Hjelpemiddel og Pengestøtte
Brystprotese
Etterligner et bryst i form og størrelse, og finnes i mange ulike utgaver.
Det finnes også informasjon om brystprotese til leger og tannleger eller andre behandlere.
Innhold på siden
Du kan få brystprotese hvis du
- har fjernet ett eller begge bryst
- har fjernet deler av et bryst
- har ett mangelfullt utviklet bryst
- har en annen kjønnsidentitet en kjønnet du ble født med.
For å få brystprotese, må du være medlem av folketrygden.
I dette kapittelet
Du kan få støtte til brystprotese og spesialbrystholder.
- Du kan bare få støtte til brystproteser og tilbehør som står i produkt- og prislisten.
- Du kan fritt velge spesialbrystholder, men du kan ikke få støtte til badedrakt med lommer eller lignende.
- Du kan ikke få støtte til brystimplantat eller kirurgisk rekonstruksjon av bryst etter denne ordningen.
Reservebrystprotese og ny protese
Du kan få støtte til reservebrystprotese. Fordi kroppen ofte forandrer seg den første tiden etter en operasjon, anbefales det å vente noen måneder med å skaffe reserveprotese.
Spesialbrystholder
Første gang du kjøper spesialbrystholder, kan du få støtte med inntil 875 kroner. Koster den mer, må du betale resten selv.
Nav dekker ikke kompresjonsbrystholder (bh til bruk etter operasjon).
Nav dekker dine nødvendige reiseutgifter til nærmeste leverandør. Reiseutgifter kan også dekkes i forbindelse med reparasjon og vedlikehold.
Du får dekket:
- Billigste reisemåte med offentlig transport
- Taxi eller lignende hvis helsetilstanden din krever det
- Kilometergodtgjørelse ved bruk av privat bil.
Reiseutgifter
Pengestøtte
Reiseutgifter for kjøp av spesialbrystholder dekkes ikke.
I dette kapittelet
Brystproteser
Når du har behov for en brystprotese kan du gå til et apotek eller en bandasjist som selger brystproteser. Du må legge frem en legeerklæring som viser at du har behov for brystprotese. Du trenger ikke å sende søknad til Nav. Apoteket eller bandasjisten har direkte oppgjør med Helfo.
Hvis du har kjøpt en brystprotese hos en forhandler som ikke har direkte oppgjør med Helfo kan du få refundert utgiftene. For at brystprotesen skal bli dekket må den være på denne produkt- og prislisten. I slike tilfeller må du sende søknad til Nav om å få refundert utgiftene. Du må også sende søknad til Nav hvis du ønsker en bekreftelse på at folketrygden vil dekke utgiftene før du kjøper brystprotesen.
Spesialbrystholder
Du må selv betale for spesialbrystholderen. Du vil få refundert utgiftene inntil beløpsgrensen på 875 kroner.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om brystprotese | 6 uker |
For informasjon om levering av hjelpemiddelet, ta kontakt med leverandøren.
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 6 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Oppdatert 05.11.2024
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen