Tiltak og Refusjon — For arbeidsgivere
Varig lønnstilskudd
En støtteordning der Nav dekker en del av lønnen til en arbeidstaker.
Det finnes også informasjon om varig lønnstilskudd til privatpersoner.
Innhold på siden
Hvis du som arbeidsgiver ansetter en person med varig nedsatt arbeidsevne, kan virksomheten få varig lønnstilskudd. Det er Nav som vurderer om arbeidssøkerne har varig nedsatt arbeidsevne.
Som arbeidsgiver kan du også få lønnstilskudd hvis du ansetter personer med gradert eller full uføretrygd.
Har virksomheten ledige stillinger? Ta kontakt med oss.
I dette kapittelet
Hva kan du få støtte til?
Hvis en arbeidssøker har varig nedsatt arbeidsevne, kan Nav betale deler av lønnen over lengre tid.
Du som arbeidsgiver ansetter kandidaten i en vanlig hel- eller deltidsstilling med ordinær lønn, men får et tilskudd til lønnen utbetalt av Nav.
Målet er å hjelpe flere med å få eller beholde en fast jobb.
Virksomheten får lønnstilskuddet så lenge den ansatte er kvalifisert for ordningen. Nav vurderer tilskuddet minst hvert halvår sammen med virksomheten.
Hvis den ansatte får bedre arbeidsevne eller andre tiltak vurderes som mer hensiktsmessige, skal tilskuddet reduseres eller falle bort.
Lønnstilskuddet dekker maksimalt 75 prosent av lønnen det første året og deretter maksimalt 67 prosent. Tilskuddet er avhengig av den ansattes behov, og vurderes individuelt av Nav.
Refusjonen kan ikke overstige fem ganger grunnbeløpet G (1 G = 124 028 kroner) per år.
Lønnstilskuddet beregnes på grunnlag av stillingsprosent og består av følgende:
- utbetalt lønn
- feriepenger
- arbeidsgiveravgift av lønnen og feriepengene
- innskudd til obligatorisk tjenestepensjon
Varig lønnstilskudd kan kombineres med:
I dette kapittelet
Avtalen opprettes av deg som arbeidsgiver eller en Nav-veileder. Deltakeren må være tilknyttet et Nav-kontor.
- Deltakeren, arbeidsgiver og Nav må godkjenne avtalen før tiltaket begynner.
- Nav godkjenner avtalen til slutt.
Hvis Nav oppretter avtalen, deles den automatisk med kandidaten og deg via en lenke. Du kan også logge deg på Min side – arbeidsgiver for å se avtalen. Hvis du oppretter avtalen, vil Nav-kontoret kandidaten tilhører få beskjed.
Styr tilgang via Altinn
Hvis du mangler tilgang til rettigheter du trenger, kan du lese mer om hvordan du kan få tilgangene her.
Personer som skal representere arbeidsgiveren, må på forhånd ha blitt tildelt enkelttjenesten "Avtale om varig lønnstilskudd".
Nav innførte fra 1. februar 2023 digital innsendelse av refusjoner for lønnstilskudd.
Avtaleløsningen
Det må være opprettet en digital avtale på lønnstilskudd før du kan søke om refusjon. Det er viktig at avtalen er registrert på samme organisasjonsnummer for underenhet som lønn utbetales på i A-meldingen. Tilskuddsperioder går nå fra måned for måned i stedet for hver tredje måned. Informasjon i den digitale avtalen erstatter tilsagnsbrevet som tidligere ble sendt i Altinn.
Slik fungerer den nye refusjonsløsningen
Når en tilskuddsperiode er over, vil kontaktpersonen hos arbeidsgiver for refusjon motta en SMS når refusjonen kan behandles. For å sende inn refusjoner må du logge dere inn på Navs løsning for tiltaksrefusjon.
Refusjonen regnes ut på bakgrunn av innhold i avtalen og innrapporterte inntekter i A-meldingen. Når dere har behandlet og godkjent refusjonen, utbetales tilskuddet automatisk. Refusjonsbeløpet utbetales månedlig og til det kontonummeret oppgitt i Altinn for refusjoner fra Nav.
Om tilganger
Tilgangen styres via Altinn, og du må ha tilgangen “Inntektsmelding” eller en av Altinn-rollene nedenfor for å kunne sende inn refusjoner.
- ansvarlig revisorlønn og personalmedarbeider
- regnskapsfører lønn
- regnskapsfører med signeringsrettighet
- regnskapsfører uten signeringsrettighet
- revisormedarbeider
- norsk representant for utenlandsk enhet
Her kan du lese mer om tilganger.
Frister
Siste frist for å sende inn en refusjon er senest to måneder etter at tilskuddsperioden er over.
Som arbeidsgiver vil du få en påminnelse på SMS to uker før fristen går ut.
En ansatt med behov for tilrettelegging blir regnet som arbeidstaker i arbeidsmiljøloven.
Ettersom den ansatte blir regnet som arbeidstaker etter loven, har du som arbeidsgiver følgende plikter:
- forsikringsplikt etter yrkesskadeforsikringsloven
- arbeidsgiveransvar etter skadeserstatningsloven § 2-1
Oppdatert 07.11.2024
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgKontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen