varer og tidsfrister
- avklare om det er behov for å informere andre kolleger om tilrettelegging som er avtalt
- hvem som er ansvarlig for å følge opp
- om det er behov for videre avklaring eller hjelp fra andre
Av og til blir du og medarbeideren ikke enige om løsningene og det er greit. Da dokumenterer du begges synspunkter i oppsummeringen eller oppfølgingsplanen.
NAV har laget en samtalemal du kan laste ned og redigere:
Last ned mal for samtalestøtte (redigerbar Word-fil).
Når en medarbeider sliter psykisk, vil du ofte kunne se endringer. Dette kan være måten arbeidet blir utført på eller samhandling med andre.
Mulige konsekvenser på jobb kan være:
- Problemer med å forstå og huske informasjon
- Utfordringer med å gjøre flere oppgaver samtidig
- Vanskeligheter med å prioritere og ferdigstille oppgaver
- Problemer med å beregne tid
- Virker sliten og slutter å ta initiativ
- Virker motløs og irritabel og kan oppleves vanskelig
- Konsentrasjonsproblemer eller virker fraværende
- Utfordringer med å samarbeide og forholde seg til andre mennesker
- Trekker seg unna sosiale aktiviteter, orker ikke å være sammen med kolleger
Alle kan ha en dårlig dag, og det er lov.
- Hvor mange dårlige dager skal en medarbeider ha før du tar initiativ til en samtale?
- Hvordan møter du som leder og de øvrige kollegene en medarbeider med utfordringer?
Dette kan du gjøre
- Vis omsorg, spør hvordan noen har det, lytt og still krav.
- Gjennomfør flere korte samtaler. Husk positive tilbakemeldinger og ta møtenotater.
- Bruk tipsene på denne siden til å forberede og gjennomføre en samtale om arbeid.
- Du kan be om veiledning i forkant av samtalen hvis du har behov. HR-/personalavdeling, bedriftshelsetjenesten eller Nav har erfaring og kan hjelpe deg.
- Navs arbeidsgiverlos kan hjelpe deg hvis en ansatt sliter psykisk.
- Se etter tegn fra listen over og ta initiativ til en samtale før et sykefravær oppstår.
- Idébanken har samlet ressurser du kan bruke for å bedre psykisk helse på arbeidsplassen (idebanken.org).
Hvis en ansatt virker å ha behov for tilrettelegging, er det lurt å invitere til en samtale om dette.
Identifiser muligheter for tilrettelegging
Vi anbefaler arbeidsplasser å ha oversikt over hvilke muligheter for tilrettelegging som finnes. Oversikten bør utarbeides sammen med medarbeiderne og/eller verneombud og tillitsvalgte. Oversikten kan svare på:
- Hvilke muligheter for tilrettelegging finnes på arbeidsplassen?
- Hvor går grensene for ditt handlingsrom til å lage avtaler? Er det behov for å gjøre avklaringer?
Dette kan du gjøre
- Undersøk om det finnes en oversikt over mulig tilrettelegging. En eventuell personalavdeling kan ofte hjelpe til.
- Hvis oversikten mangler, kan dere lage en basert på fremgangsmåten beskrevet hos Idébanken (idebanken.org).
- Vurder om du bør dele oversikten over mulig tilrettelegging med medarbeideren før en samtalen.
Lær mer om tilrettelegging
Vi anbefaler at alle arbeidsplasser har kompetanse om tilrettelegging. Her er noen ressurser du kan ha glede av:
- Arbeidstilsynet forteller om arbeidsgivers plikter til å tilrettelegge på arbeidsplassen (arbeidstilsynet.no).
- Nav har et nettkurs om tilrettelegging på Vimeo (vimeo.com). Her lærer du om arbeidsgivers tilretteleggingsplikt og medarbeideres medvirkningsplikt i forbindelse med sykefraværsoppfølging.
- Nav har støtteordninger ved tilrettelegging for ansatte.
- Nav har en oversikt over avklaringer og tiltak knyttet til tilrettelegging ved sykmelding.
Inkluder gjerne tillitsvalgte og verneombud slik at dere sammen lærer mer om tilrettelegging.
I dette kapittelet
Gode relasjoner til medarbeiderne og forutsigbare rammer skaper trygghet. Å vise forståelse i møte med medarbeideren setter gode forutsetninger for samarbeidet videre. Tenk gjennom:
- Hvordan ville du selv likt å bli møtt?
- Hvordan er din relasjon og holdning til medarbeideren, og hvordan kan dette påvirke dialogen?
- Hvor trygg føler du deg på å gjennomføre samtaler?
Dette kan du gjøre
- Planlegg bruk av samtaleteknikker for å sikre medvirkning i samtalen. Idébanken har en oversikt over samtaleteknikker under "Den viktige samtalen" (idebanken.org).
- Be om veiledning før samtalen. Veiledning kan du få fra kolleger, bedriftshelsetjenesten, Nav eller andre med kompetanse på samtaler.
Gode rutiner for å gjennomføre samtaler er effektivt, gir forutsigbarhet for deg og medarbeiderne og tydeliggjør oppgaver og ansvar i virksomheten. Rutinene bør være med i arbeidsplassens plan for å forebygge sykefravær, slik at du kan dokumentere arbeidet.
Dette kan du gjøre:
- Sjekk kvaliteten på sykefraværsrutinene dine hos Idébanken (idebanken.org).
- Hvis rutinene er mangelfulle eller mangler helt - lær mer om etablering av rutiner på Idébanken (idebanken.org).
- Finn ut om du kan få hjelp av noen i virksomheten eller i interne systemer.
- Informer alle ansatte om rutinene og hvor de finner dem.
- Bruk rutinene i virksomheten for å skape forutsigbarhet for deg og medarbeideren.
Rutiner bør evalueres og justeres hvis de ikke bidrar til forutsigbarhet.
Oppdatert 15.05.2024
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgKontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen