NAV Hjelpemiddelsentral Øst-Viken
Hjelpemiddelsentral
Du finner oss her
Adresse
Gamle Tindlundvei 3, 1718 GREÅKER
Åpningstider
dag | tid |
---|---|
Mandag | 08.30–15.00 |
Tirsdag | 08.30–15.00 |
Onsdag | 08.30–15.00 |
Torsdag | 08.30–15.00 |
Fredag | 08.30–15.00 |
Telefonnummeret til Hjelpemiddelsentralen er
Telefonen er åpen klokka 10.00-11.30 og klokka 12.00-14.00.
Kontorinformasjon
Beliggenhet
Gamle Tindlundvei 3, 1718 GREÅKER
Postadresse
Postboks 173, 1720 GREÅKER
Kontorinformasjon
Kontornummer: 4701
Se våre sider for å finne informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging i ulike situasjoner.
Jobber du med hjelpemidler og tilrettelegging? Se våre sider for samarbeidspartnere.
Hvis du har sendt en søknad til NAV Hjelpemidler og tilrettelegging, kan du logge inn på nav.no og sjekke saken din selv. Innloggingsknappen finner du øverst til høyre i nettleservinduet.
Hvis du har søkt om hjelpemidler fra NAV, kan du logge inn for å følge saken din. Dette gjelder også hvis en kommunal terapeut har søkt på dine vegne.
På innloggede sider på nav.no kan du sjekke
- status i dine pågående saker
- oversikt over utlånte hjelpemidler (utlånsoversikt)
- oversikt over innsendte saker, dokumenter og vedtak.
Du vil ikke få opp oversikt over søknader til egne barn hvis du logger inn. Du kan skrive eller ringe til oss hvis du trenger informasjon om status på saken til eget barn.
Hvis du har brukt digital behovsmelding til å søke hjelpemidler for en innbygger, kan du sjekke
- status i sak for de hjelpemiddelsøknadene du selv har søkt om på innbyggers vegne.
Du kan lese mer om hvordan kommunale terapeuter og teknikere kan bruke digitale tjenester i hjelpemiddelformidlingen.
Bruke digitale løsninger
Slik gjør du det
Ta kontakt med din kommune for å melde behov for reparasjon, bytte eller deler til ditt hjelpemiddel.
Kommunal hjelpemiddeltekniker utfører selv enkle reparasjoner og bytter deler. Hjelpemiddelsentralen blir kontaktet i saker som kommunen trenger bistand på.
Hvis du trenger å få reparert et hjelpemiddel kan du bruke dette skjemaet: Skjema for reparasjon og service
Hvis det oppstår behov for akutt reparasjon av hjelpemiddelet, skal du først ta kontakt med kommunen.
Hvis problemet oppstår utenom åpningstid, kan du ringe NAV Hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler ved akutte behov.
Servicetelefonen har telefonnummer 91 78 11 22 og har åpent klokka 15:30–24:00 på hverdager og klokka 08:00–24:00 i helger og helligdager.
Hjelpemiddelsentralen vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.
Dersom problemet ikke kan løses over telefon og det vurderes som akutt, vil du få hjelp innen 24 timer.
Kontakt tolketjenesten i Øst-Viken
- Telefon:
- 413 20 716 (kun tale)
- 916 97 131 (kun SMS)
- Telefonen er åpen hverdager mellom klokken 09:00 – 15:00.
- Epostadresse: nav.tolketjenesten.ost-viken@nav.no
Før du kan bestille tolk for døve, døvblinde og hørselshemmede til et oppdrag, må du søke og ha fått innvilget tolk.
Ved akutt behov for tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde, ring 994 81 810. Her kan du få kontakt med tolk når som helst på døgnet, ved for eksempel sykdom eller brann.
Hvis du trenger stønad til bil eller spesialutstyr, kan du kontakte bilsenteret i din region.
NAV Bilsenter er et nasjonalt ressurs- og kompetansesenter med ansvar for formidling av bil og spesialutstyr.
I Øst-Viken er det NAV Bilsenter Østlandet som har ansvar for å hjelpe deg.
- Telefon: 400 02 048
- Åpningstid telefon: mandag, onsdag og fredag klokka 09:00 – 11:00.
- E-post: nav.bilsenter.ostlandet@nav.no
- Besøksadresse: Kabelgata 1 og 2 (Økern), 0580 Oslo
- Postadresse: Postboks 324 Alnabru, 0614 Oslo
I hver kommune er det ansatte som har et spesielt ansvar for hjelpemiddelformidling. Ofte er det ergoterapeut eller fysioterapeut, men det kan også være andre yrkesgrupper. De kan bistå med å kartlegge behovet, hjelpe deg å søke og gi opplæring og oppfølging. Ofte må et hjelpemiddel prøves ut før du søker. Ergoterapeut i kommunen vil organisere utprøving for deg.
NAV Hjelpemiddelsentral bistår kommuner og andre samarbeidspartnere ved kompliserte hjelpemiddel- og tilretteleggingsbehov i dagligliv, barnehage, skole, utdanning og arbeid.
Mer om hjelpemidler og tilrettelegging.
Se informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging til samarbeidspartnere
Hjelpemiddelsentralen leverer hjelpemidler til kommunen.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Utleveringen av hjelpemidlene skjer som regel én gang per uke til mottakssteder i kommunene. Derfra leveres det videre til deg som skal ha hjelpemiddelet.
Du får beskjed fra NAV om at vi har levert hjelpemiddelet til din kommune. Hvis du har spørsmål om leveringen, må du kontakte kommunen.
Nedenfor finner du oversikt over når hjelpemidler leveres til din kommune.
Du må kvittere på at du har mottatt hjelpemidlet ved utlevering.
Kommune | Kjøredag |
---|---|
Aremark | Mandag |
Fredrikstad | Onsdag |
Halden | Mandag |
Hvaler | Onsdag |
Indre Østfold | Fredag |
Marker | Mandag |
Moss | Tirsdag |
Rakkestad | Mandag |
Råde | Tirsdag |
Sarpsborg | Torsdag |
Skiptvet | Fredag |
Våler | Tirsdag |
Terapeuter i kommunen kan ta med brukere for å prøve ut de hjelpemidler vi har på vårt demorom. For voksne brukere er det utprøving av hjelpemotorer, sykler og enkelte elektriske rullestoler. For barn er det utprøving av sykler og bilseter.
Rådgivere er tilgjengelige om det er spørsmål, men dere er selv ansvarlig for utprøvingen. Vi anbefaler bruk av hjelm ved sykkelutprøving. Bruker og evt ledsager må ta med dette selv.
Åpent hus for voksne: tirsdager mellom klokken 12.00 og 14.30.
Åpent hus for barn: mandager mellom klokken 12.00 og 15.00
Drivaggregat og ERS:
- Viamobil
- e-motion
- e-fix
- wheeldrive
- smartdrive
- Q50 R Carbon
- Eloflex F
- E-pilot
- Eloflex D2
- Comet Alpine
- KS-343.2-N Captain
- ViaGo V24
Sykler:
- Nindo E (2 hjul)
- Orthros
- Nando E 2 wheel
- Kivo Plus
- Nindo Too E (3 hjul)
- Fun2Go junior
- Momo Motion L
- Easy Rider L
- Diamond E
- Viktor Power
- Clip PAS
- Easy Rider Compact S
- Bondo E
Active Sitwalk 1-2-3
Nesten alle sitteputer på avtale
Tandemsykler med hjelpemotor:
- 3-hjuls:
- Orthros
- Fun2go Jr
- Nindo Too E
- Kivo Plus
- 2-hjuls:
- Nindo E
- Nando E
- Bilseter for barn
Brukerutvalget skal være en arena for samhandling med fast representasjon fra NAV Hjelpemiddelsentral, kommunene og brukerorganisasjonene. Brukerorganisasjonene utpeker brukerrepresentantene i sine organisasjoner.
Se informasjon om brukerutvalg ved NAV Hjelpemiddelsentral Øst-Viken