Sosiale tjenester — For ansatte i kommunen eller fylkeskommunen
Kostnader ved bruk av Digisos-løsningene
Oversikt over kostnader en kommune må dekke for påkobling og bruk av Digisos-løsningene.
Innhold på siden
Digisos er bygd opp på samarbeidet mellom Nav ved Arbeids- og velferdsdirektoratet, KS Digital og fagsystemleverandører. Kommunen vil derfor betale til alle samarbeidspartnerne.
Les mer om digitale innbyggertjenester for sosiale tjenester (Digisos).
Nav ved Arbeids- og velferdsdirektoratet drifter følgende løsninger for innbyggere på nav.no som kommune blir fakturert for:
- digital søknad om økonomisk sosialhjelp
- innsynsløsning for bruker
- informasjonssidene om økonomisk sosialhjelp og økonomi- og gjeldsrådgivning (nav.no)
Drift- og forvaltningskostnadene for disse løsningene ble estimert til 6,89 millioner kroner i 2024. Beløpet utgjør en kostnadsramme og har blitt regulert i henhold til ordinær prisstigning (indeksregulering).
Kostnadene fordeles på kommunene som har tatt løsningene i bruk og beregnes basert på folketallet i kommunen. Kostnader per hver enkel løsning innenfor rammen vil variere fra år til år utfra behov for vedlikehold, endringer basert på evt. lovendringer o.l.
- Kostnadsrammen tilsvarer 0,104 kroner per innbygger per måned. I 2024 er dette beløpet fordelt slik mellom løsningene: søknad og informasjonssidene - 0,084 kr og innsyn - 0,02 kr.
- Satsene er avrundete tall og gjelder per innbygger per måned. Totalbeløpet på fakturaen vil derfor avvike noe fra det tallet man får ved å regne ut beløpet manuelt.
Fakturering for kostnadene
Arbeids- og velferdsdirektoratet fakturerer etterskuddsvis én gang i året på høsten.
- Fakturaer sendes digitalt i EHF-format.
- Avsenderen på fakturaen er Nav v/Nav økonomitjenester (org.nr. 889640782)
- Nav fakturerer for hele kvartaler kommunene har hatt løsningene i bruk i det aktuelle året.
- Beløpet på fakturaen er uten merverdiavgift (MVA).
- Innbyggertallet som blir lagt til grunn, er per 1. januar i det aktuelle året og blir hentet fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Vertskommunesamarbeid ved vertskommunen får én samlet faktura for alle kommunene i det enkelte samarbeidet (med noen få unntak som får egen beskjed) og kan fordele fakturaen videre basert på innbyggertallet.
Her er et fiktivt eksempel for hvordan vertskommunesamarbeid som får felles faktura, kan regne ut kostnader per kommune.
Vertskommunesamarbeid Nav Vakre Fjell består at tre kommuner
- vertskommune A med 300 innbyggere
- kommune B med 200 innbyggere
- kommune C med 100 innbyggere.
Totalt bor 600 innbyggere i disse tre kommunene.
Vertskommunen A har mottatt en samlet faktura på 1200 kroner for hele samarbeidet. Vertskommunen fordeler fakturabeløpet mellom kommunene ut fra kommunenes innbyggertall. Kommune A må derfor betale 600 kroner, kommune B – 400 kroner og kommune C – 200 kroner.
(Manuelt kan det regnes ut slik: Del fakturabeløpet på antall innbyggere i kommunene samlet og gang på antall innbyggerne i den aktuelle kommunen. For kommune A blir det 1200 / 600 * 300 = 600, kommune B: 1200 / 600 * 200 = 400 osv.).
Har du spørsmål om kostnader eller fakturering?
Ta gjerne kontakt på e-post: digisos@nav.no.
KS Digital drifter Fiks Digisos. KS Digital sine kostnader er derfor knyttet til drift og forvaltning av denne, samt oppbevaring av informasjon i Fiks.
Oppdatert prisliste finner du på siden prisoversikten til KS Digital. Spørsmål kan sendes til fiks@ks.no.
Er din kommune helt ny til Digisos-løsningene, må kommunen konfigurere seg på Fiks Digisos. Kommunen må også betale en engangskostnad for tilknytning til Fiks Digisos.
For å ta i bruk Fiks Digisos må kommunen betale engangskostnad for tilknytning til Fiks Digisos. Engangskostnaden gjelder medlemskapet i Digifin-ordningen (ks.no) - KS sin finansieringsordning for digitaliseringsprosjekter.
For prisene se prisoversikten til KS Digital.
Kostnadene for oppgradering av fagsystemet i forbindelse med påkobling og bruk av Digisos-løsningene avklarer kommunen med sin fagsystemleverandør.
Oppdatert 18.11.2024