Hjelpemiddel og Pengestøtte
Arm- og benproteser
Erstatter en manglende kroppsdel.
Innhold på siden
- Hvis du helt eller delvis mangler arm eller ben, kan du få støtte til protese.
- Du må være medlem av folketrygden.
I dette kapittelet
Du kan få støtte til protese hvis du helt eller delvis mangler arm eller ben. Leverandøren av proteser kan informere deg om hvilken type protese som kan være aktuell for deg.
Hvis det er nødvendig kan du få støtte til flere proteser som dekker ulike formål og reserveprotese.
Du betaler ikke egenandel for proteser.
Nav dekker dine nødvendige reiseutgifter til ortopeditekniske verksteder innenfor helseregionen din. Du får dekket:
- Billigste reisemåte med offentlig transport
- Taxi eller lignende hvis helsetilstanden din krever det
- Kilometergodtgjørelse ved bruk av privat bil.
Reiseutgifter
Pengestøtte
I dette kapittelet
Første gang du trenger protese skal en sykehuslege eller legespesialist fylle ut søknaden og sende den til et ortopedisk verksted som har rammeavtale med Nav. Det ortopediske verkstedet sender inn søknaden til Nav.
Neste gang du har behov for protese, fyller det ortopediske verkstedet ut søknaden og sender den til Nav.
Flere av leverandørene har i tillegg underavdelinger.
Atterås AS
Møllendalsveien 1, 5009 Bergen, tlf.: 93 68 60 00, e-post: post@atteraas.no
Bahr Innovation
Fornebuveien 42, 1366 Lysaker, telefon 919 24 818. e-post: info@bahrinnovation.com
Barnetekniske AS
Ingvald Ludvigsens gate 20, 3027 Drammen, tlf.: 32 82 3018, e-post: post@barnetekniske.no
Blatchford Ortopedi AS
Skibåsen 42 B, 4636 Kristiansand, tlf: 38 02 32 00, e-post: post@blatchford.no
BT Ortopedi AS
Ingeniør Rybergs gate 114, 3027 Drammen, tlf. 32 80 93 93, e-post: post@bto.no
Drevelin AS
Møllendalsveien 8, 5009 Bergen, tlf.: 55 20 64 64, e-post: drevelin@drevelin.no
Drevelin Ortopedi Sør AS
Kongsgård Allé 53, 4632 Kristiansand, tlf.: 40 00 48 08, e-post: drevelin@drevelinsor.no
Hamar Ortopediske AS
Torggata 1, 2317 Hamar, tlf.: 62 51 19 50, e-post: post@hamar-ortopediske.no
Moss Ortopediske Klinikk AS
Prinsens gate 9, 1530 Moss, tlf.: 69 25 00 35, e-post: post@moss-ok.no
Norsk Ortopedisk Fottøy AS
Oslogata 4, 1610 Fredrikstad, tlf: 69 30 00 10, e-post: post@nof-as.no
Norsk Teknisk Ortopedi AS
Vikavegen 17, 2312 Ottestad, tlf.: 62 57 44 44, e-post: nto@ortonor.no
OCH Ortopedi AS
Innspurten 9, 0663 Oslo, tlf.: 23 28 82 00, e-post: post@och.no
Ortopediteknikk A/S
Ryensvingen 6, 0680 Oslo, tlf.: 23 03 56 00, e-post: ryen@ortopediteknikk.no
Ortoteket AS
Bussedalen 3, 3616 Kongsberg, tlf.: 48 43 61 00, e-post: post@ortoteket.no
Sophies Minde Ortopedi AS
Brynsveien 14, 0667 Oslo, tlf.: 22 04 53 60, e-post: post@sophiesminde.no
Teknomed AS
Skolmar 13, 3232 Sandefjord, tlf.: 33 45 45 33, e-post: info@teknomed.no
Trøndelag Ortopediske Verksted AS
Professor Brochs gate 8C, 7030 Trondheim, tlf.: 73 84 56 30, e-post: post@tov.no
ØSTO Ortopedisenter AS
Gartnerveien 10, 2312 Ottestad, tlf.: 62 57 39 00, e-post: post@osto.no
Trenger du ny protese?
Kontakt det ortopediske verkstedet når du skal søke om ny protese.
Når du skal ha et ortopedisk hjelpemiddel, kan det hende du trenger å møte opp for prøving og tilpassing flere ganger.
Hvis du trenger å justere, korrigere eller reparere hjelpemiddelet, tar du kontakt med det ortopediske verkstedet.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om protese | 25 uker |
For mer informasjon om leveringstid, ta kontakt med det ortopediske verkstedet.
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 25 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Oppdatert 05.11.2024
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Chatbot Frida har døgnåpent. Chat med veileder holder stengt frem til over nyttår.
Alltid åpen